آخرین تحولات اوکراین| آمستردام آمادگی برای بررسی درخواست جنگنده برای کی‌یف را اعلام کرد

مارک روته، نخست وزیر هلند در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه که به لاهه سفر کرده، ابراز اطمینان نمود که هلند در حال حاضر درخواستی از اوکراین برای تامین هواپیماهای F-16 دریافت نکرده، اما آماده بررسی موضوع انتقال جنگنده به کی‌یف است.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، مدتی است که تعدادی از کشورهای غربی در حال بحث در خصوص تحویل احتمالی جنگنده‌های مدرن برای رفع سریع نیازهای نیروهای مسلح اوکراین هستند. با این حال، بسیاری از سیاستمداران از خطر تشدید درگیری ها در پی چنین تصمیمی می ترسند.

موضوع تحویل هواپیماهای جنگنده به اوکراین پس از گذشت حدود یک سال از درگیری نظامی روسیه و اوکراین و بعد از تصمیم گیری درباره تحویل تانک های ساخت غرب توسط کشورهای غربی مطرح شده است.

چین: در جنگ اوکراین به دنبال تقابل با آمریکا نیستیم

مقامات کی‌یف به طور جدی روی چنین تحویلی حساب باز کرده و اعلام کرده اند که ارتش اوکراین برای دفاع از خود به حدود 180 فروند جنگنده نیاز دارد. به گزارش نشریه پولیتیکو، گروهی از مقامات نظامی در پنتاگون نیز در حال فشار آوردن بر واشنگتن برای تایید تحویل جنگنده F-16 به اوکراین هستند.

با این وجود، جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا بامداد امروز، سه شنبه، اعلام کرد که واشنگتن جت‌های جنگنده F-16 را به کی‌یف نخواهد داد. به گزارش رویترز، بایدن به سوال خبرنگاران در این باره با صراحت پاسخ منفی داد.

آلمان نیز تاکنون ارسال جنگنده به اوکراین را مستثنی کرده است. اولاف شولتز، صدراعظم آلمان چنین اقدامی را باعث تشدید بیشتر وخامت اوضاع در این کشور ارزیابی کرد. این در حالی است که نشریه تلگراف به نقل از منابع دولتی نوشت که انگلیس تنها در صورت خروج نیروهای روسی از خاک اوکراین، درباره تامین هواپیماهای مورد نیاز ارتش اوکراین تصمیم گیری خواهد کرد.

با این وجود و  علیرغم تهدید آشکار تشدید درگیری، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه شب گذشته، دوشنبه این احتمال را رد نکرد که پاریس ممکن است هواپیماهای جنگنده به کی‌یف تحویل دهد.

مارک روته، نخست وزیر هلند نیز در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با ماکرون، یادآور شد که آمستردام آمادگی بررسی موضوع تامین جت های جنگنده F-16 به کی‌یف را دارد. وی یادآور شد که البته چنین درخواستی هنوز از اوکراین دریافت نشده است. جمهوری اسلواکی نیز آمادگی خود برای تامین هواپیمای مورد نیاز اوکراین را اعلام کردند.

این در حالی است که ویکتور اوربان، نخست‌ وزیر مجارستان با اشاره به اینکه، کشورهایی که به کی‌یف تسلیحات می‌رسانند در واقع مستقیماً در مناقشه نظامی با روسیه مشارکت دارند، تاکید کرد که کشورهای غربی به جای ارسال سلاح به اوکراین باید نظریه برقراری آتش بس و مذاکره برای حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه را ترویج دهند.

 سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روز گذشته هشدار داد که بازی بی شرمانه غرب در رابطه با عرضه سلاح به کی‌یف، برای کسانی که این تسلیحات را ارسال می کنند، پایان بدی خواهد داشت. وی افزود که ایالات متحده نه تنها عامل اصلی در کل این بحران اوکراین، بلکه ذینفع اصلی روند اوضاع کنونی است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز سی صد و چهل و دوم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

ماکرون ممکن دانست که هواپیماهای جنگنده به اوکراین عرضه شود

امانوئل ماکرون، رئیس‌ جمهوری فرانسه، ارسال جنگنده‌های کشورش به اوکراین را رد نکرد، با این حال، مانند انتقال احتمالی تانک‌های سنگین، این امر را تنها با شرایط خاصی امکان‌پذیر دانست.

ماکرون در جریان سفر روز دوشنبه خود به هلند، شب گذشته در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی به همراه مارک روته، نخست وزیر این کشور، در پاسخ به سوالی درباره امکان تامین جت های جنگنده گفت: «در واقع در رابطه با کمک امنیتی به اوکراین هیچ چیز ممنوع نیست. ما هر مورد را جداگانه مورد بررسی قرار خواهیم داد.»

در عین حال، رهبر فرانسه تاکید کرد که ارسال تسلیحات نظامی تهاجمی به اوکراین در صورتی قابل قبول است که «به تشدید تنش منجر نشود»، «ارتش فرانسه را تضعیف نکند» و « از آنها برای حمله به خاک روسیه استفاده نشود»، بلکه باید به «تلاش های اوکراین برای مقاومت و دفاع از خود» کمک کند.

هشدار رئیس جمهوری فرانسه به اوکراین درباره حمله به روسیه با تسلیحات غربی

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز دوشنبه اعلام کرد که حملات احتمالی به خاک روسیه با تسلیحات ارائه شده توسط پاریس، اقدامی غیرقابل قبول خواهد بود.  او در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با مارک روته، نخست وزیر هلند در لاهه تاکید کرد: «هیچ یک از سلاح هایی که ما به اوکراین عرضه می کنیم، نباید برای حمله به خاک روسیه استفاده شوند.»

رهبر فرانسه همچنین گفت که قصد دارد روز سه شنبه با آلکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین در پاریس دیدار کند. موضوع کمکهای امنیتی آتی به کی‌یف در این دیدار بررسی خواهد شد.

فرانسه در حال بررسی امکان آموزش خلبانان اوکراینی است

به گزارش پولیتیکو به نقل از سباستین لکورنو، مشاور وزیر دفاع فرانسه، پاریس در حال بررسی درخواست مقامات اوکراینی برای آموزش خلبانان جنگنده این کشور است.

به گفته وی، وزرای دفاع فرانسه و اوکراین باید در همین هفته جاری درباره این موضوع صحبت کنند.

در این رابطه، توماس گاسیلو، رئیس کمیته دفاع فرانسه در مجلس ملی در مصاحبه با نشریه پولیتیکو  ابراز عقیده کرد: اگر پاریس تصمیم بگیرد که به کی‌یف هواپیما بدهد، آموزش خلبانان اوکراینی در مورد جنگنده های فرانسوی، اقدامی منطقی است و مخالفتی با این کار نخواهد شد.

آمستردام آمادگی برای بررسی درخواست جنگنده برای کی‌یف را اعلام کرد

مارک روته، نخست وزیر هلند شب گذشته، دوشنبه، در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه که به لاهه سفر کرده، ابراز اطمینان نمود که هلند در حال حاضر درخواستی از اوکراین برای تامین هواپیماهای F-16 دریافت نکرده، اما آماده بررسی موضوع انتقال جنگنده به کی‌یف است.

روته گفت: در مورد امکان ارسال جنگنده های F-16، باید بگویم که ما هنوز چنین درخواستی (از طرف اوکراین) دریافت نکرده ایم. اما اگر این اتفاق بیفتد، یک مرحله بسیار مهم خواهد بود. ما آن را بررسی کرده و با متحدان خود در این رابطه مشورت خواهیم کرد.»

به گفته نخست وزیر هلند، آمستردام در مورد حمایت نظامی از اوکراین تابویی (موضوع ممنوعه ای) ندارد. در عین حال روته نظریه انتقال جت های جنگنده به کی‌یف را گامی بزرگ و مهم خواند.

در لهستان شرط انتقال جنگنده های اف-16 کی‌یف را نامیدند

ماتئوش موراویسکی، نخست وزیر لهستان، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که ورشو ممکن است جنگنده های F-16 خود را تنها در صورت هماهنگی با اتحاد آتلانتیک شمالی به کی‌یف منتقل کند.

وی تاکید کرد که انتقال احتمالی هرگونه تسلیحات هوایی برای نیروهای مسلح اوکراین  با هماهنگی دیگر اعضای ناتو انجام خواهد شد.

نخست وزیر لهستان به عنوان نمونه به اعزام جنگنده های میگ به اوکراین در چند ماه پیش اشاره کرد و تاکید کرد: در اینجا نیز با هماهنگی کامل شرکای خود عمل خواهیم کرد.

مک فول: برای دریافت اف-16 زلنسکی ممکن است قول دهد از آنها برای حمله به روسیه استفاده نکند

مایکل مک‌فول، سفیر سابق ایالات متحده در روسیه (از سال 2012 تا 2014) معتقد است که ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین ممکن است قول دهد که از جنگنده‌های F-16 دریافتی از غرب برای حمله به خاک روسیه استفاده نکند. به گفته وی، تاکنون، واشنگتن از عرضه آنها خودداری کرده و دقیقاً از همین مسئله هراس داشته است.

مک‌فول در تحلیلی برای نشریه فارین افرز می‌نویسد: «ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهور اوکراین می‌تواند در ازای دریافت این تسلیحات، توافق‌نامه الزام‌آور قانونی مبنی بر عدم استفاده از این سلاح‌های تهاجمی برای حمله به اهدافی در داخل روسیه را امضا کند.»

در پایان، سفیر سابق آمریکا در مسکو یادآور شد که نیروهای هوایی اوکراین باید از کار با هواپیماهای ساخت شوروی یا روسی به جنگنده های آمریکایی تبدیل شوند و خلبانان اوکراینی باید شروع به تسلط بر کار با F-16 کنند و این کار آسانی نخواهد بود.

 گروهی از نظامیان آمریکایی در حال انجام عملیات مخفی برای تامین جنگنده F-16 به کی‌یف هستند

نشریه پولیتیکو به نقل از منابع آگاه خود در گزارشی نوشته است که گروهی از مقامات نظامی در وزارت دفاع ایالات متحده هستند که پنتاگون را تحت فشار قرار می دهند تا با ارسال جت های جنگنده F-16 به اوکراین موافقت کند. یکی از آنها به این روزنامه گفت که در پس زمینه آماده سازی کی‌یف برای عملیات ضد حمله بهاری، این موضوع در حال افزایش دفاع در مباحثات داخلی در این وزارتخانه است.

یکی از مقامات ارشد پنتاگون در مورد امکان تحویل F-16 به کی‌یف به این نشریه گفت: "من فکر نمی کنم پنتاگون مخالفتی با این اقدام داشته باشد."

یک روز قبل، روزنامه تلگراف گزارش داد که مقامات لندن عرضه جت های جنگنده به کی‌یف برای گشت زنی در حریم هوایی این کشور را بعید ندانستند، البته این اقدام تنها پس از خروج نیروهای مسلح روسیه از خاک اوکراین ممکن خواهد بود.

این هفته مشخص شد که برخی از نمایندگان کشورهای غربی به طور جدی در مورد موضوع تامین هواپیماهای جنگی برای اوکراین بحث می کنند. مقامات کی‌یف به طور جدی روی چنین تحویلی حساب باز کرده اند.

آمریکا 60 خودروی جنگی پیاده نظام بردلی به اوکراین فرستاد

فرماندهی حمل و نقل نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا (TRANSCOM) اعلام کرد که ایالات متحده یک محموله شامل 60 خودروی جنگی پیاده نظام بردلی (Bradley) را به اوکراین فرستاده است.

محموله ای شامل بیش از 60 دستگاه خودروی برادلی هفته گذشته از چارلستون شمالی، در ایالت کارولینای جنوبی را ترک کرد و تحویل آنها به نیروهای اوکراینی قابلیت های تهاجمی و دفاعی بیشتری در اختیارشان قرار خواهد داد.

در عین حال، مشخص شده که فرماندهی حمل و نقل ارتش ایالات متحده در حال تحویل اولین مجموعه از خودروهای جنگی پیاده نظام بردلی به عنوان بخشی از بسته جدید کمک نظامی 2.85 میلیارد دلاری است که در اوایل ژانویه اعلام شد.

خودروی جنگی بردلی دارای سه خدمه است و می تواند تا شش نیروی پیاده نظام را در یک کوپه نیرو جابجا کند. این ماشین در سال 1981 وارد خدمت شد و در مجموع 9753 نمونه از انواع مختلف آن تولید شد. این خودرو توسط نیروهای آمریکایی در جنگ های خلیج فارس، عراق و افغانستان مورد استفاده قرار گرفتند.

این فرماندهی یادآور شد که مجموع کمک های نظامی ایالات متحده به اوکراین از ماه فوریه سال 2022 به 27.1 میلیارد دلار رسیده است.

لاوروف: روسیه خود را با واقعیت های جدید در برابر فشارهای خارجی مطابقت می‌دهد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که فدراسیون روسیه در مواجهه با اعمال فشارهای فزاینده خارجی با واقعیت های جدید در حال سازگاری است و وظایف اصلی اقتصادی در حال حل و فصل شدن هستند.

دیدگاه لاوروف شب گذشته، دوشنبه در وب سایت رسمی وزارت امور خارجه روسیه منتشر شده است.

وی یادآور شده است: «علیرغم مشکلات موجود، وظایف اصلی در مدار اقتصادی خارجی به هر طریقی در حال حل شدن است. در عین حال، یک چارچوب استراتژیک مشخص برای تعامل با شرکای خارجی که واقعاً برای اعتبار خود ارزش قائل هستند و اقتصاد را فدای جاه‌طلبی‌های سیاسی نمی‌کنند، ایجاد شده است.»  وزیر خارجه روسیه بدین ترتیب به سوال خبرنگار درباره پیامدهای منفی قطع روابط با کشورهای غیردوست پاسخ داد.

وی همچنین ابراز عقیده کرد که تاثیر تحریم های ضد روسیه بر اقتصاد این کشور بسیار محدود است. بدین ترتیب که، کاهش روند اقتصادی روسیه به جای 10 تا 20 درصد پیش بینی شده، 2.5 درصد کاهش یافته و تورم کمتر از 12 درصد بود. وزیر خارجه همچنین به پایین بودن رکورد بیکاری در این کشور اشاره کرد.

در عین حال، به گفته لاوروف، بدهی خارجی روسیه در سال 2023 با کاهش 100 میلیارد دلاری نسبت به سال 2022 به 318.8 میلیارد دلار رسیده است. بدهی عمومی خارجی نیز به نوبه خود با کاهش 2 میلیارد دلاری به 57.4 میلیارد دلار در طول سال رسیده است. وی افزود: با توجه به تغییر جهت گیری روسیه به سمت توسعه روابط تجاری با کشورهای آسیایی، خاورمیانه، آفریقا و آمریکای لاتین پیش بینی می شود که مازاد تجارت خارجی بی سابقه باشد.

لندن تنها تا تابستان تانک‌های چلنجر 2 را به کی‌یف تحویل خواهد داد

بن والاس، وزیر دفاع انگلیس روز دوشنبه اعتراف کرد که پادشاهی بریتانیا می‌تواند تانک‌های چلنجر 2 را تنها تا تابستان و نه تا پایان ماه مارس طبق برنامه‌ریزی اولیه به اوکراین منتقل کند.  والاس در صحبت با اعضای مجلس عوام پارلمان انگستان گفت: "آنها در تابستان امسال یا حداقل در ماه مه [انتقال] خواهند شد".

وزیر دفاع تاکید کرد که به دلایل امنیتی تاریخ دقیق تحویل تسلیحات سنگین به کی‌یف را ذکر نکرده است. او همچنین از صحبت در مورد زمان آموزش نیروهای نظامی اوکراینی هم خودداری کرد.

انگلیس یکی از اولین کشورهای غربی بود که اعلام کرد 14 تانک جنگی را به کی‌یف منتقل خواهد کرد.

رئیس جمهور کرواسی: اروپا بهای درگیری اوکراین را می پردازد

زوران میلانوویچ، رئیس جمهوری کرواسی روز دوشنبه ابراز عقیده کرد گه پیامدهای منفی حوادث اوکراین برای کشورهای اروپایی بسیار جدی تر از ایالات متحده است. وی گفت: «چه کسی هزینه این درگیری را پرداخت می کند؟ این اروپاست. آمریکا کمترین هزینه را می پردازد.»

رئیس جمهوری کرواسی همچنین این نکته را مورد توجه قرار داد که حتی در خصوص عرضه تانک به اوکراین، ایالات متحده موفق شد اروپا را به دور انگشت خود بچرخاند. و در طول یک سال، حتی یک تانک آمریکایی به اوکراین نخواهد رفت.  فقط تانک های آلمانی به آنجا فرستاده می شوند.

میلانوویچ همچنین بار دیگر یادآور شد که تامین تانک برای کی‌یف منجر به تشدید درگیری می شود و به این واقعیت اشاره کرد که روسیه یک قدرت هسته ای است. این سیاستمدار به صورت تلویحی پرسید: «هدف از این درگیری چیست؟ جنگ علیه یک قدرت هسته ای که در خاک کشور دیگری در حال جنگ است؟ آیا راهی برای شکست چنین قدرتی وجود دارد؟»

گفتگوی تلفنی پوتین با ولیعهد عربستان سعودی

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین روز دوشنبه گزارش داد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با محمد بن سلمان آل سعود، ولیعهد عربستان سعودی تلفنی گفتگو انجام داده است.

طبق این اطلاعات، رهبران دو کشور در خصوص توسعه بیشتر همکاری های دوجانبه در زمینه های سیاسی، تجاری، اقتصادی و انرژی با یکدیگر گفتگو کردند. علاوه بر این، تعامل در چارچوب اوپک پلاس به منظور تضمین ثبات در بازار جهانی نفت نیز مورد بررسی قرار گرفت.

 گفتگوهای تلفنی قبلی بین پوتین و بن سلمان آل سعود در تاریخ 22 سپتامبر سال گذشته میلادی انجام شده بود.

زاخارووا: سفیر جدید آمریکا باید مراقب باشد روابط دوجانبه بدتر نشود

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه شب گذشته، دوشنبه، اعلام کرد که مهمترین وظیفه لین تریسی، سفیر جدید ایالات متحده در فدراسیون روسیه، بدتر نکردن روابط بین کشورها است.

زاخارووا در اظهار نظری در یک برنامه تلویزیونی گفت: "یکی از مهمترین وظایف خانم تریسی در حال حاضر این است که روابط دوجانبه را بیشتر از این تیره و بدتر نکند."

این دیپلمات همچنین یادآور شد که روسیه تمام تلاش خود را برای تضمین امنیت سفیر جدید در بدو  ورود به مسکو در پس زمینه تجمع اعتراض آمیز و ابراز نارضایتی جامعه روسیه از سیاست ایالات متحده انجام داد.

رئیس دید نمایندگی دیپلماتیک آمریکا در مسکو روز دوشنبه برای تقدیم رونوشت استوارنامه خود وارد ساختمان وزارت امور خارجه روسیه شد. در این زمان تجمع اعتراض آمیزی علیه سیاست آمریکا در مقابل این وزارتخانه در حال برگزاری بود.

تریسی بدون هیچ اظهار نظری برای خبرنگاران وارد ساختمان شد. سفیر همچنین وزارت خارجه روسیه را در سکوت ترک کرد.

سپس وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که تریسی رونوشتی از استوارنامه خود را به سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه تحویل داده است.

در اوکراین پیشنهاد استیضاح زلنسکی مطرح شده است

آلیگ سوسکین، مشاور سابق دو رئیس جمهوری سابق اوکراین، روز دوشنبه اعلام کرد که ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین به دلیل نقض مکرر قانون اساسی این کشور باید استیضاح شود. به گفته وی، زلنسکی به ویژه ماده پنجم قانون اساسی اوکراین را نقض کرده و به معنای واقعی کلمه قدرت را در کشور غصب کرده است.

علاوه بر این، این سیاستمدار به مخفی نگه داشتن اطلاعات مربوط به تلفات نیروهای مسلح اوکراین در جبهه جنگ اشاره کرد و همچنین قانون مصوب زلنسکی در مورد رسانه ها را مورد انتقاد شدید قرار داد که به کی‌یف اجازه می دهد هر رسانه ای را در این کشور جریمه کرده و در صورتی که مقامات رسمی از محتوای آنها خوششان نیاید، ببندند.

از جمله، مشاور سابق لئونید کوچما، رئیس جمهور فعلی اوکراین را به نقض حقوق و آزادی های مردم اوکراینی که از سفر به خارج از کشور ممنوع شده اند، متهم کرد.

 کمک نظامی بلژیک به اوکراین به ارزش 92 میلیون یورو خواهد بود

الکساندر دی کرو، نخست وزیر پادشاهی بلژیک در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که دولت بلژیک تصمیم گرفته است کمک نظامی  به ارزش 92 میلیون یورو برای اوکراین اختصاص دهد.

لودوین ددوندر، وزیر دفاع این کشور نیز یادآور شد که این بزرگترین بسته کمکی از سوی بلژیک از تاریخ 24 فوریه 2022 تاکنون است و دو برابر مبلغی است که این وزارتخانه تاکنون به نیروهای مسلح اوکراین منتقل کرده است. او گفت که کی‌یف سیستم های دفاع هوایی، سلاح های ضد تانک، نارنجک انداز و مهمات، خودروهای زرهی و نه تانک را دریافت خواهد کرد.

اوربان: کشورهای ارسال کننده سلاح به اوکراین مستقیماً در درگیری مشارکت دارند

ویکتور اوربان، نخست‌ وزیر مجارستان ابراز عقیده کرد، کشورهایی که به اوکراین کمک مالی و نظامی می‌کنند و تسلیحات می‌رسانند، از دیدگاه او، شرکت‌کنندگان مستقیم و فعال در مناقشه نظامی در این کشور هستند.

او در رادیو دولتی مجارستان گفت: «اگر شما سلاح بفرستید، اگر مبلغی را تامین کنید که قابل مقایسه با بودجه سالانه یکی از متخاصمان باشد، اگر وعده سلاح های بیشتر و بیشتر، سلاح های مدرن تر و بیشتر را بدهید، می توانید این کار را هر آنچه که مایلید نام بگذاردی، ولی واقعیت این است که  شما در درگیری شرکت می کنید.»

نخست وزیر مجارستان افزود: "همه چیز از آنجا شروع شد که آلمانی ها گفتند می خواهند کلاه ایمنی بفرستند زیرا سلاح های تهاجمی را به میدان نبرد نخواهند فرستاد، زیرا این به معنای مشارکت آنها در جنگ با روسیه است. همه چیز از اینجا شروع شد. اکنون ما به تهیه تانک های جنگی رسیده‌ایم. و آنها از هم اکنون در مورد هواپیماها صحبت می کنند."

اوربان اطمینان داد که تا زمانی که او نخست وزیر است، بحث کشاندن مجارستان به این درگیری اصلاً مطرح نخواهد شد. وی تاکید کرد که کشورهای غربی به جای ارسال سلاح به اوکراین باید ایده برقراری آتش بس و مذاکره برای حل و فصل مسالمت آمیز را ترویج کنند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1169592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =