متناسب نبودن ماموریت دانشگاه و درآمدزایی، آفت ارتباط دانشگاه و صنعت است

رئیس پارک علم و فناوری قم با تاکید بر این که ارتباط با صنعت باید در دانشگاه‌ها فعال باشد و درآمدزایی هم داشته باشد، گفت: آفت این روند، متناسب نبودن ماموریت دانشگاه و درآمدزایی است.

خیراله رهسپار فرد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری ذاتا مستقل هستند چون به صورت هیئت امنایی اداره می‌شوند، اظهار کرد: وظیفه دانشگاه، تامین بودجه است که می‌تواند به اشکال مختلفی به دست آید. برای مثال بودجه‌ای که دولت در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌دهد، به لحاظ قانونی کمک به حساب می‌آید.

رواج نابرابری جنسیتی و خودانتشاری بین ویراستاران دانشگاهی

رئیس پارک علم و فناوری قم با اشاره به این که برقراری ارتباط بین دستگاه علمی، پژوهشی و فناوری با مجموعه حاکم ضروری است، افزود: نبود این ارتباط استقلال را با چالش مواجه می‌کند؛ چون تصمیمات هماهنگ نیستند. اگر تعامل و هم‌افزایی باشد، استقلال دانشگاه به درستی حفظ می‌شود.

وی تصریح کرد: دانشگاه‌ها نمی‌توانند مستقلا اقتصادی فکر کنند. من معتقدم پارک‌ها و پژوهشگاه‌ها می‌توانند در این زمینه موفق عمل کنند؛ اما دانشگاه‌ها نه. چون دغدغه دانشگاه‌ها باید دانشجو را در امور آموزشی، پژوهشی و فرهنگی اداره کنند.

رهسپارفرد با تاکید بر این که ارتباط با صنعت باید در دانشگاه‌ها فعال باشد و درآمدزایی هم داشته باشد، گفت: آفت این روند، متناسب نبودن ماموریت دانشگاه و درآمدزایی است. متاسفانه برخی روسای دانشگاه‌ها حتی از تقسیم‌بندی کشوری برای تعیین ماموریت‌های دانشگاه‌ها خبر ندارند.

رئیس پارک علم و فناوری قم خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها، مراکز فنی‌وحرفه‌ای و علمی-کاربردی و پارک‌های علم و فناوری مثلثی را در کشور شکل می‌دهند که می‌تواند به کارآفرینی منجر شود. به این معنا که مراکز فنی‌وحرفه‌ای تکنسین تربیت می‌کنند، دانشگاه‌ها نیروی انسانی متخصص پرورش می‌دهند و پارک‌های علم و فناوری همین ماموریت را باید به صورت دانش‌بنیان انجام دهند. اگر سه ضلع این مثلث تشکیل شود، دانشجو با فضای بیرون از دانشگاه ارتباط خواهد گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1169663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =