جوش شیرین و خواص غیرخوراکی آن

ممکن است شما از جوش شیرین فقط برای از بین بردن بوی بد یخچال استفاده کنید. یا به عنوان یک ماده اصلی که به پف کردن غذاهای پختنی از جمله نان و کیک و شیرینی به شما کمک می‌کند، به آن نگاه کنید.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز،  جوش شیرین در واقع به حفظ سلامت و تمیزی بدن شما کمک شایانی می‌کند. در این مطلب با استناد به نکاتی که در سایت «وب ام دی» به آن‌ها اشاره شده، به خواص جوش شیرین و موارد استفاده از آن می‌پردازیم.

چگونه مبلمان را در خانه شسته و لکه‌گیری کنیم؟

جوش شیرین پلاک‌های دندان را از بین می‌برد

جوش شیرین برای از بین بردن فیزیکی پلاک و لایه چسبنده باکتری‌ها در دهان، عالی عمل می‌کند. با گذشت زمان، تجمع پلاک سخت می‌شود و می‌تواند منجر به بیماری لثه شود. برای از بین بردن پلاک روی دندان، یک مسواک مرطوب را به پودر آغشته کنید و طبق معمول مسواک بزنید. البته جوش شیرین فلوراید لازم برای محافظت در برابر پوسیدگی و حفره دندان را ندارد. با این حال، برای ایمن بودن دندان‌ها پس از برطرف کردن پلاک با جوش شیرین، با خمیر دندان معمولی نیز مسواک بزنید.

پاستای آیولی سیردار خوشمزه است. اما پس از خوردن آن، شما باید بوی دهان خود را برطرف کنید چرا که هیچ کس حاضر به مصاحبت از نزدیک با شما نخواهد بود. برای این کار، یک قاشق چایخوری جوش شیرین را در نصف لیوان آب بریزید و دهان خود را بشویید. جوش شیرین مانند بسیاری از دهانشویه‌ها، بو را با اسانس نعنا نعناع پنهان نمی‌کند. جوش شیرین در واقع بو را به کلی از بین می‌برد.

از بین بردن بوی زیر بغل با جوش شیرین

بیشتر چیزهایی که بو می‌دهند دارای مولکول‌های بوی اسیدی یا بازی هستند. جوش شیرین این بوها را به حالت خنثی تر تبدیل می‌کند. جای تعجب نیست که در کارخانه‌های تصفیه فاضلاب و زمین‌های کشاورزی از این ماده استفاده می‌کنند. جوش شیرین روی بوی بدن شما نیز تاثیر می‌گذارد. صبح کمی زیر بغلتان را تمیز کنید. اگر به باقی مانده پودر روی لباستان اهمیت نمی‌دهید، از دئودورانت‌های چوبی که جوش شیرین دارند استفاده کنید. به دنبال مواردی باشید که مواد تشکیل دهنده آن از بی‌کربنات سدیم (جوش شیرین) باشد.

جوش شیرین به کلیه‌های شما کمک می‌کند

کلیه‌ها اندامی هستند که مواد زائد و آب اضافی را از بدن شما خارج می‌کنند. اگر به بیماری مزمن کلیوی ناشی از دیابت، فشار خون بالا یا عوارض دیگر مبتلا هستید، اسید می‌تواند در بدن شما انباشته شود. جوش شیرین می‌تواند سطح اسید را پایین بیاورد و ممکن است به کاهش سرعت تحلیل استخوان و ساخت عضلات کمک کند. اگر می‌خواهید این کار را امتحان کنید، مهم است که با پزشک خود مشورت کنید. دانشمندان هنوز در حال کشف این موضوع هستند که دقیقا جوش شیرین چه زمانی و چگونه سطح اسید را پایین می‌آورند.

جوش شیرین به مبارزه با سرطان کمک می‌کند

اورژانس‌ها و بیمارستان‌ها بی‌کربنات سدیم (جوش شیرین) را به عنوان درمانی برای ایست قلبی، مسمومیت و موارد دیگر ذخیره می‌کنند. جوش شیرین همچنین به مقابله با خواص اسیدی داروهای شیمی درمانی که برای معالجه سرطان استفاده می‌شوند کمک می‌کند. برخی مطالعات نشان می‌دهند که سطوح اسیدی پایین ممکن استباعث کند شدن روند  رشد و گسترش تومورهای خاص شود.

جوش شیرین پوست شما را تسکین می‌دهد

آیا پشه شما را نیش زده؟ جوش شیرین در این وضعیت می‌تواند نجات دهنده شما باشد. این ماده می‌تواند تحریک جزئی، درد، خارش و قرمزی را تسکین دهد. خمیری با استفاده  از مخلوطی از ۳ قاشق جوش شیرین و یک قاشق آب آماده کنید. آن را روی پوست خود بمالید و بگذارید ۲۰ دقیقه بماند و سپس آن را بشویید.

جوش شیرین درد را تسکین می‌دهد

بی‌کربنات سدیم ممکن است قدرت ضد درد لیدوکائین مورد استفاده در اپیدورال‌ها را تقویت کند. محققان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا ممکن است به کاهش درد ناشی از سرطان کمک کند یا خیر. اگر به دلیل آفتاب سوختگی صدمه می‌بینید، یک پارچه مخصوص شستشو را در محلولی از حدود ۴ قاشق غذاخوری جوش شیرین در هر لیتر آب خیس کنید. به آرامی آن را روی نواحی آسیب دیده بمالید تا پوست شما تسکین یابد. این می‌تواند برای سایر سوختگی‌های جزئی از جمله تورم ناشی از سوختگی نیز مفید باشد.

باعث کاهش ریفلاکس اسید معده می‌شود

بی‌کربنات سدیم به مقابله با اسید اضافی که ممکن است بعد از غذا خوردن از معده به سمت گلو و حتی دهان شما بالا برود، کمک می‌کند. می‌توانید آن را حتی بدون نسخه به عنوان قرص جویدنی خریداری کنید. یا با مخلوط کردن نصف قاشق چای‌خوری جوش شیرین در نصف فنجان آب، آنتی اسید خانگی خود را بنوشید. قبل از دادن آن به کودکان زیر ۶ سال، یا اگر قرار است شروع به استفاده منظم از جوش شیرین همراه با سایر داروها کنید، با پزشک مشورت کنید.

جوش شیرین ؛ ماده‌ای موثر برای اسکراب صورت

جوش شیرین ساینده ملایمی است. از آن به عنوان یک پاک کننده ملایم صورت استفاده کنید. ابتدا صورت خود را با یک پاک کننده ملایم و غیر ساینده بشویید و با آب بشویید. سپس خمیری مرکب از ۳ قاشق جوش شیرین و یک قاشق آب درست کنید. برای تمیزی عمیق پوست آن را با دقت به صورت دایره‌ای بمالید و سپس صورت خود را با آب بشویید.

جوش شیرین موهای شما را شفاف می‌کند

یک قاشق چای خوری جوش شیرین را با شامپوی مورد علاقه خود مخلوط کنید تا تجمع اسپری‌ها، ژل‌ها، نرم کننده‌ها و سایر محصولات از بین برود. موهای شما نه تنها تمیزتر می‌شوند، بلکه ممکن است حالت دادن به آن نیز آسان‌تر شود.

جوش شیرین پوست شما را نرم می‌کند

نصف فنجان جوش شیرین را به آب وان حمام خود اضافه کنید. بی کربنات سدیم اسیدها را خنثی می‌کند، عرق و چربی را از بین می‌برد و پوست شما را ابریشمی می‌کند. علاوه بر این پس از اتمام حمام، می‌توانید از مقداری بیشتر جوش شیرین برای تمیز کردن وان استفاده کنید.

اسباب بازی‌های فرزندتان را تمیز می‌کند

می‌توانید به جای استفاده از مواد شیمیایی از جوش شیرین برای پاک کردن کثیفی از سینی، صندلی و اسباب بازی‌های کودک خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید که جوش شیرین میکروب‌ها را از بین نمی‌برد. اما می‌توانید بی کربنات سدیم را با سرکه که به عنوان یک ضد عفونی کننده عمل می‌کند، همراه کنید. حتما پس از نظافت خوب آبکشی کنید.

محافظ مناسب برای دندان مصنوعی

۲ قاشق چایخوری جوش شیرین را در یک فنجان آب گرم حل کنید. سپس فقط پروتزهای خود را خیس کنید تا مواد غذایی شل شوند و بوها از بین بروند. جوش شیرین همچنین برای نگهدارنده‌ها و محافظ‌های دهان شوینده مناسبی است.

منبع: همشهری آنلاین

انتهای پیام/

کد خبر: 1169665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =