حضور ۶۳ دانشگاه از ایران در رتبه بندی جهانی ISC/ مجوز ۷۰ موسسه غیرانتفاعی در ۱۵ سال گذشته لغو شده است

«حضور ۶۳ دانشگاه از ایران در رتبه بندی جهانی ISC، تامین نشدن بودجه افزایش ظرفیت پزشکی بر مبنای مصوبه شورا و لغو مجوز ۷۰ موسسه غیرانتفاعی در ۱۵ سال گذشته» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «حضور ۶۳ دانشگاه از ایران در رتبه بندی جهانی ISC، تامین نشدن بودجه افزایش ظرفیت پزشکی بر مبنای مصوبه شورا و لغو مجوز ۷۰ موسسه غیرانتفاعی در ۱۵ سال گذشته» مهم‌ترین خبرهای آزمونی هفته گذشته بودند.

رواج نابرابری جنسیتی و خودانتشاری بین ویراستاران دانشگاهی

از دیگر خبرهای مهم هفته گذشته آموزش عالی می‌توان به «برگزاری مراسم معارفه دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی، صدور مجوز برای جذب دانشجوی خارجی در سه مرکز دانشگاه پیام‌نور و اعلام نتایج نهایی تکمیل ظرفیت پذیرش بدون آزمون دانشگاه‌ها» اشاره کرد. 

مطابق هفته‌های گذشته، ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار آموزش عالی را در هفته‌ گذشته آورده است:

حضور ۶۳ دانشگاه از ایران در رتبه بندی جهانی ISC

سید احمد فاضل زاده رئیس ISC از حضور ۶۳ دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در رتبه بندی جهانی ISC خبر داد و گفت: در رتبه بندی جهانی ISC ۲۰۲۲ تعداد ۲۴۲۲ دانشگاه از ۱۱۱ کشور و ۶ قاره جهان حضور دارند که سهم جمهوری اسلامی ایران ۶۳ دانشگاه است.

وی افزود: رتبه بندی جهانی ISC یا (ISC World University Rankings) یکی از نظام های رتبه بندی است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ توسط گروه رتبه بندیISC و براساس تجربه ۱۰ ساله در رتبه بندی دانشگاه ها در سطح ملی و با هدف ارزیابی دانشگاه های کشور و نیز کشورهای اسلامی در سطح جهان صورت گرفته است.

مراسم معارفه دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

مراسم معارفه دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار و از خدمات حجت الاسلام سعیدرضا عاملی دبیر سابق شورای عالی فرهنگی تجلیل شد. عاملی دی ماه ۱۳۹۷ دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی را بر عهده گرفت و پس از اتمام دوره خدمت چهار ساله وی، با توجه به پیشنهاد اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی، رئیس‌جمهور در حکمی حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه را به‌عنوان دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی منصوب کرد.

خسروپناه در این مراسم گفت: همه مسئولان باید به جایگاه قرارگاهی شورا باورمند باشند، قرارگاه وحدت در عین کثرت نیاز دارد. هدف اصلی شورا باید حکمی‌سازی علم و فرهنگ باشد. علم و فناوری باید کارآمد باشد و مردم اثرش را ببینند، گاهی گرفتار عمل‌زدگی می‌شویم گاهی نظریه زده می‌شویم، حکمت پیوند نظر و حکمت است، باید از سنت حکمی بزرگان درس بیاموزیم.

 دبیر جدید شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اقتصاد علم ساحت دیگر علم است. وقتی شورا به همه ابعاد حکمت توجه کند، هدف غایی شکل می‌گیرد در این مسیر نیازمند مشارکت همه نخبگان و مشارکت توده مردم هستیم.

بودجه افزایش ظرفیت پزشکی بر مبنای مصوبه شورا تامین نشد

ابوالفضل باقری فرد معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست خبری هفتمین همایش مرجعیت علمی که هشتم بهمن‌ماه ۱۴۰۱ در محل وزارت بهداشت برگزار شد، درباره افزایش ظرفیت رشته پزشکی بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: افزایش ظرفیت ۲۰ درصدی رشته پزشکی بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال انجام است؛ اما استمرار افزایش ظرفیت منوط به تامین زیرساخت مناسب است.

وی افزود: متاسفانه تاکنون بودجه‌ای از سوی دستگاه‌ها مبنی بر این افزایش ظرفیت به وزارت بهداشت پرداخت نشده است. اگر بودجه‌ها و سرانه‌های آموزشی به موقع پرداخت نشود مشکل آموزش را حل نمی‌کند ضمن اینکه بخشی از آموزش، آموزشی است که اکنون در جریان است و آن بر اساس سرانه‌ای که سازمان برنامه احصا می‌کند پرداخت می‌شود؛ اما بخشی از آموزش نیز دانشجویانی هستند که قرار است آموزش آنها آغاز شود که در این زمینه بودجه تامین نشده است.

باقری فرد درباره بین المللی سازی آموزش علوم پزشکی در دانشگاه های علوم پزشکی گفت: بیش از ۶ هزار دانشجوی بین‌المللی در دانشگاه‌های علوم پزشکی تحصیل می‌کنند. علاوه بر جذب دانشجو، موضوع ایجاد شعبه دانشگاه‌های علوم پزشکی در خارج از کشور هم در حال پیگیری است. تاکنون شعبه دانشگاه علوم پزشکی تهران با عنوان سبطین در کربلا راه اندازی شده است و نیروی انسانی آن را کشور ما تامین می کند.ایجاد شعبه دانشگاه های علوم پزشکی در کشورهای تاجیکستان و غنا هم در حال پیگیری است. این امر نشان دهنده کیفیت آموزش پزشکی در ایران است. بسیاری از این دانشجویان خارجی علاوه بر سفیران علمی، سفیران فرهنگی هم هستند. اعتبارسنجی بین المللی سازی در حال پیگیری است تا مدارک دانشگاه های علوم پزشکی نیز بین المللی باشد.

وی یادآور شد: دانشجوی خارجی که در ایران تحصیل می کند اجازه کار ندارد و از همین رو ما بر اساس نیازهای آن کشورها می توانیم دانشجو تربیت کنیم. به طور مثال در افغانستان کاردانی نسخه پیچی یا کاردانی فوریت های پزشکی می خواهد، از همین رو ما بر اساس نیاز آن کشورها برنامه آموزشی داریم.

لغو مجوز ۷۰ موسسه غیرانتفاعی در ۱۵ سال گذشته

روح الله رازینی رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم درباره ساماندهی موسسات غیرانتفاعی گفت: در مجموع موسسات غیرانتفاعی که در سراسر کشور فعال هستند به ۳۰۰ مورد نیز نمی رسند ولی ۷۰ مورد از این موسسات در ۱۵ سال اخیر لغو مجوز شده اند و در این چند ساله توجه به مسائل و چالش های این موسسات بیشتر شده است.

وی در زمینه چالش های موسسات غیرانتفاعی افزود: این موسسات از تنوع چالش ها برخوردار هستند که به حد نصاب نرسیدن تعداد اعضای هیات علمی از شاخص ترین آنهاست.

سه مرکز دانشگاه پیام‌نور مجاز به جذب دانشجوی خارجی شدند

مجتبی سلطانی احمدی رئیس مرکز امور بین الملل دانشگاه پیام نور از کسب مجوز جذب دانشجوی خارجی از سوی سه مرکز قم، شیراز و تحصیلات تکمیلی تهران به شیوه مجازی خبر داد و گفت: جذب دانشجوی خارجی جزو اولویت‌های نظام آموزش عالی در کشور قرار گرفته است و مرکز امور بین الملل در چارچوب سیاست‌های اعلامی ریاست دانشگاه توجه و تسهیلگری در این حوزه را وجهه همت خود قرار داده است.

سلطانی احمدی پس از اعلام خبر دریافت مجوز جذب دانشجوی خارجی به شیوه مجازی در مراکز قم، شیراز و تحصیلات تکمیلی تهران گفت: مرکز مشهد، تبریز، اصفهان و بندرعباس جهت کسب مجوز جذب دانشجوی خارجی در نوبت بررسی در سازمان امور دانشجویان هستند و روسای این مراکز باید ضمن رعایت شرایط اعلامی سازمان امور دانشجویان نسبت به پیگیری این امر همت مضاعف داشته باشند.

خبرهای آزمونی هفته گذشته

اعلام نتایج نهایی تکمیل ظرفیت پذیرش بدون آزمون دانشگاه‌ها

علیرضا کریمیان مدیر کل روابط عمومی سازمان سنجش از اعلام نتایج نهایی تکمیل ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در مرحله پذیرش صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی بهمن ماه سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: برای این مرحله از آزمون سراسری ۱۴۰۱ حدود ۸۱ هزار داوطلب ثبت‌نام کردند که بیش از ۷۱ هزار نفر پذیرش شده‌اند.

وی افزود: داوطبان برای اطلاع از زمان دقیق و نحوه ثبت‌نام از روز چهارشنبه ۱۲ بهمن ماه به درگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی محل قبولی خود مراجعه کنند.

مهلت ثبت‌نام در آزمون دستیاری پزشکی به پایان رسید

پنجاهمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی در سال تحصیلی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲ پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار می شود. فرصت ثبت نام در این آزمون از ۱۰ تا ۱۷ دی ماه ۱۴۰۱ بود که بر اساس اعلام مرکز سنجش آموزش پزشکی این فرصت مجدد تمدید شد.

داوطلبان شرکت در پنجاهمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی که تاکنون نسبت به ثبت نام در این آزمون اقدام نکرده اند می توانند تا امروز ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ با مراجعه به سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی، نسبت به ثبت نام در این آزمون اقدام کنند.

مهلت ثبت‌نام دانشجویان در آزمون‌های گروه علوم پزشکی اعلام شد

مهلت ثبت نام دانشجویان در آزمون های پیش کارورزی پزشکی، علوم پایه (پزشکی، دندانپزشکی)، جامع داروسازی (۱۸۰ واحدی)، ارتقاء و ارزشیابی دانش آموختگان داروسازی اعلام شد. آزمون های پیش کارورزی پزشکی، علوم پایه (پزشکی، دندانپزشکی)، جامع داروسازی (۱۸۰ واحدی)، ارتقاء و ارزشیابی دانش آموختگان داروسازی خارج از کشور در ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۱ برگزار می شود.

داوطلبان تحصیل کرده در خارج از کشور متقاضی این آزمون ها می توانند از ۱۰ بهمن تا ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1169741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =