دسترسی شرکت‌های علم و فناوری به بازار جهانی محدود است

عضو هیئت علمی گروه برق دانشگاه بوعلی سینا همدان گفت: شرکت‌های زیر مجموعه پارک‌های علم و فناوری در زمینه ارتباط با بخش بین‌المللی و بازارهای خوب داخلی محدودیت دارند.

محمد حسن مرادی در گفت‌وگو با ایسکانیوز، با اشاره به نبود سنخیت بین حمایت کنندگان و شرکتهای فناور بیان کرد: رسالت پارک‌های علم و فناوری تسهیل در فعالیت شرکتهای فناوری محور است، در پارک‌ها بخش دولتی بسیار پررنگ است. در حالی‌که بار برطرف کردن نیازهای پارک را بخش خصوصی باید به دوش بکشد؛ زیرا بخش دولتی نمی‌تواند آن‌طور که شایسته است تسهیل‌گر امور باشد. درواقع بین عملکرد پارک‌های علم و فناوری و مجموعه‌ای که از آن حمایت می‌کند سنخیتی وجود ندارد و در این زمینه با فقدان تجربه مواجه هستیم.

اغلب پارک‌های علم و فناوری کشور، فضای آزمایشگاه ندارند

وی ادامه داد: مهم‌ترین مشکل در بخش خصوصی بازار و تقاضا محور بودن آن است. بخش دولتی در این زمینه بر اساس عرضه محوری فعالیت می‌کند؛ یعنی یک محصول را عرضه می‌کند و بعد مشتری برایش پیدا می‌شود.

مرادی گفت: شرکت‌ها در زمینه ارتباط با بخش بین‌المللی بازارهای جهانی و حتی بازارهای خوب داخلی محدودیت دارند و این معضل موجب کاهش تاثیر پارکهای علم و فناوری در کشور شده است. البته در سال‌های اخیر به شرکت‌های دانش بنیان رسیدگی شده و برایشان بودجه و وام‌هایی در نظر گرفته شده اما نیاز است این دست حمایت‌ها دوچندان شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان در مورد تجاری سازی محصولات شرکت‌های علم و فناوری اظهار کرد: تجاری سازی فعالیتی است که پارک‌های علم و فناوری وظیفه آموزش آن به شرکت‌ها را بر عهده دارند، در این ساختار ارکانی وجود دارد که برای تجاری سازی و بدست گرفتن بازار به کمک شرکتها می آید؛ اما این ساختار نیازمند تقویت اساسی است

وی افزود: دانشگاه‌های ایران از نظر آموزش در سطح خوبی قرار دارند و تلاش دانشجویان برای مقاله نویسی و پژوهش قابل توجه است؛ اما در زمینه تجارت و بازار ارکان مناسبی در نظر گرفته نشده و نیازمند بهبود است. 

مرادی خاطرنشان کرد: از نظر من با برطرف کردن نواقص ساختاری می‌توانیم شاهد رشد خوبی در پارک‌های علم و فناوری باشیم.

خبرنگار: مطهره سادات قاسمی

انتهای پیام/

کد خبر: 1169803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =