جذب ۴۰ میلیارد ریال در قالب پروژهای برون دانشگاهی در یکسال اخیر

مدیرکل صنعت، جامعه و دانشگاه حوزه معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری از جذب بیش از ۴۰ میلیارد ریال در قالب پروژهای برون دانشگاهی در یکسال اخیر خبر داد و افزود: تعداد ۹۳۸ طرح برون دانشگاهی با ارزش مالی  بیش از  ۱۶۰۰ میلیارد ریال در سامانه طرح‌های برون دانشگاهی دانشگاه ثبت شده است.

لاله ملک‌نیا، مدیرکل صنعت، جامعه و دانشگاه معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی درباره عملکرد چند سال اخیر حوزه صنعت، جامعه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: نقش پررنگ اداره کل صنعت، جامعه و دانشگاه حوزه معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد در برقراری ارتباط با جامعه و صنعت و  در حمایت از ایجاد توسعه مراکز ارائه دهنده خدمات فناوری، بستر ایجاد سازوکارهای لازم در راستای ثروت‌آفرینی از طرح‌ها و محصولات فناورانه و دانش ‌بنیان دانشگاه آزاد پررنگ است. ارتباط‌گیری با صنایع و نهادهای اجتماعی فعال در عرصه دانش،   جذب سرمایه و بکارگیری آن در طرح‌ها و برنامه‌های اقتصاد دانش بنیان و افزایش سهم درآمدی دانشگاه از طریق فعالیت‌های دانش‌بنیان در دستور کار این اداره کل است.

صنعت و جامعه به یک زبان مشترک نیاز دارند

مدیرکل صنعت، جامعه و دانشگاه درخصوص اقداماتی که این اداره کل در چند سال اخیرداشته است، افزود: دانشگاه آزاد در جایگاه یکی از ارکان علمی کشور و به عنوان یک دانشگاه پیشرو در حل مسائل، می‌تواند با تکیه بر توان علمی و ظرفیت‌های متعدد پژوهشی خود در حل مشکلات کشور گام‌های اساسی بردارد. بر همین اساس و با توجه به رویکرد جدید دانشگاه آزاد نسبت به مقوله پژوهش، تاکید بر تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه از یک سو و هدایت توان علمی و امکانات و ظرفیت‌های تجهیزاتی دانشگاه در راستای حل مسائل و مشکلات کشور از سوی دیگر، همواره یکی از اهداف و دغدغه‌های اصلی اداره کل کانون‌های دانشگاه، صنعت و جامعه بوده است.

وی افزود: اداره کل صنعت، جامعه و دانشگاه به عنوان یکی از ادارات کل معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری در راستای حرکت به سمت دانشگاه کار آفرین و حل مساله با تکیه بر محتوای سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد طی سه سال اخیر برنامه‌های خود را در حوزه طرح‌های پژوهشی بر طرح­های ماموریت‌گرا، حل مساله و کاربردی متمرکز کرد.

ملک نیا تاکید کرد: در یکسال اخیراز سند تحول دانشگاه رونمایی شد و اداره کل ارتباط با صنعت به نتایج پرثمری در این مدت رسیده است. یکی از اقدامات این اداره کل در راستای مانع‌زدایی و ایجاد تسهیل در ارتباط با صنعت، ارتباط و اتصال دانشگاه آزاد به سامانه‌های ساتع، ساجد وزارت عتف و ستاد است و این فرصت فراهم شد که با سهولت بیشتری به فراخوان‌های طرح‌های پژوهشی ملی دسترسی پیدا کنیم.

وی افزود: سامانه ساتع درگاهی است برای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی تا از طریق آن بتوانند ضمن انتخاب اولویت پژوهشی مورد نظر خود از بین اولویت‌های صنایع، شرکت‌ها، بانک‌ها و موسسه‌های انتفاعی وابسته به دولت، پیشنهاد خود را در سامانه ثبت کنند تا پس از طی فرآیندهای مربوطه، اقدامات لازم به‌منظور عقد قرارداد انجام شود. با توجه به اینکه دسترسی به امکانات این سامانه برای اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی وجود نداشت، در راستای حمایت از طرح‌های پژوهشی کاربردی، مأموریت‌گرا و حل مساله، اقدام برای ایجاد شناسه کاربری برای مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی در این سامانه در دستور کار اداره کل صنعت، جامعه و دانشگاه قرار گرفت و در حال حاضر امکان ثبت‌نام اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان مجریان پروژه‌های پژوهشی همانند سایر اعضای هیات علمی زیرمجموعه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی دولتی در این سامانه وجود دارد.

مدیر کل صنعت، جامعه و دانشگاه حوزه معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری گفت: در یک سال اخیر بیش از هزار نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه که متقاضی استفاده از خدمات سامانه اجرایی تقاضا و عرضه پژوهش و فناوری (ساتع) بودند در سامانه یاد شده ثبت نام و توسط این اداره کل احراز هویت شدند. در همین مدت زمان قریب به یکسال، مبلغی به ارزش بیش از ۴۰ میلیارد ریال در قالب پروژه‌های برون دانشگاهی برای دانشگاه از طریق این سامانه جذب شده است.

بیشترین طرح‌های پژوهشی در استان‌های خوزستان زنجان و استان اصفهان انجم شده است

وی ادامه داد: در راستای تسهیل‌گری و مانع‌زدایی در روند قانونی اجرای طرح‌های برون دانشگاهی، با مذاکرات صورت گرفته از سوی این اداره کل با همکاران وزارت عتف، امکان ثبت اطلاعات طرح‌های برون دانشگاهی دانشگاه آزاد در سامانه ساجد این وزارتخانه فراهم شده که با این امکان و پس از تایید وزارت عتف، ضریب بیمه تامین اجتماعی برای این طرح‌ها صفر لحاظ می‌شود.

ملک‌نیا بیش از ۴۰ میلیارد ریال در قالب پروژه‌های برون دانشگاهی گفت: تعداد کل طرح‌های بررسی شده در این سامانه در سالجاری برابر ۳۵۸ طرح بوده که تاکنون ۲۸۵ طرح مورد تایید قرار گرفته که بیشترین تعداد طرح‌ها به ترتیب مربوط به واحد علوم و تحقیقات، استان خوزستان، استان زنجان و استان اصفهان بوده است.

امکان بهره‌مندی تمامی واحدهای دانشگاه آزاد با کد شناسه اختصاصی

مدیرکل صنعت، جامعه و دانشگاه حوزه معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری گفت: یکی دیگر از اولویت‌های اداره کل  صنعت، جامعه و دانشگاه، توسعه تعاملات دانشگاه آزاد اسلامی با بخش‌های دولتی و غیردولتی برای هموارسازی مسیر جذب منابع پژوهشی خارج از دانشگاه است. دسترسی واحدهای دانشگاهی به سامانه «ستاد»  می‌تواند ضمن کمک به گسترش ارتباطات برون‌دانشگاهی و جذب منابع پژوهشی خارج از دانشگاه، زمینه‌ساز انجام پژوهش‌های کاربردی حل مساله و مأموریت‌گرا در راستای اهداف کلان دانشگاه آزاد شود. در همین راستا امکان بهره‌مندی تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی با کد شناسه اختصاصی از سامانه تدارکات الکترونیکی دولت فراهم شده است.

ملک‌نیا افزود: یکی از مشکلاتی که واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در دسترسی به سامانه «ستاد»  با آن مواجه بودند اختصاص یک کد کاربری واحد به کل مجموعه دانشگاه آزاد بود و به همین دلیل در صورت ثبت‌نام یکی از واحدهای دانشگاهی در این سامانه، امکان ثبت‌نام در سامانه برای سایر واحدها وجود نداشت. با پیگیری‌های به عمل آمده توسط این اداره کل، دسترسی به امکانات این سامانه برای واحدهای دانشگاه آزاد از مهر ۱۴۰۰ فراهم و تعداد ۳۴ شناسه کاربری جداگانه (به تفکیک ۳۱ استان و ۳ واحد مستقل) برای دانشگاه آزاد  ایجاد شد.

به گفته وی فراخوان‌های سامانه پس از ثبت، در صفحه اصلی سامانه منتشر و از این طریق بستری برای تعامل مستقیم و بی‌واسطه تأمین‌کنندگان با دستگاه‌های اجرایی فراهم می‌شود. رصد فراخوان‌های سامانه به‌طور پیوسته توسط اداره کل صنعت، جامعه و دانشگاه انجام می‌شود و موارد احصاء شده به واحدهای دانشگاهی سراسر کشور اطلاع‌رسانی می‌شود. تاکنون بیش از یک هزار مورد فراخوان این سامانه توسط این اداره کل احصاء و اطلاع‌رسانی شده است.

مذاکرات فشرده‌ با بیش از ۷۰۰ نهاد و سازمان‌ دولتی و خصوصی

ملک‌نیا درباره اقدامات و فعالیت اداره کل ارتباط صنعت، جامعه و دانشگاه گفت: تمرکز بر رویداد عصر امید و گام دوم دانشگاه آزاد از دیگر مسئولیت‌های مهم و بزرگ اداره صنعت، جامعه و دانشگاه بوده است. در این رویداد، این اداره کل علاوه‌بر وظیفه ستادی، مسئولیت کمیته حامی مالی را  برعهده داشت. در این خصوص از بهمن ۱۴۰۰و پس از تعیین مسئولیت‌ها، این اداره ارتباطاتی را با سازمان‌ها و ادارت دولتی و غیردولتی برقرار کرد. از این بین می‌توان به مذاکرات فشرده‌ با بیش از ۷۰۰ مورد از صنایع، نهادها، سازمان‌های دولتی و خصوصی برای مشارکت به عنوان حامی مالی در رویداد گام دوم، جلب مشارکت مالی صنایع کوچک و متوسط در قالب ارائه غرفه نمایشگاهی و جذب بیش از ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان حمایت مالی جذب شده مرتبط با غرفه‌های بخش صنعت و حامی مالی، جلب حمایت صنایع بزرگ کشور نظیر گل‌گهر سیرجان، گوهرزمین، فولاد هرمزگان، ذوب آهن اصفهان، پتروشیمی مارون و ... برای رویداد گام دوم، مذاکره و تفاهم درخصوص عقد قراردادهای پژوهشی با مجموعه صنایع دفاعی، اطلاع رسانی بیش از هزار و ۲۰۰ عنوان نیاز فناورانه و فراخوان طرح پژوهشی وزارتخانه‌ها اشاره کرد.

 هم‌افزایی صنعت و دانشگاه

مدیر کل صنعت، جامعه و دانشگاه از حوزه معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد افزود: از اقدامات دیگر این اداره کل، حضور در استان‌ها به منظور انجام بازدیدهای استانی و به موازات آن بازدید از صنایع بزرگ و مهم در استان‌ها و جلسات مذاکره با مدیران این صنایع است که دستاوردهای مناسبی داشته است. در این جلسات مستقیما از سوی اداره کل به عنوان یک حوزه ستادی وارد مذاکره شده و چارچوب صحبت‌ها حول محور معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های دانشگاه دادن تضمین‌های لازم به صنایع از سوی حوزه ستادی برای سپردن پروژه‌ها به واحدهای دانشگاهی استان و رایزنی‌های ویژه برای ورود دانشگاه در بخش‌های تحقیق و توسعه صنایع است. برای مثال برگزاری جلسات با گلدیران و فولاد هفت الماس در قزوین، فولاد خوزستان و شرکت ملی حفاری در اهواز، گل گهر سیرجان، ایران خودرو مشهد، صنایع مس سونگون و... و. اشاره کرد که مثال بارزی از هم‌افزایی صنعت و دانشگاه است.

ملک‌نیا در مورد طرح‌های برون‌دانشگاهی اظهار کرد:تعداد ۹۳۸ طرح برون دانشگاهی با ارزش مالی  بیش از  ۱۶۰۰ میلیارد ریال در سامانه طرح‌های برون دانشگاهی دانشگاه ثبت شده است. در این مدت بیش از ۴۰ میلیارد ریال پروژه به واسطه اطلاع‌رسانی پروژهای سامانه ساتع وزارت عتف به واحدهای دانشگاهی، جذب شده است. به طوری که در این رویداد ۱۳۸ تفاهم‌نامه با صنایع منعقد شد که بیشترین تعداد تفاهم‌نامه‌ها مربوط به اداره کل صنعت، جامعه و دانشگاه (۳۸ مورد) با جذب بیش از ۴۶ میلیارد ریال، در زمان برگزاری رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد (عصر امید)، توسط این اداره کل است.

مدیرکل صنعت، جامعه و دانشگاه درخصوص عقد قراردادهای پژوهشی با مجموعه صنایع دفاعی گفت: در حال حاضر ارتباط مناسب با حوزه فناوری صنایع دفاعی کشور برقرار شده که در طی این چند ماه اخیر، چندین جلسه مفید و موثر با این دوستان برگزار شده است. اخیرا هم در یک جلسه با حضور نمایندگان دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی در صنایع دفاعی، توانمندی‌ها و امکانات و ظرفیت‌های دانشگاه آزاد ارائه شد که مورد استقبال قرار گرفت.

ملک‌نیا در مورد ایجاد کانون‌های صنعت، جامعه و دانشگاه چنین اضافه کرد: یکی دیگر از برنامه‌های این اداره کل ایجاد کانون‌های صنعت، جامعه و دانشگاه است. در دو اخیر آیین‌نامه کانون‌های صنعت، جامعه و دانشگاه نوشته و ابلاغ شد. این کانون‌ها متشکل از اعضای هیات علمی دانشگاه و نخبگان صنعت در هر استان و منطقه خاص است تا قبل از ابلاغ این آیین‌نامه اقدامات در این خصوص انجام می‌شد؛ اما شکل آیین‌نامه‌ای نداشت. کنار هم قراردادن نخبگان صنعت استان یا منطقه خاص و اعضای هیات علمی دانشگاه هدف ابلاغ این آیین‌نامه بوده است. در نتیجه این هم‌اندیشی بین صنعت و دانشگاه منافع و مزایایی برای هر دو طرف شکل می‌گیرد و اعضای هیات علمی از امکانات آن می‌توانند استفاده کنند. البته در دو سال اخیر معاونت پژوهشی زیرمجموعه حوزه معاونت فناوری و نوآوری فعالیت داشت و بعدها این معاونت از زیر مجموعه معاونت فناوری و نوآوری خارج شد.

شکل‌گیری کانون‌های صنعت، جامعه  دانشگاه در ۳ استان کشور

وی افزود: بسیاری از بندهای آیین‌نامه کانون‌های صنعت، جامعه و دانشگاه براساس شکل قبلی معاونت فن‌آوری نوشته شده و در حوزه پژوهشی قرار می‌گرفت. بعدها سه اداره کل کتابخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و ارتباط با صنعت از آن جدا شدند. اداره کل کتابخانه‌ها مستقل شد و آن دو اداره کل دیگر زیر مجموعه معاونت تحقیقات و فن‌آوری قرار گرفت. پیگیری‌هایی انجام شد تا بر روی آیین‌نامه متممی الصاق شود تا با شرایط و ساختار فعلی دانشگاه، کانون‌ها فعالیت‌شان را آغاز کنند. البته از ۵ استان گلستان، کرمانشاه، خوزستان، اصفهان (واحدخوراسگان، نجف‌آباد)، سیستان و بلوچستان درخواست برای شکل‌گیری این کانون‌ها بود و در ۳ استان گلستان، کرمانشاه و اصفهان کانون‌ها شکل‌گرفته بودند.

خبرنگار: سینا کمیزی

انتهای پیام/

کد خبر: 1170163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =