تورم، مانع رشد درآمدزایی قراردادهای ارتباط با صنعت/ مشکل کنونی دانشگاه‌ها محدودیت بودجه است

رئیس دانشگاه دامغان گفت: تعداد قراردادها و مبالغ درآمدزایی آن‌ها در سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است؛ اما به دلیل تورم رشد چندانی دیده نمی‌شود. بررسی ارزش قراردادها در طول چند سال این موضوع را نشان می‌دهد.

سید سعیدالرضا اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که دانشگاهی که استقلال مالی داشته باشد، می‌تواند در تصمیم‌گیری هم مستقل عمل کند، اظهار کرد: اما خلاف این قاعده درست نیست. یعنی این عبارت که اگر دانشگاهی استقلال مالی ندارد، نمی‌تواند استقلال رای داشته باشد، دقیق نیست.

متناسب نبودن ماموریت دانشگاه و درآمدزایی، آفت ارتباط دانشگاه و صنعت است

رئیس دانشگاه دامغان با اشاره به این که مشکل کنونی دانشگاه‌ها محدودیت بودجه است، افزود: به این معنا که آمارها نشان می‌دهد درآمدهای اختصاصی به نسبت تورمی که وجود دارد، کاهش پیدا کرده است. دریافت بودجه‌های دولتی هم محدود شده است، به طوری که بودجه‌های دولتی معمولا در این دوره برای تامین زیربناهایی صرف می‌شود که در سال‌های آینده به افزایش درآمدهای اختصاصی منجر خواهد ‌شد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تلاش همه دانشگاه‌ها این است که به تدریج به استقلال مالی دست پیدا کنند؛ اما نداشتن استقلال دانشگاه‌ها در شرایط فعلی صرفا به نبود استقلال مالی برنمی‌گردد.

اسلامی درباره درآمدزایی از قراردادهای ارتباط با صنعت در دانشگاه‌ها گفت: تعداد قراردادها و مبالغ درآمدزایی آن‌ها در سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است؛ اما به دلیل تورم رشد چندانی دیده نمی‌شود. بررسی ارزش قراردادها در طول چند سال این موضوع را نشان می‌دهد.

رئیس دانشگاه دامغان تصریح کرد: کم بودن ارزش قراردادهای ارتباط با صنعت به دلایلی خارج از دانشگاه برمی‌گردد. من معتقدم اگر از ۲۷ هزار عضو هیئت علمی، فقط ۶ هزار نفر فعالیت صنعتی دارند به دلیل بی‌اعتمادی صنایع به دانشگاه است. دلیل کم بودن تعداد قراردادهای ارتباط با صنعت، شکافی است که بین تحقیقات دانشگاهی و نیازهای صنعت وجود دارد.

وی با تاکید بر این که دانشگاه باید تلاش کند رویت‌پذیری خود را افزایش دهد، افزود: رویت‌پذیری به کمک روابط عمومی و رتبه‌بندی‌های ملی و بین‌المللی محقق می‌شود. برای مثال دانشگاه دامغان با کمک خیرین، مرکز نوآوری پسته را راه‌اندازی کرده است. این مرکز استادمحور و دانشجومحور است. حدود 8 استاد در این زمینه با شرکت‌ها قرارداد داشته‌ و فعال بودند. بسیاری از دانشجویان هم در این زمینه با استادان همکاری داشتند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1170351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =