کمیسیون تلفیق خودروسازان را مکلف به واگذاری خودروهای تولیدی در بورس کرد / موافقت مجلس با اصلاحیه شورای نگهبان به طرح اصلاح قانون برقراری عدالت آموزشی

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز به ریاست محمدباقر قالیباف با حضور 197 نفر از نمایندگان آغاز شد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه، 18 بهمن ماه) به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، راس ساعت 8 و 15 دقیقه و با حضور 197 نفر از نمایندگان آغاز شد.

‌انتقاد نماینده مجلس به نحوه اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع

حسینعلی حاجی دلیگانی دستور کار نشست امروز را به شرح ذیل قرائت کرد:

* گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد بررسی عملکرد منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها با محوریت تبصره(14) قانون بودجه سال 1401 کل کشور

* گزارش کمیسیون اصل نودم(90) قانون اساسی در مورد عضویت ایران در موافقتنامۀ آب و هوایی پاریس

* گزارش کمیسیون اقتصادی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از صادرات تولیدات شرکت سیمان کردستان

* گزارش کمیسیون فرهنگی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان اوقاف و امورخیریه کشور

* گزارش نهایی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

* گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران

* گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد طرح اصلاح قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی

* گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد لایحه دوفوریتی یادداشت تعهدات جمهوری اسلامی ایران در راستای کسب جایگاه دولت عضو در سازمان همکاری شانگهای

* گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح دوفوریتی شفافیت قوای سه گانه و دستگاههای اجرایی و سایر نهادها

* ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی

* ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون اجتماعی در مورد طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت

* انتخاب نمایندگان ناظر در مجامع و شوراها

لزوم تسریع در رسیدگی به طرح ساماندهی کارکنان دولت

لزوم تسریع به طرح ساماندهی کارکنان دولت، تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری کارخانجات نساجی و رسیدگی به تعرفه گذاری صادرات محصولات کشاورزی از مهم‌ترین محورهای نطق میان دستور امروز نمایندگان مجلس بود.

تعدادی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، در نطق میان دستورخود در نشست علنی امروز سه شنبه 18 بهمن مجلس شورای اسلامی، مسائلی همچون .... را مطرح کردند.

در همین راستا،‌ عباس گودرزی،‌نماینده مردم بروجرد، در نطق میان دستور، ضمن گرامیداشت سالروز میلاد حضرت علی (ع) و چهل و چهارمین سالروز انقلاب اسلامی گفت: عید انقلاب یادآور انقلاب نور و 57 به رهبری امام خمینی (ره) و شهدای بزرگ انقلاب به نقطه عطفی در مواجهه جبهه ایمان و کفر و نفاق است. انقلابی بزرگ و دستاوردهایی حیرت انگیز و عید میلاد حضرت علی (ع) که با ولادت او دین کامل شد و درهای رحمت الهی بر روی بشر گشودهتر گشت.

نماینده مردم بروجرد در مجلس یازدهم ادامه داد: آمریکا شیطان بزرگی است که کشتار می‌کند، تحریم می‌کند، تهدید می‌کند، به هرکجا که دستش برسد به منافع بشریت لطمه زده و منابع نسل ها را نابود می‌کند و خلاصه شیطان بزرگی است که ساختار حکومتی یافته و با تکیه بر ابزار فراوان در پی حاکم کردن سبک زندگی سراسر ظل مادی و شیطانی خویش است و اینجا ایران است، علمدار و پرچمدار و جلودار جبهه حق، جبهه مقاومت به گستردگی همه ارزش‌های الهی و انسانی با خیل عظیم شهیدان و دریای خروشان مدافعان اسلام و انسانیت تحت رهبری حکیم و فرزانه، ابرحریفی که هم دیدبان است و هم علمدار، ناخدایی که راه را می شناسد و از طوفان باکی ندارد.

وی افزود: امام خامنه ای عزیز خلف صالح امام (ره) انقلابی را رهبری می کند که دهه پنجم عمر خود را با عزت و سربلندی سپری می کند و امروز ایران مظلوم مقتدر بزرگترین چالش جبهه کفر است. استکبار ناتوان از تغییر شیب نابودی خویش است. اسرائیل خلاصه رذالت های استکبار در حال نابودی است. فرزندان نمرود دستشان که به خدا نمی رسد با بغض و کینه‌ای جنون‌آمیز به ساحت قرآن اهانت می‌کنند غافل از این که خدا حافظ کلام خویش است و قرآن و عترت یک عالم فدایی دارد.

این نماینده مجلس در دوره یازدهم بیان کرد: لرستان استانی مستعد و باامکانات و ظرفیت‌های فراوان، جوانانی با استعداد و مومن، مردمانی سخت کوش و باهوش، آب فراوان برای کشاورزی و جاذبه‌های متعدد تاریخی و کشاورزی و گردشگری است. بروجرد شهری نیمه صنعتی، شهرعلما و شهدا و مفاخرو مشاهیر، دارالمومنین، دارالسرور و به تعبیر رهبر معظم انقلاب شهر استعداد های درخشان در این استان قرار دارد.برای شهرم، برای استانم و برای ایرانم، جانم آینده ای روشن و مرفه و مومنانه آرزو دارم.

گودرزی ادامه داد: برخی از مدیران ارشد استانی در فضایی دیگر سیر می کنند. یادشان رفته است که شان آنها شان پدر خانواده است. دنبال حریف می گردند. نصیحت را دوست ندارند. برخی رفتارهای صادره از آنها وهن استان است، وهن دستگاه دولتی و قضایی متبوع آنها است. خسارت بار و نگران کننده است. جلوی این خسارات بایستی هرچه زودتر گرفته است.

نماینده مردم بروجرد در مجلس افزود: کارخانجات نساجی بروجرد بزرگ و مدرن با 50 هکتار زمین و هکتار ها فضای مسقف و کارگاهی، استخرو زمین فوتبال، ساختمان چند طبقه در جردن تهران، حدود 95 درصد سهام آن متعلق به بانک ملی بوده است. این کارخانجات به یک باره و یکجا بدون توجیه منطقی و بدون در نظر گرفتن اهلیت خریدار در رقابتی سطحی در سال 89 واگذار شده است. مبلغ واگذاری 36 میلیارد تومان که 12 میلیارد تومان آن نقد و 24 میلیارد تومان دیگر اقساط بوده است.

وی ادامه داد: پرداخت این اقساط در زمان مقرر است در حالیکه در زمان واگذاری حدود 18 میلیارد تومان موجودی پارچه داشت. نشان عدم اهلیت و مسئله دار بودن این واگذاری این است که هم اکنون مبالغی هنگفت بابت خدمات دریافت شده به سازمان ها و شرکت های خدمات رسان، بدهکار است. ضروری است که دستگاه ها و نهادهای نظارتی به این مهم ورود نموده و صریحا ابعاد مسئله را به مردم گزارش نمایند.طرح تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری این کارخانجات از بانک ملی به بخش خصوصی نیز به زودی کلید خواهد خورد.

این نماینده مجلس در دوره یازدهم بیان کرد: خواست جدی مردم بخش اشترینان شهرستان شدن است. اشترینان بیش از 50 سال سابقه شهرداری دارد و دارای ده ها هزار جمعیت است. این منطقه دارای ظرفیت های بالایی است که قابلیت تبدیل شدن به شهرستان را دارد. تبدیل اشترینان به شهرستان موجب تمرکز مدیریت هم در بروجرد و هم در اشترینان خواهد شد و قطعا به پیشرفت و توسعه امکانات و زیرساخت ها و جذب اعتبار در کل حوزه انتخابیه کمک خواهد نمود. تبدیل بخش اشترینان با ده ها هزار جمعیت و ظرفیت های متعدد به شهرستان مطالبه جدی مردم مظلوم اشترینان است که شایسته و مقتضی است وزیر کشور و شخص رییس جمهور به این مهم عنایت ویژه داشته باشند و تا حصول نتیجه پیگیری نمایند.

گودرزی گفت: تقاضا دارم نسبت به تبدیل شهر بنائی به بخش که یکی از مناطق نمونه گردشگری استان می باشد ، وزیر کشور و رییس جمهور عنایت ویژه به خرج دهند. در خصوص الحاق جهان آباد به شهر بروجرد با توجه به اینکه موضوع در کمیسیون های تخصصی دولت به تصویب رسیده است، شایسته است نسبت به تصویب نهایی در جلسه هیات وزیران اقدام نموده و پس از 20 سال تکلیف مردم با نجابت و با شرافت جهان آباد را روشن نمایند.

نماینده مردم بروجرد در مجلس خاطرنشان کرد: از هیات رئیسه مجلس می خواهم تسریع در رسیدگی به طرح ساماندهی کارکنان دولت که مورد استدعای جدی بنده و کمیسیون اجتماعی و اکثریت نمایندگان مجلس است، تسریع در عملیاتی دو پروژه راه آهن بروجرد و چهارخطه تور بروجرد و همچنین پروژه سوم تکمیل چهارخطی اشترینان- نهاوند ،تسریع در صدور مجوز ماده 23 بیمارستان 500 تخت خوابی بروجرد، تسریع در پروژه ها را در دستور کار قرار دهد.

در ادامه، مسلم صالحی،‌نماینده مردم اقلید، در نطق میان دستور خود ضمن سلام و درود به روح پر فتوح بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی  و شهدای اسلام تاکنون و همچنین طول عمر با عزت برای مقام معظم رهبری و سلام و درود به همکاران و مردم حوزه انتخابیه و تبریک به مناسبت فرا رسیدن ایام الله دهه فجر گفت: نمایندگان و مردم شریف ایران! این روزها شاهد مطرح شدن شکل گیری هئیت مولدسازی اموال و دارایی ها هستیم که فلسفه وجودی آن واگذاری اموال و املاک غیرمنقول و راکد دولتی به بخش خصوصی است تا بتوان با فعالسازی آنها و واگذاری به بخش خصوصی شاهد رشد اقتصادی باشیم ضمن تایید کلیات این مسئله ذکر چند نکته در این مورد ضروری است.

وی افزود: شفافیت در واگذاری ها باید انجام شود هر چند قرار بر این است لیست واگذاری ها از طریق سازمان خصوصی سازی به اطلاع مردم رسانده شود اما اگر بخواهیم اموال و املاک دولت را به دو دسته بورسی و غیر بورسی تقسیم کنیم در بحث اموال بورسی شاید مشکلی نباشد اما در بحث اموال غیر بورسی بحث شافیت در قیمت گذاری و ارزش گذاری یک دغدغه است امید بوده که با شفایت در واگذاری ها اعتماد بخش خصوصی و مردم به دولت افزایش پیدا کند.

نماینده مردم اقلید در مجلس عنوان کرد: یکی از آسیب های اخیر در بحث واگذاری ها و اجرای اصل 44 قانون اساسی لغو واگذاری ها بعد از انجام آن بوده است؛ دقت بفرمایید که یکی دو مورد را مجلس لغو واگذاری کرده است سوال اینجاست که اگر در زمان واگذاری دولت به وظایف خود درست عمل کرده بود و نظارت بر نحوه واگذاری داشت چه دلیلی دارد بعد از واگذاری بخواهد یک مجموعه ای را از مالکی که آن را خریداری کرده است برگرداند و به دولت عودت داده شود این امر به غیر از اینکه عدم اعتماد ایجاد می کند چه دستاورد دیگری می تواند داشته باشد؟

این نماینده مردم در مجلس بیان کرد: یکی از نکات مهم در اقتصاد ایران کوچک شدن بخش اقتصادی خصوصی واقعی و بزرگ شدن شرکت های دولتی و خصولتی است و احتمالا شرکت های خصولتی با توجه به توان مالی بالا و لابی گیری خواهند توانست اموال واگذار شده را خریداری کنند در این مورد نیاز بوده تا بخش خصوصی واقعی تقویت شود که اقتصاد ما به معنای واقعی به حوزه خصوصی سازی وارد شود.

صالحی گفت: داشتن مصونیت کامل باعث خواهد شد دقت کامل در واگذاری صورت نگیرد و باید به دنبال راهکاری باشیم تا هم مصونیت برداشته شود و هم دست هئیت هفت نفره باز باشد این راهکار را چه کسی و چه ارگانی تعریف خواهد کرد در آینده مشخص خواهد شد؛ همچنین موضوع اهلیت خریداران هم باید مورد توجه قرار گیرد یکی از آسیب هایی که در واگذاری ها انجام می شود اهلیت نداشتن خریداران است چرا که می بینیم در زمان واگذاری مشکلی وجود ندارد اما وقتی خریدار اهلیت ندارد و مجموعه ای که به آن واگذار شده به تعطیلی کشانده می شود که نیاز است در زمان واگذاری این اهلیت ها سنجیده شود تا خدایی ناکرده مشکلات گذشته پیش نیاید.

وی اظهار کرد: اگر واقعا نتوانیم برخی از شرکت های بزرگ دولتی را واگذار کنیم می توانیم آنها را بخش خصوصی اجاره دهیم و از طریق اجاره دادن به بخش خصوصی و مشارکت دولت در آن به تامین منابع مالی دولت کمک کند.

این نماینده مردم در مجلس خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفت: آقای وزیر ما در مجلس نماینده و نماینده تر نداریم؛ جنابعالی خودتان زمانی در مجلس همکار ما بوده اید و می دانید که در مجلس هر نماینده یک رای دارد و نه بیشتر؛ بنابراین چه اتفاقی افتاده که در استان فارس نگاه شما فقط به دو الی سه شهرستان محدود معطوف شده است و کلیه بازدیدهای شما و معاونین شما و همچنین توزیع اعتبارات نیز به سمت این شهرها سوق داده می شود که این موضوع نیز به صورت مستقیم به جنابعالی تذکر داده شد اما انگار زورتان به برخی از این نمایندگان نمی رسد و البته تحقیق و تفحص نشان خواهد داد که چه اتفاقی در حال رقم خوردن است؟

وی افزود: آقای وزیر ماندن به چه قیمتی؟ به قیمت پایمال کردن حقوق کشاورزان با دست های پینه بسته و کمرهای خمیده! اگر شما اینقدر از سوی برخی نمایندگان تحت فشار هستید به رئیس مجلس و هئیت نظارت بر رفتار نمایندگان گزارش دهید؛ آقای وزیر تمامی مکاتباتی که با شما داشتیم فقط در حد یک پاراف در وزارتخانه باقی ماند و ظاهرا در وزارتخانه مذکور کسی برای امضا و دستور شما ارزشی قائل نیست، آقای وزیر عدم ثبات در تصمیم گیری ها و سیاستگذاری ها بیداد می کند همچنین بحث تعرفه گذاری صادارت محصولات کشاورزی را ببینید که چه بلایی سر آنها آورده اید و هر روز یک تصمیم می گیرد یک روز پیاز می شود کیلیویی 3 هزار تومان و روز دیگر به 30 هزارتومان می رسد یک روز مرغ در بازار آنقدر کم است که قیمت می شود 100 هزار تومان و یک بار آنقدر زیاد است که از مردم می خواهید تا مازاد مرغ تولیدی را بخرند اینگونه برنامه ریزی این وزارتخانه را به ناکجا آباد خواهد برد.

صالحی خطاب به وزیر آموزش و پرورش در خصوص طرح رتبه بندی فرهنگیان بیان کرد: دیروز با جنابعالی جلسه ای داشتم و باید گفته شود حدود 10 مورد ایراد در طرح رتبه بندی وجود دارد و اگر آنها را برطرف نکنید قانون رتبه بندی به جز آبروریزی برای فرهنگیان عزیز چیز دیگری عاید آنها نخواهد کرد و می شود آش نخورده و دهان سوخته.

وی افزود: پرداخت حق التدریس ماهیانه معلمان، تعیین تکلیف فوق العاده ویژه خدماتی و ادارای، پاداش پایان خدمت و ... مشکلاتی است که در وزارت آموزش و پرورش وجود دارد، جناب آقای نوری! نظارت بر عملکرد مدیران کل استان ها باید جدی تر شود چرا که در برخی استان ها ادارت کل به ستاد انتخاباتی برخی کاندیداهای مجلس دوازدهم تبدیل شده است در ضمن نحوه توزیع اعتبارات صحیح نیست و انتصابات با عینک سیاسی انجام می شود بنابراین اگر روزی آموزش و پرورش سیاست زده شد که الان شده است باید به حال دانش آموزان و والدین خون گریه کرد همچنین انجام کارهای پوپولیستی و حذف نیروهای متخصص داد دلسوزان نظام را درآورده است این ادعا را می توان با یک تحقیق اثبات کرد.

عفو گسترده از سوی رهبر انقلاب موجب انسجام ملی شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز در تذکرات شفاهی خود به عفو گسترده رهبر انقلاب، گرانی و تورم، نقش دشمنان در حوادث اخیر، مسمومیت سریالی دانش‌آموزان دختر در قم، سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و... اشاره کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز سه شنبه 18 بهمن در تذکرات شفاهی خود به عفو گسترده رهبر انقلاب، گرانی و تورم، حوادث اخیر، سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و... اشاره کردند.

مردم در حوادث اخیر توطئه دشمنان را خنثی کردند

صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در مجلس در تذکر شفاهی خود اظهار کرد: فرمان عفو محکومان توسط مقام معظم رهبری تجلی رأفت در اوج اقتدار نظام اسلامی است. سرمایه اجتماعی در کشور آسیب دیده است، دشمنان قسم خورده به طمع ضربه زدن به نظام اسلامی و کشور عزیزمان در مسائل چند ماه قبل به صورت آشکار و با تمام توان و ترفندهای ترکیبی ورود پیدا کردند، اما مردم غیور، دیندار و مومن و جوانان غیرتمند، دانشجویان و دانش آموزان عزیز، توطئه دشمنان را خنثی کردند و بیش از گذشته ثابت کردند که از جان خود می‌گذرند ولی از پیشرفت، اقتدار و عزت ایران عزیز نمی‌گذرند.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس یازدهم ادامه داد: لازم است از زحمات بسیج، فراجا، سربازان گمنام امام زمان (عج)، سپاه و ارتش و سربازان امنیت کشور تشکر کنم، تکلیف مسئولان بیش از گذشته سنگین شد، لذا نوبت مسئولان کشور است که قدر این مردم عزیز را بدانند و دغدغه ها و نگرانی های آنها را برطرف کنند.

وی افزود: پیشنهاد می‌کنم نسبت به اجرای اصل 27 قانون اساسی اقدام شود، محل مشخصی برای اعتراضات احزاب، تشکل های مردمی تعیین گردد. کرسی‌های دگراندیشی و آزاداندیشی در دانشگاه‌ها و دیگر محل‌های ممکن راه‌اندازی شود. مدیریت جهادی، عرصه های نانو، پزشکی، هسته‌ای، دانش بنیان و دفاعی به عرصه بیمار اقتصادی تزریق شود. کنترل قیمت ها و نظارت هدفمند و علمی بر بازار به ویژه اقلام ضروری و روزمره مردم صورت گیرد.

بدری اظهار کرد: ایجاد ثبات قیمت ها در بازار و سپس اعمال قیمت تمام شده و کاهش قیمت‌ها به ویژه اقلام خوراکی و استراتژیک مردم از جمله گوشت، لازم و ضروری است.

عفو گسترده از سوی رهبر انقلاب موجب انسجام ملی شد

علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک در مجلس هم در تذکر شفاهی خود ضمن تبریک ایام دهه فجر اظهار کرد: از رهبر معظم انقلاب جهت عفو گسترده محکومان حوادث اخیر که باعث انسجام ملی شده است تقدیر و تشکر می کنم.

وی در تذکری به رئیس جمهور خاطر نشان کرد: نسبت به کنترل گرانی و تورم در اقلام مصرفی عموم مردم که روز به روز افزایش پیدا می کند، اهتمام داشته باشید. 

هیات ویژه‌ای برای یافتن دلایل مسمومیت سریالی دانش‌آموزان قم اعزام شود

احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس هم در تذکر شفاهی خود اظهار کرد: مسمومیت سریالی دانش‌آموزان دختر در قم همچنان ادامه دارد و از وزرای بهداشت، کشور، آموزش و پرورش و اطلاعات انتظار داریم هیات ویژه‌ای برای یافتن علت حادثه به قم اعزام کنند. این موضوع شوخی بردار نیست و باید اقدام عاجل کنید. 

 کمیسیون تلفیق خودروسازان را مکلف به واگذاری خودروهای تولیدی در بورس کرد

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس گفت: اعضای کمیسیون تلفیق خودروسازان را مکلف کردند تا در سال آینده خودروهای تولید شده خود را در بورس عرضه کنند.

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی در نشست خبری گفت: اعضای کمیسیون تلفیق بودجه خودروسازان را مکلف کردند تا در سال ۱۴۰۲ خودروهای تولیدی خود را در بورس عرضه کنند.

وی افزود: همچنین بر اساس این مصوبه شورای رقابت نیز مکلف شد تا هر سه ماه یکبار قیمت خودروهای تولید و عرضه شده به بازار را آنالیز کند و مابه التفاوت قیمت تعیین شده توسط شورای رقابت و قیمت خودرو ها در بورس در ۸۵ درصد این مابه التفاوت برای توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه در شهرهای محروم هزینه شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس اظهار کرد: همچنین اعضای کمیسیون تلفیق مصوب کردند تا یک درصد از درآمدهای گمرکی حاصل از واردات کالاها از مناطق آزاد تجاری و صنعتی برای توسعه اشتغال در کمیته امداد و بهزیستی و کمیته امداد ۶۰% و بهزیستی ۴۰ درصد هزینه شود.

زارع خاطرنشان کرد: علاوه بر این بر اساس مصوبه اعضای کمیسیون تلفیق والدینی که دارای سه فرزند یا بیشتر باشند از ۱۵ درصد معافیت بر مالیات بر حقوق دریافتی برخوردار می شوند.

وی افزود: همچنین طبق مصوبه کمیسیون تلفیق هزینه دادرسی در شوراهای حل اختلاف به میزان ۸۰ درصد هزینه دادرسی در مراجع دادرسی تعیین شد.

 مجلس با اصلاحیه شورای نگهبان به طرح اصلاح قانون برقراری عدالت آموزشی موافقت کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اصلاح ایرادات شورای نگهبان به برخی از مواد طرح اصلاح قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی موافقت کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز سه‌شنبه 18 بهمن در جریان رسیدگی به طرح اصلاح قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی اعاده شده از سوی شورای نگهبان، با اصلاح ماده 1 آن موافقت کردند.

ماده 1 به این شرح اصلاح شد: تبصره (1) بند (3) ماده‌واحده قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‎های تحصیلات تکمیلی و تخصصی مصوب 29/1/1389 با اصلاحات و الحاقات بعدی، به‌شرح زیر اصلاح می‌شود:

تبصره 1- تعهد أخذشده برای کلیه مشمولان این بند در مقطع دکترای عمومی‌حرفه‌ای (پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی) 5/1 برابر دوره تحصیلی مصوب بدون اعمال ضریب منطقه‌ای و برای رشته‌های تخصصی پزشکی 7/1 برابر دوره تحصیلی مصوب بدون اعمال ضریب منطقه‌ای و برای سایر مشمولان از جمله رشته‌های‌ تخصصی دندانپزشکی و فوق تخصصی پزشکی و دندانپزشکی 2 برابر دوره تحصیلی مصوب بدون اعمال ضریب منطقه‌ای است که قابل خرید یا واگذاری به غیر نمی‌باشد. همچنین مدت تعهدات هیچ‌یک از مشمولان این بند پس از لازم‌الاجراشدن این قانون، نباید از مدت تعهدات او پیش از لازم الاجراشدن آن بیشتر شود.

مدت تعهد مشمولان رشته‌های تخصصی پزشکی که قبل از لازم الاجراشدن این قانون فارغ التحصیل شده اند، به میزان دو برابر دوره تحصیلی مصوب بدون اعمال ضریب منطقه‌ای می باشد.

در ادامه نمایندگان با اصلاح ماده (3) این طرح نیز با 135 رأی موافق، 3 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر در جلسه جهت تأمین نظر شورای نگهبان موافقت کردند.

 بر اساس ماده 3 متن زیر به تبصره (4) بند (3) ماده‌واحده قانون، اضافه می‌شود:

دانش‌آموختگان مقاطع پزشکی عمومی، دندانپزشکی عمومی و داروسازی عمومی پذیرفته‌شده سهمیه این قانون که حائز شرایط آیین‌نامه‌های استعدادهای درخشان مصوب وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌باشند، صرفاً در همان سال فارغ‌التحصیلی مجازند در آزمون‌های دستیاری تخصصی در رشته مورد نیاز دانشگاه/ دانشکده علوم پزشکی محل تعهد به صورت آموزشی یا درمانی شرکت نمایند و در صورت قبولی، مجموع تعهدات دو مقطع را پس از فارغ‌التحصیلی در محل تعهد سپری نمایند.

نمایندگان همچنین تبصره 7 ماده 4 این طرح را نیز با 143 رأی موافق، 4 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 195 نماینده حاضر در جلسه را تصویب کردند.

در این تبصره آمده است:  متعهدینی که پس از پذیرش در سهمیه تعهدی، به بیماری صعب‌العلاج یا ناشی از حوادث مبتلا شده و با تشخیص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توانایی خدمت در محل تعیین‌شده را ندارند، در مدت درمان، حداکثر برای مدت یک سال مجاز به تغییر محل انجام تعهد به یکی از مناطق کم برخوردار مورد موافقت کمیسیون عالی تعهدات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ‌می‌باشند. درصورت ضرورت مجدداً باید فرایند أخذ مجوز برای سال بعد با تشخیص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی شود. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است نسبت به ‌تأمین نیروی جایگزین اقدام نماید.

تبصره 13 ماده 4 نیز با 143 رأی موافق، 6 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 196 نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسید تا نظر شورای نگهبان تأمین شود.

تبصره 13 به این شرح اصلاح شد: دولت مکلف است از ابتدای سال 1402 از محل اعتبارات مربوط به ‌تأمین و ارتقای سلامت جامعه موضوع جزء (1) بند «ب» ماده (7) قانون هدفمندکردن یارانه‌ها مصوب  15/  10/ 1388 با اصلاحات و الحاقات بعدی در قالب بودجه سنواتی، نسبت به حذف سقف مزایای غیرمستمر متعهدین مشمول این بند از قبیل کارانه اقدام کند.

در ادامه تبصره 14 ماده 4 نیز که باید جهت تأمین نظر شورای نگهبان اصلاح می‌شد با 140 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 196 نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسید .

در تبصره 14 اصلاحی آمده است که مستنکفین از انجام تعهدات، علاوه بر اعمال ممنوعیت‌های مقرر در تبصره (2) این بند و درج در پرونده، مکلف به پرداخت جریمه نقدی می‌باشند. مبلغ جریمه، معادل اعتبار مورد نیاز برای تأمین نیروی جایگزین در منطقه تعهدی در مدت غیبت خواهدبود که توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی محاسبه می‌شود. جریمه نقدی تعیین‌شده در حکم سند لازم‌الاجرا بوده و از طریق واحد اجرای اسناد رسمی ‌سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قابل مطالبه می‌باشد. این جریمه، جایگزین خدمت در محل تعهد نبوده و متعهد موظف به انجام تعهد قانونی خود خواهدبود. همچنین صدور گذرنامه و مجوز خروج از کشور برای مستنکفین از انجام تعهدات طبق فهرست اعلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ممنوع است.

 تبصره 15 ماده 4 نیز با 144 رأی موافق، 3 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 197 نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسید تا نظر شورای نگهبان تأمین شود.

در تبصره 15 ماده 4 آمده است:  پذیرفته‌شدگان دوره‌های پیش از تصویب این قانون نیز مشمول مفاد احکام این قانون ‌می‌شوند. دم اجرای تکالیف مقرر در تبصره های (1)، (2) و (3) بند (3) ماده واحده این قانون از سوی مسئولین ذی ربط،، جرم محسوب شده و مرتکب به مجازات تعزیری درجه شش موضوع ماده (19) قانون مجازات اسلامی مصوب  1/  2/ 1392 با اصلاحات و الحاقات بعدی، محکوم می‌شود.

کد خبر: 1170389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =