دانشگاه‌های ترکیه و سوریه چه برنامه‌ای برای کمک به زلزله‌زدگان دارند؟

دانشگاه‌های ترکیه و سوریه به دنبال راهکارهایی برای کمک به زلزله زدگان هستند. اعلام آمادگی بیمارستان‌های دانشگاهی، بسیج دانشجویان پزشکی و راه‌اندازی کمپین اهدای خون از جمله اقدامات دانشگاهیان برای کمک به زلزله زدگان است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه‌های ترکیه و سوریه به دنبال راه‌هایی برای کمک به زلزله‌زدگان هستند. زلزله‌های روز گذشته در جنوب شرق ترکیه و شمال غرب سوریه بر اساس اعلام گاردین، بیش از ۷ هزار نفر و ۸۰۰ نفر تا کنون کشته شده‌اند. پس لرزه‌های این زلزله به قدری شدید بود که در سرتاسر منطقه خاورمیانه مانند لبنان، اردن، عراق و مصر احساس شد.

رایگان شدن انتشار مقالات علمی برای کشورهای کم درآمد

در این راستا، دانشگاه‌های ترکیه و سوریه امتحانات و کلاس‌ها را به حالت تعلیق درآوردند و نیروها و منابع خود را بسیج کردند. دفتر هماهنگی امور بشر دوستانه سازمان ملل، این زلزله را قوی‌ترین زمین‌لرزه ثبت‌شده در ترکیه از ۱۹۳۹ دانسته است. دولت ترکیه هم خواستار کمک فوری از سوی نهادهای بین‌المللی شد. گزارش‌های رسانه‌ها نشان می‌دهد که تعداد نامشخصی از دانشجویان ترکیه‌ای و خارجی دانشگاه‌های مختلف زیر آوار مانده و مفقود یا مجروح شده‌اند.

برخی انجمن‌های دانشجویی در سراسر جهان مانند انجمن دانشجویان جامو و کشمیر (JKSA) شماره تلفن‌های کمکی صادر کردند. شورای آموزش عالی ترکیه (YOK) ۶ فوریه بیانیه‌ای صادر کرد و گفت که آموزش تا اطلاع ثانوی در موسسات آموزش عالی تریکه در استان‌های قهرمانمارا (Kahramanmara)، آدانا (Adana)، مالاتیا (Malatya)، آدیامان (Adyaman)، هاتای (Hatay)، آنلورفا (anlurfa)، دیاربکر (Diyarbakr)، غازیانتیپ (Gaziantep)، کیلیس (Kilis) و عثمانیه (Osmaniye) متوقف شده است.

در این بیانیه آمده است: کمک‌های لازم به دانشجویان ساکن این منطقه و شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های سایر استان‌ها از ۶ تا ۱۷ فوریه ۲۰۲۳ برای برگزاری امتحانات و حضور در آن انجام خواهد شد.

YOK از در دسترس قرار گرفتن بیمارستان‌های دانشگاهی برای کمک به زلزله‌زدگان خبر داد و افزود: اما دانشجویان سال ششم پزشکی و دانشجویان سال پنجم دندانپزشکی دانشگاه‌های استان‌های گفته شده که از این تصمیم معاف هستند.

شورای آموزش عالی ترکیه همچنین اعلام کرد که پس از تکمیل ارزیابی خسارات در پردیس‌هایی که موسسات تحصیلات عالی آن در این استان‌ها مستقر هستند، بیانیه جدیدی در مورد شروع آموزش ارائه خواهد شد.

در ادامه این بیانیه تصریح شده است که با هماهنگی ستاد مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی امکانات دانشگاهی در اختیار شهروندانی که منازل آن‌ها در استان‌های زلزله‌زده آسیب‌دیده است، قرار خواهد گرفت.

بیمارستان‌های دانشگاهی سوریه به حالت آماده‌باش درآمدند

محمود اوزر (Mahmut Özer) وزیر آموزش و پرورش ترکیه هم از تعطیلی مدارس این کشور تا ۱۳ فوریه خبر داد. بیمارستان‌های دانشگاهی سوریه هم به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. وزارت آموزش عالی و تحقیقات علمی سوریه (MHESR) در ۶ فوریه بیانیه‌ای صادر کرد و گفت: بیمارستان‌های دانشگاه‌های حلب، تشرین و البعث آماده‌ پذیرش مجروحان برای ارائه خدمات درمانی هستند.

وزارت آموزش عالی همچنین با روسای دانشگاه‌ها ارتباط برقرار کرد تا برای به تعویق افتادن امتحانات برنامه‌ریزی کند. در نتیجه دانشگاه‌های دولتی سوریه هفته جاری تعطیل شدند. راه‌اندازی کمپین اهدای خون یکی دیگر از اقدامات دانشجویان سوری است. همه مراکز و بیمارستان‌های انتقال خون با هماهنگی شعب دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی در این کمپین مشارکت خواهند داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1170431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =