مردمی سازی، هوشمندسازی، شفاف سازی و کارآمدسازی ۴ اصل اصلاح نظام حکمرانی

معاون اجرایی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: مردمی سازی، هوشمندسازی، شفاف سازی، کارآمدسازی چهار اصل اصلاح نظام حکمرانی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری ایسکانیوز از بجنورد، معاون اجرایی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در خصوص وظایف مرکز پژوهش‌ها به عنوان بازوی علمی و پژوهشی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بررسی و ارزیابی طرح ها و لوایح، جوابگویی به سؤالات نمایندگان در مناطق مختلف کشور، آینده‌پژوهی بر اساس نیازهای کشور و سیاست‌پژوهی موضوعات مهم، ارائه مشورت و نظارت بر اجرای قوانین و سیاستهای مربوط به دستگاه های اجرایی و دولتی از وظایف مهم مرکز پژوهش‌ها به عنوان بازوی علمی و پژوهشی مجلس شورای اسلامی است.

علی فرهادی گفت: مردمی سازی، هوشمندسازی، شفاف سازی، کارآمدسازی چهار اصل اصلاح نظام حکمرانی است.

معاون اجرایی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی افزود: اندیشکده ها، بازوی مشورتی و کارشناسی مرکز پژوهش‌ های مجلس است که با مدیریت غیر متمرکز و استقرار در مراکز استان، سعی دارد اهداف مد نظر را  با استفاده از ظرفیت نخبگان، خبرگان و تجربه صاحب‌نظران، اندیشمندان و محققان استان، محقق کند.

وی با توجه به اهداف مهم اندیشکده حکمرانی و قانون گذاری بیان کرد: تسهیل نظارت‌های میدانی بر حسن اجرای قوانین براساس ابلاغ مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی؛ شناسایی و برقراری ارتباط هدفمند بین دانشگاه‌ها، مؤسسه های پژوهشی و هسته‌های علمی؛ انجام مطالعات شاخص در سطح استان از طریق همکاری با دفاتر تخصصی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی؛ شناسایی و تشکیل بانک اطلاعات نخبگان و اساتید در مسیر تحقق حکمرانی نو در سطح استان‌ها؛ زمینه‌سازی جهت مطالبه‌گری و نقد منصفانه (جهاد تبیین) در جهت اقناع عمومی نسبت به فعالیت‌های مجلس شورای اسلامی اهداف مهم این اندیشکده است.

فرهادی تصریح کرد: جذب و توانمندسازی افراد مستعد در سطح کشور در راستای ارتقاء ظرفیت حکمرانی در سطح ملی، منطقه‌ای و محلی، توانمندسازی و افزایش ظرفیت سیاستی دانشگاه‌های سراسر کشور به عنوان پایگاه‌های خرد و اندیشه‌ورزی در نظام حکمرانی و قانونگذاری کشور و بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانشی، نوآورانه و فناورانه بومی و نیز فرصت‌های هر منطقه در جهت شناسایی مسائل موجود و نوپدید منطقه و شناسایی و تدوین راهکارهای مواجهه با این مسائل از دیگر اهداف این اندیشکده است.

معاون اجرایی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به اعضای شورای معین اندیشکده های استانی خاطرنشان کرد: شورای معین اندیشکده هر استان متشکل از روسای دانشگاه‌های عتف، علوم پزشکی و آزاد استان، رئیس مجمع نمایندگان استان، رئیس شورای عالی استان، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و نماینده مرکز پژوهش های مجلس است که به ‌منظور سیاست گذاری، پشتیبانی و پیگیری فعالیت‌های اندیشکده حکمرانی و قانون‌گذاری استان  تشکیل می‌شود.

وی ضمن تشریح کارگروه های تخصصی اندیشکده های حکمرانی و قانونگذاری گفت: کارگروه ها به عنوان بازوی علمی تخصصی شورای علمی استان متناظر با دفاتر ۱۰ گانه مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی مانند (زیربنایی - انرژی- سیاسی – حقوقی- اقتصادی – بودجه و ...) در راستای تحقق اهداف و ماموریت های اندیشکده های استانی فعالیت می کنند که کارگروه ها شامل مجموعه اساتید، نخبگان، صاحب‌نظران، اندیشمندان و دیگر محققین و پژوهشگران شاخص استان هستند که ذیل شورای علمی و با مدیریت اندیشکده مشغول به فعالیت خواهند شد.

حلقه مرکزی اعتراضات باید در دانشگاه ها باشد

مشاور رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در حاشیه افتتاح اندیشکده حکمرانی استان خراسان شمالی گفت: حلقه مرکزی اعتراضات باید در دانشگاه ها باشد زیرا اگر مسائل و چالش ها در حوزه دانشگاه حل نشود معاندین ا این فرصت ها به نفع خود استفاده خواهند کرد.

موسی پورموسوی تصریح کرد: در تمامی امور و مسئولیت ها باید افراد لایق و شایسته انتخاب شوند زیرا اگر فرد نادرستی برای مسئولیتی گماشته شود قطعا به کشور خیانت خواهیم کرد.

وی گفت: کشور ایران یک میلیون و ۸۰۰ هزار کیلومتر وسعت دارد که در کنار کشورهایی همچون چین و روسیه جز پرهمسایه دار ترین کشورهای جهان است، به طوری که ۱۵ کشور در همسایگی ایران وجود دارد.

پورموسوی افزود: استان خراسان شمالی با مساحتی بالغ بر ۲۸ هزار و سیصد کیلومتر حدود ۱۴۰ کیلومتر با کشور ترکمستان مرز مشترک دارد به عبارتی این استان ۱۰ درصد مرز مشترک با کشور ترکمنستان را به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: کشوری با این وسعت جغرافیایی باید دارای قانونگذاری درستی باشد که برای اجرای درست قوانین اندیشکده های استانی در حال تاسیس است.

مشاور رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: موضوع ناکارمدی قوانین نیست بلکه تفاوت های استانی و اقلیمی سبب می شود تا قوانین کارآمد نباشند که در این زمینه باید مسائل استانی شناسایی شوند و اندیشکده های استانی برای رفع چالش ها گوش شنوا باشد.

به گزارش ایسکانیوز؛ اندیشکده حکمرانی و قانون گذاری استان خراسان شمالی با حضور مسئولان در دانشکده سردار سلیمانی(دانشکده فنی و مهندسی) دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد افتتاح شد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1170472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =