آمریکا: برای کمک به زلزله‌زدگان سوریه همکاری نمی‌کنیم

آمریکا ادعا کرده است که اگرچه در حال بررسی کمک به آسیب‌دیدگان است، اما با دولت بشار اسد برای کمک به مناطق زلزله‌زده همکاری نخواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، در واکنش به بحران انسانی در سوریه پس از زلزله بزرگ اخیر، آمریکا ادعا کرده است که اگرچه در حال بررسی کمک به آسیب‌دیدگان است، اما با بشار اسد برای کمک به مناطق زلزله‌زده همکاری نخواهد کرد.

دانشگاه‌های ترکیه و سوریه چه برنامه‌ای برای کمک به زلزله‌زدگان دارند؟

آن گونه که خبرگزاری فرانسه گزارش داده است، ایالات متحده مدعی شده است که با شرکای خود برای کمک‌رسانی به زلزله در سوریه کار می‌کند، اما در برابر هرگونه همکاری با دولت دمشق قاطعانه مخالفت خواهد کرد.

این موضع‌گیری واشنگتن از سوی آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هنگام دیدار با همتای اتریشی‌اش اعلام شد و بلینکن در این ارتباط در جمع خبرنگاران گفت: «در خود سوریه ما شرکایی داریم که با حمایت مالی ما کمک‌های انسان‌دوستانه را هماهنگ می‌کنند».

با وجود آن که آمریکا همواره یکی از طرف‌های حامی اصلی گروه‌های شورشی در سوریه است، اما بلینکن در واکنش به زلزله سوریه ادعا کرد: «ما متعهد به ارائه کمک هستیم تا به مردم سوریه کمک کنیم تا از این فاجعه نجات پیدا کنند، همان‌طور که از زمان شروع جنگ در خود سوریه، ارائه‌دهنده اصلی کمک‌های بشردوستانه به آنها بوده‌ایم.»

در حالی که تحریم‌های آمریکا برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به سوریه مانع ایجاد کرده است، اما بلینکن مدعی شده است که کمک‌ها به مردم سوریه می‌رسد، نه به دولت آن.

آمریکا با این حال در رویکردی تبعیض‌آمیز اعلام کرده است که کمک‌های بیشتری را به ترکیه ارسال خواهد کرد.

ژست حقوق بشری آمریکا برای کمک به مناطق زلزله‌زده سوریه در حالی است که روز گذشته فیصل المقداد وزیر امور خارجه سوریه با انتقاد از تحریم‌های غرب و تأثیر این تحریم‌ها روی فاجعه زلزله گفته بود: فاجعه (زمین‌لرزه) بزرگ است و آنچه عمق آن را افزایش می‌دهد، این است که شرایط سوریه دشوار است، چرا که با تروریسم و حامیان آن می‌جنگد.

وی افزود: تحریم‌ها علیه سوریه، سختی فاجعه را افزایش داده است.

فیصل المقداد همچنین گفت: افراد مسلح تمام امکانات سوریه اعم از خودرو و تجهیزات و ماشین‌آلات (آواربرداری) را از بین بردند.

وزیر خارجه سوریه ادامه داد: تحریم‌های آمریکا مانع بزرگی در برابر همه چیز از جمله خرید دارو شده است.

از سوی دیگر، سازمان جهانی بهداشت روز سه‌شنبه هشدار داد که ممکن است تا 23 میلیون نفر تحت تأثیر زمین‌لرزه عظیمی قرار بگیرند که هزاران کشته در ترکیه و سوریه داشته است.

دیلی میل نوشت، "ادلهاید مارشانگ"، مدیر ارشد اورژانس سازمان جهانی بهداشت گفت: «نقشه‌های اجمالی رویدادها نشان می‌دهد که به‌طور بالقوه 23 میلیون نفر از جمله حدود پنج میلیون جمعیت آسیب‌پذیر در معرض خطر هستند.»

وی گفت: «زیرساخت‌های غیرنظامی و بهداشتی عمدتاً در ترکیه و شمال غرب سوریه آسیب دیده‌اند.»

مارشانگ به کمیته اجرایی سازمان جهانی بهداشت در ژنو گفت: سازمان جهانی بهداشت در نظر دارد که نیازهای اصلی برآورده‌نشده ممکن است در سوریه فوری، و در میان‌مدت باشد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1170534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =