بایدن: اگر چین حاکمیت ما را تهدید کند دست به‌کار می‌شویم

رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی سالانه خود خطاب به نمایندگان کنگره و مردم کشورش موسوم به سخنرانی وضعیت کشور، اهمیت همکاری را به نمایندگان جمهوری‌خواه یادآور و همکاری آنان را خواستار شد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در دومین سخنرانی سالانه «وضعیت کشور» در کنگره گفت: خطاب به دوستان جمهوری‌خواه، اگر توانستیم در کنگره قبلی با هم همکاری کنیم، دلیلی ندارد که در این دوره از کنگره این اتفاق نیفتد و بر سر مسائل مهم به توافق نرسیم. شما هم مانند من مطلع هستید که مردم پیغام مهمی به ما دادند.

به گفته بایدن این پیغام این بود که «جنگیدن برای جنگیدن، قدرت برای قدرت، مناقشه برای مناقشه، راه به جایی نمی‌برد. این همواره چشم‌انداز من برای آمریکا بوده و می‌دانم که برای بسیاری از شما نیز چنین است.»

کسینجر: آمریکا اتحاد کافی برای مقابله با چالش‌های مدرن را ندارد

او گفت که از وقتی روی کار آمده، کنگره و کاخ سفید ثابت کردند که مخالفان و بدبینان اشتباه می‌کنند. او گفت: بله اختلافات بسیاری داشتیم و درست است که گاهی اوقات دموکرات‌ها تنها گام برداشتند اما در بسیاری از موارد جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها متحد شدند.

او حمایت‌های دو حزبی از تصویب طرح‌های کمک به اوکراین، لایحه اصلاح گسترده زیرساخت و بیش از ۳۰۰ قانون را که با حمایت هر دو حزب در دو سال گذشته تصویب شده، نمونه‌هایی از این اتحاد دانست.

در دو سال اول ریاست‌جمهوری جو بایدن، کنترل مجلس نمایندگان آمریکا در دست دموکرات‌ها بود اما در انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر سال گذشته، جمهوری‌خواهان توانستند اکثریت این مجلس را به دست بگیرند. با این حال کنترل مجلس سنا در دست دموکرات‌ها باقی ماند.

بایدن که برای اولین بار بود خطاب به کنگره‌ای با اکثریت جمهوری‌خواه سخنرانی می‌کرد، ضمن تبریک به کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، برای پیروزی او و حزبش در انتخابات میان‌دوره‌ای سال گذشته، به حکیم جفریز به عنوان نخستین رئیس سیاهپوست اقلیت مجلس نمایندگان این کشور تبریک گفت.

بایدن همچنین اعلام کرد که مشتاق همکاری با این رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکاست.

او همچنین برای نانسی پلوسی، هم‌حزبی خود و رئیس سابق مجلس نمایندگان، سنگ تمام گذاشت و گفت: باور دارم که نانسی پلوسی بهترین رئیس تاریخ مجلس نمایندگان آمریکا بود.

بایدن همچنین از این سخنرانی برای دفاع از کارنامه خود در کاخ سفید استفاده کرد و گفت که دولتش ۱۲ میلیون شغل جدید ایجاد کرده است: «تعداد مشاغلی که من در دو سال ایجاد کردم، دیگر روسای جمهوری آمریکا در چهار سال هم نکردند.»

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین گفت که به رغم دشواری‌ها و چالش‌های دو سال گذشته، از جمله تهدید جنگ داخلی، دموکراسی آمریکا تخریب نشده است: «دو سال پیش دموکراسی آمریکا بزرگترین تهدید ممکن، یعنی جنگ داخلی را در مقابل می‌دید و امروز، گر چه زخم‌هایی بر تن دارد اما کمر راست نگه داشته و تخریب نشده است.»

او همچنین در سخنرانی سالانه وضعیت کشور خود، بار دیگر از کنگره خواست تا میزان سقف بدهی دولت را افزایش دهد.

او تاکید کرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا که متعلق به حزب جمهوری خواه بود، در چهار سال متوالی کسری بودجه این کشور را افزایش داد، افزایشی چشمگیر که باعث افزایش بدهی دولت شد.

در پی این اظهارات بایدن، بسیاری از جمهوری‌خواهان مخالفت خود را با او ابراز کرده و بایدن را «هو کردند».

او اما ادامه داد: نزدیک به ۲۵ درصد از بدهی کلی دولت که در ۲۰۰ سال گذشته انباشته شده، در دولت دونالد ترامپ ایجاد شده است. اینها حقیقت است. بروید بررسی کنید. بررسی کنید که در آن زمان کنگره چه کار کرد. آنها به درستی سه بار سقف بدهی مجاز را افزایش دادند و شرط و شروط یا بحرانی هم در کار نبود. آنها بدهی‌های آمریکا را پرداخت کردند تا از یک فاجعه اقتصادی پیشگیری شود.

او که این اظهارات را برای کسب حمایت از درخواست افزایش سقف بدهی دولت مطرح کرد، افزود: پس امشب از شما می‌خواهم که نگذارید اعتبار و ایمان آمریکا هرگز زیر سوال رود.

رییس‌جمهوری آمریکا همچنین خواستار تصویب «کف مالیات بر درآمد میلیاردرها» شد و گفت: هیچ میلیاردری نباید نرخ مالیات کمتری از یک معلم یا یک آتش‌نشان داشته باشد.

بایدن افزود که به باور او و بسیاری از  شهروندان آمریکا، قانون مالیاتی این کشور عادلانه نیست.

او گفت: بر اساس طرح من، هیچکس که کمتر از ۴۰۰ هزار دلار در سال درآمد داشته باشد، یک پنی اضافی مالیات پرداخت نخواهد کرد.

بایدن همچنین آن دسته از نمایندگان جمهوری‌خواه را که با تصویب لایحه عظیم زیرساخت‌ها در آمریکا مخالفت کرده بودند، مورد انتقاد قرار داد. او اندکی پس از آنکه در سخنرانی خود خواستار همکاری و اتحاد دو حزب شده بود گفت: از دوستان جمهوری‌خواه که با این طرح موافق یا مخالف بودند تشکر می‌کنم.

او با لحنی کنایه‌آمیز گفت: حتی کسانی که با تصویب این لایحه مخالف بودند اکنون از من بودجه میخواهند تا طرح را در مناطق تحت حوزه انتخابیه خود اجرا کنند! اما ایرادی ندارد. قول داده بودم که رئیس‌جمهوری تمامی آمریکایی‌ها باشم. به این پروژه‌ها هم بودجه می دهیم.

بایدن این اظهارات را در حالی مطرح کرد که کوین مک‌کارتی که سابقاً رئیس اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا و از مخالفان لایحه بایدن بود، در این سخنرانی پشت سر او نشسته بود.

بایدن افزایش تورم در آمریکا را به گردن پوتین، رئیس جمهور روسیه و کرونا انداخت و گفت که وضعیت آمریکا از هر کشور دیگری بهتر بوده و تورم طی شش ماه اخیر در حال کاهش است.

رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد: دو سال پیش بیماری کووید همه چیز را تعطیل کرده بود، اما امروز  دیگر زندگی ما را کنترل نمی کند و در این سالن امروز نمی‌بینم کسی ماسک زده باشد.

بایدن با بیان اینکه ما برای داروهای تجویزی بیشترین هزینه را پرداخت می کنیم، وعده داد با لایحه کاهش تورم، هزینه‌های بهداشتی را کاهش خواهیم داد و برنامه های رفاه بهداشتی را قطع نخواهیم کرد.

او همچنین اعلام کرد که در فصل بهار، وضعیت اضطراری سلامت عمومی در آمریکا را لغو خواهد کرد، اما به کنگره هشدار داد که همچنان باید هوشیار بوده و بودجه‌هایی را برای نظارت بر ده‌ها سویه این ویروس و حمایت از واکسن‌ها و روش‌های درمانی جدید اختصاص دهد.

بایدن گفت: هرگز آمار تلفات و این رنج را از یاد نخواهیم برد. بیش از یک میلیون شهروند آمریکا جان خود را به دلیل ابتلا به کرونا از دست دادند. خانواده‌های عزادار و کودکانی که یتیم شدند، صندلی‌های خالی دور میز شام مدام به ما یادآوری می‌کنند که قبلاً کسی آنجا می‌نشست.

با این حال بایدن معتقد است که گرچه هنوز همه‌گیری کرونا کاملاً به اتمام نرسیده، اما با مقاومتی که مردم آمریکا نشان دادند و با استفاده از داروها، کووید ۱۹ دیگر بر آمریکا سلطه ندارد.

رئیس جمهور آمریکا با بیان این ادعا که  دولتش بیشتر از همه روسای جمهور دیگر شغل ایجاد کرده است، افزود: ما  ۱۲ میلیون شغل جدید ایجاد کرده‌ایم که بیش از تعداد مشاغل ایجاد شده در طول دو سال از ریاست‌جمهوری هر رئیس‌جمهور است.

دومین سخنرانی وضعیت کشور بایدن در حالی انجام شد که والدین تایر نیکولز، و دیگر قربانیان خشونت پلیس آمریکا هم  در ساختمان کنگره حضور داشتند.

جو بایدن در این سخنرانی بار دیگر خواستار اصلاح در ساختار پلیس آمریکا شد و گفت: افسرانی که به اعتماد مردم خیانت کنند، باید پاسخگو شده و همچنین آموزش‌های لازم برای مقامات اجرای قانون در نظر گرفته شود.

او گفت: میدانم که بیشتر پلیس‌ها و اعضای خانواده‌شان خوب، با شرافت و شایسته هستند. آنها هر روز که لباس کار بر تن می‌کنند، زندگی خود را به خطر می‌اندازند. اما اتفاقی که برای تایر نیکولز در ممفیس افتاد بیش از حد پرتکرار شده و باید کاری کنیم.

تایر نیکولز مردی ۲۹ ساله بود که در ماه گذشته میلادی به دست پلیس آمریکا کشته شد.

بایدن گفت: امنیت جمعی به اعتماد جمعی وابسته است، اما این اعتماد به کرات نقض شده است. وقتی یک افسر پلیس یا ادارات پلیس به اعتماد مردم خیانت می‌کنند باید پاسخگو باشند.

جو بایدن بار دیگر خواستار اصلاح قوانین مربوط به حمل سلاح و مقابله با مواد مخدر شد و گفت: زمان آن رسیده است که یک بار و برای همیشه، سلاح های تهاجمی در آمریکا متوقف شود.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین گفت: کشور حداقل تا ۱۰ سال دیگر به نفت نیاز خواهد داشت.

بایدن گفت که این پیام را به رهبران نفت و گاز ایالات متحده در جلسه‌ای که در آن در مورد نیاز شرکت های نفتی برای افزایش تولید داخلی به منظور تلاش برای کاهش قیمت بنزین در ایالات متحده بحث و تبادل نظر شد، منتقل کرده است.

با این حال، بایدن اشاره کرد که ایالات متحده نیز باید برای مهار تغییرات آب و هوایی تلاش کند.

رئیس‌جمهور آمریکا در بخش سیاست خارجی دولت خود افزود: امروز ما در قدرتمندترین جایگاه در دهه‌های اخیر برای رقابت با چین یا هر کس دیگری در جهان هستیم.

بایدن در حالیکه سفیر اوکراین در آمریکا یکی از میهمان نشست سالانه کنگره بود، از اتحاد ناتو در مقابل روسیه در جنگ اوکراین سخن گفت و افزود: ما ناتو را متحد و ائتلافی جهانی ایجاد کردیم. ما رهبری کردیم و با تجاوزهای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مخالفت و از مردم اوکراین حمایت کردیم.

وی جنگ اوکراین را آزمونی برای آمریکا و جهان دانست و با تأکید بر حمایت از اوکراین گفت: آمریکا در حمایت از اوکراین متحد است و تا زمانی که لازم باشد با شما خواهیم بود.

بایدن در سخنان خود همچنین به نقش رهبری خود در ایجاد ائتلاف جهانی برابر روسیه تاکید داشت. او گفت: یک سال پیش برای نخستین بار در صحن کنگره «سخنرانی وضعیت کشور» را ایراد کردم، درست چند روز پس از آن که ولایمیر پوتین حمله وحشیانه خود را به اوکراین آغاز کرده بود.

او اضافه کرد: «حمله مرگبار روسیه، تداعی کننده تصاویری از مرگ و ویرانی بود که اروپا در جنگ جهانی دوم متحمل شد. تهاجم پوتین آزمونی برای اعصار بوده است. آزمونی برای آمریکا، آزمونی برای دنیا. آیا ما از ابتدایی‌ترین اصول دفاع می‌کنیم؟ آیا ما از حق حاکمیت دفاع خواهیم کرد؟ آیا ما از حق مردم برای زندگی آزاد از استبداد دفاع خواهیم کرد؟ آیا ما از دموکراسی دفاع خواهیم کرد؟» چنین دفاعی برای ما اهمیت دارد، زیرا صلح را حفظ می کند و اقدامات بعدی متجاوزان احتمالی جلوگیری می‌کند کسانی که امنیت و رفاه ما را تهدید کنند. ما کاری را انجام دادیم که آمریکا همیشه در بهترین حالت خود انجام می دهد.ایالات متحده ناتو را متحد کرد و یک ائتلاف جهانی ایجاد کرد.

جو بایدن گفت: «ما در مقابل تجاوزات پوتین ایستادیم. ما در کنار مردم اوکراین ایستادیم. روسیه روز ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ با ۱۹۰ هزار نیرو حمله به اوکراین را آغاز کرد، اما پیشروی نیروهای روس در مقابل مقاومت نیروهای اوکراینی با مشکل مواجه شده است.»

بایدن در ادامه سخنان خود به چالش روابط با چین پرداخت و گفت: «قبل از اینکه من به قدرت برسم، داستان درباره این بود که چگونه جمهوری خلق چین در حال افزایش قدرت خود و آمریکا در حال زوال در جهان است. اما شکل ماجرا دیگر تغییر کرده است.»

وی عنوان کرد که به رئیس جمهوری چین گفته است ایالات متحده به دنبال رقابت است و نه درگیری.

بایدن درباره تهدیدهای چین و با اشاره به ساقط کردن بالون چین بر فراز آسمان آمریکا گفت که آمریکا با این تهدیدها مقابله می‌کند، همانگونه که هفته گذشته چنین کرد.

جو بایدن گفت: اما اشتباه نکنید. همانطور که هفته گذشته به صراحت اعلام کردیم، اگر چین حاکمیت ما را تهدید کند، ما برای محافظت از کشورمان اقدام خواهیم کرد و ما چنین کردیم. ما در حال سرمایه گذاری برای قوی کردن آمریکا هستیم. سرمایه‌گذاری در نوآوری آمریکا، در صنایعی که آینده را رقم خواهند زد، صنایعی که دولت چین قصد دارد بر آنها تسلط یابد.

رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی سالانه خود هیچ اشاره‌ای به موضوع ایران، به وضعیت افغانستان و شرایط وخیم آن یک سال‌ونیم پس از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور و یا حتی زلزله مرگبار ترکیه و یا حتی کره شمالی نکرد و گفت به کنگره آمده است تا به وظیفه اش برای گزارش‌دهی درباره وضعیت ایالات متحده عمل کند.

او گفت: گزارش من این است که از آنجا که روح و استقامت این ملت و مردم این کشو قوی هستند، وضعیت کشور نیز قوی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1170548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =