زلزله ترکیه و سوریه | ۱۰ استان به‌دستور اردوغان در وضعیت اضطراری / سومین هواپیمای کمک‌های ایران به سوریه رسید

سومین هواپیمای حامل کمک‌های انسان دوستانه جمهوری اسلامی ایران به مردم زلزله زده سوریه، نیمه شب سه شنبه در فرودگاه حلب به زمین نشست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز به نقل از اسپوتنیک، وزارت بهداشت سوریه روز چهارشنبه اعلام کرد که تعداد قربانیان زمین لرزه مرگبار در این کشور به ۱۲۵۰ نفر افزایش یافته و  همچنین ۲۰۵۴ نفر دیگر نیز در زمین لرزه مجروح شده اند.

این وزارتخانه در بیانیه ای اعلام کرد: «حسن الغباش وزیر بهداشت سوریه در جریان سفر (به لاذقیه) این آمار را اعلام کرده است.»

محموله کمک‌های ایران و عراق وارد دمشق شد

روز گذشته فیصل المقداد وزیر امور خارجه سوریه با انتقاد از تحریم  های غرب و تاثیر این تحریم ها روی فاجعه زلزله گفته بود: فاجعه(زمین لرزه) بزرگ است و آنچه عمق آن را افزایش می‌دهد، این است که شرایط سوریه دشوار است، چرا که با تروریسم و حامیان آن می جنگد.

وی افزود: تحریم‌ها علیه سوریه، سختی فاجعه را افزایش داده است.

فیصل المقداد همچنین گفت: افراد مسلح تمام امکانات سوریه اعم از خودرو و تجهیزات و ماشین آلات(آواربرداری) را از بین بردند.

وزیر خارجه سوریه ادامه داد: تحریم‌های آمریکا مانع بزرگی در برابر همه چیز از جمله خرید دارو شده است

از سوی دیگر، سازمان جهانی بهداشت روز سه‌شنبه هشدار داد که ممکن است تا ۲۳ میلیون نفر تحت تأثیر زمین‌لرزه عظیمی قرار بگیرند که هزاران کشته در ترکیه و سوریه داشته است.

دیلی میل نوشت، "ادلهاید مارشانگ"، مدیر ارشد اورژانس سازمان جهانی بهداشت گفت: «نقشه‌های اجمالی رویدادها نشان می‌دهد که به طور بالقوه ۲۳ میلیون نفر از جمله حدود پنج میلیون جمعیت آسیب‌پذیر در معرض خطر هستند.»

وی گفت: «زیرساخت‌های غیرنظامی و بهداشتی عمدتاً در ترکیه و شمال غرب سوریه آسیب دیده‌اند.»

مارشانگ به کمیته اجرایی سازمان جهانی بهداشت در ژنو گفت: سازمان جهانی بهداشت در نظر دارد که نیازهای اصلی برآورده نشده ممکن است در سوریه در فوری و میان مدت باشد.

فرمان رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه مبنی بر اعلام وضعیت فوق‌العاده اضطراری در ۱۰ استان زلزله‌زده این کشور از روز چهارشنبه اجرایی شد.

استان‌های آسیب‌دیده آدانا، آدیامان، دیاربکر، غازیان‌تپه، قهرمان مرعش، کیلیس، مالاتیا، عثمانیه، هاتای و سانلیورفا براساس این دستورالعمل در وضعیت اضطراری به‌سر می‌برند.

وضعیت اضطراری اختیارات گسترده‌تری به مقامات محلی و نهادهای مجری قانون می‌دهد و دولت می‌تواند انجام برخی قوانین را در این مناطق تعلیق و یا قوانین جدید وضع کند.

زمین‌لرزه‌هایی به‌بزرگی ۷.۷ و ۷.۶ ریشتر روز دوشنبه استان قهرمان مرعش در جنوب شرق ترکیه را لرزاند. این زمین‌لرزه‌ها و به‌دنبال آن صدها پس‌لرزه در ۱۰ استان و همچنین کشورهای همسایه از جمله سوریه احساس شد. آخرین گزارش‌های تلفات حاکی از آن است که بیش از ۸ هزار نفر کشته و حدود ۵۷۰۰ ساختمان در این زلزله ویران شده‌اند.

روز گذشته ۲ زلزله مهیب در حوالی مرز ترکیه و سوریه رخ داد که هر کدام بیش از ۷ ریشتر قدرت داشتند و خرابی‌های بسیاری به بار آوردند.

طبق جدیدترین آمار به روزرسانی شده از زمین‌لرزه مرگبار ۷.۸ ریشتری ترکیه، تلفات این زلزله در دو کشور ترکیه و سوریه به بیش از پنج هزار نفر افزایش یافته است.

شبکه «ان دی تی وی» در این خصوص گزارش کرد، گروههای امداد و نجات در ترکیه و سوریه با دستانی خالی شب یخبندان دوشنبه را در میان آوار هزاران ساختمانی که در پی زمین‌لرزه‌های شدید فروریخته بودند، به امید یافتن بازماندگان جستجو کردند.

طبق این گزارش، تعداد تلفات تأیید شده در سراسر دو کشور سوریه و ترکیه پس از انبوهی از زمین‌لرزه‌های شدید در نزدیکی مرز ترکیه و سوریه که بیشترین آن‌ها ۷.۸ ریشتر ارزیابی شده است، به بیش از چهار هزار و ۳۰۰ نفر افزایش یافت.

سومین هواپیمای کمک‌های ایران به سوریه رسید

 این هواپیما حامل ۱۸ تن کمک‌های انساندوستانه کشورمان از جمله موکت، پتو و مواد غذایی است.

نواب نوری سر کنسول ایران در شهر حلب که در فرودگاه حضور داشت، گفت: این کمک‌ها حامل پیامی از ایران به مردم سوریه است که نه تنها در جنگ بلکه در زمان بلایای طبیعی در کنار سوریه ایستاده ایم.

وی افزود: دست به دست هم می‌دهیم تا تحریم ها، این ابزار تروریست اقتصادی غرب را بشکنیم. بر اساس این گزارش، نیمه شب دوشنبه اولین هواپیمای حامل کمک‌های انسان دوستانه کشورمان در فرودگاه دمشق به زمین نشست.

ظهر سه شنبه نیز دومین هواپیمای حامل ۳۰ تن کمک‌های انسان دوستانه ایران در فرودگاه لاذقیه به زمین نشست.

 ترکیه: تعداد کشته‌های زلزله به حدود ۶ هزار نفر رسیده است

شمار جانباختگان زمین‌لرزه در ترکیه به ۶۲۳۴ نفر و تعداد مجروحان به ۳۷۰۱۱ نفر رسید.

معاون رئیس جمهور ترکیه افزود: نزدیک به یک میلیون پتو برای آسیب دیدگان آماده و حدود ۱۰۰ هزار چادر برپا کرده‌ایم و از فردا شاهد پایان مشکل تامین نان و غذا برای زلزله زدگان خواهیم بود.

معاون رئیس جمهور ترکیه تصریح کرد: نزدیک به ۱۵۰۰ ژنراتور برای مناطق آسیب دیده فراهم کرده‌ایم و امشب نیز تعداد بیشتری از این ژنراتورها را تامین خواهیم کرد.

معاون رئیس جمهور ترکیه تصریح کرد: بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ کامیون تانکر سوخت برای مناطق زلزله زده تهیه کرده‌ایم و امشب نیز تعداد بیشتری را تامین می‌کنیم.

وی ادامه داد: تا فردا صبح، برق بسیاری از مناطق آسیب دیده را وصل می‌کنیم در نظر داریم از فردا گاز طبیعی را به مناطق زلزله زده بازگردانیم.

ساعت ۴ بامداد روز دوشنبه ۱۷ بهمن ماه زلزله ای به قدرت ۷.۶ ریشتر(بر اساس مرکز زلزله نگاری آمریکا ۷.۸ ریشتر) رخ داد که منجر به خسارات زیادی در ۱۰ استان جنوبی این کشور شده است. دومین زمین لرزه بزرگ با قدرت ۷.۴ ریشتر نیز در ساعت ۱۴ دوشنبه رخ داد که منجر به تشدید خسارات شد.

این زلزله ها در عمق ۷  و ۱۴ کیلومتری زمین رخ داده و کانون آنها شانلی اورفا بوده که در شهرهای حاتای، آدیامان، عثمانیه، وان، موش، غازی عنتاب، سیواس، آدانا و قیصری نیز خسارات سنگینی بر جای گذاشته است.

 اعزام دومین گروه امداد و نجات تخصصی هلال احمر ایران به کشور ترکیه

رئیس جمعیت هلال احمر از اعزام دومین گروه امداد و نجات تخصصی هلال احمر ایران به کشور ترکیه خبر داد.

پیر حسین کولیوند با اشاره به بالا بودن حجم تخریب در زلزله اخیر کشور ترکیه گفت: امروز، گروه‌های واکنش سریع از هلال احمر ایران شامل ۱۰  گروه ۸ نفره امدادی و درمانی همراه با وسایل و تجهیزات جست‌وجو و نجات و اقلام زیستی به منظور کمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده ترکیه، به این کشور اعزام می‌شوند.

وی با اشاره به وظیفه ذاتی جمعیت هلال احمر که تسکین آلام بشری است، تصریح کرد:  اعزام این گروه با تماس و درخواست رئیس جمعیت هلال احمر ترکیه و با توجه به وسعت حادثه جهت کمک‌رسانی به مردم این کشور انجام می‌شود.

وضعیت زمین لرزه در ترکیه

تیم‌های واکنش به بلایای طبیعی در ترکیه گزارش کرده‌اند که بیش از پنج هزار و ۶۰۰ ساختمان در چندین شهر این کشور با خاک یکسان شده‌اند که در این میان ساختمان‌های چند طبقه‌ای نیز وجود داشته که در حین وقوع اولین زمین‌لرزه در بامداد دوشنبه، مملو از ساکنانی بوده که در آپارتمان‌های خود در خواب به سرمی‌برد.

شدت‌ زمین‌لرزه‌ها در ترکیه به خصوص شهر «قهرمان مرعش» واقع در جنوب شرقی ترکیه به اندازه‌ای بود که موجی از وحشت را در میان ساکنان این مناطق به وجود آورد.

«ملیسا سلمان» یک گزارشگر ۲۳ ساله در توصیف این رخداد گفت: «ما فکر کردیم آخرالزمان شده است. اولین باری بود که ما چنین چیزی را تجربه می‌کردیم».

بر اساس این گزارش، سازمان مدیریت حوادث غیرمترقبه ترکیه (آفاد)، امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که در حال حاضر تنها دو هزار و ۹۲۱ نفر در این کشور قربانی شده‌اند و مجموع قربانیان زمین‌لرزه در دو کشور سوریه و ترکیه به چهار هزار و ۳۶۵ نفر افزایش یافته است.

شبکه ان دی تی وی گزارش کرد که این نگرانی وجود دارد که تلفات به طور غیرقابل جبرانی افزایش یابد و در همین راستان مقام‌های سازمان جهانی بهداشت برآورد کرده‌اند که احتمالاً تلفات این زمین‌لرزه‌ به حدود ۲۰ هزار نفر برسد.

سازمان زمین شناسی ایالات متحده گفت که اولین زمین لرزه روز دوشنبه در ساعت ۴:۱۷ صبح به وقت محلی (۰۴:۴۷ دوشنبه صبح به وقت تهران) در عمق حدود ۱۸ کیلومتری در نزدیکی شهر غازی آنتپ ترکیه که محل زندگی حدود دو میلیون نفر است، رخ داد.

سازمان مدیریت حوادث غیرمترقبه ترکیه گزارش کرده است که تاکنون بیش از ۱۴ هزار نفر در ترکیه مجروح شده‌اند و این در حالی است که مقام‌های سوری می‌گویند که دست‌کم سه هزار و ۴۱۱ نفر در این کشور زخمی شده‌اند.

بر اساس این گزارش، مقام‌های ترکیه می‌گویند که سه فرودگاه اصلی این کشور از کار افتاده است و این امر ارائه کمک‌های حیاتی را با مشکل مواجه کرده است. از طرف دیگر، کولاک زمستانی جاده‌های اصلی منطقه را زیر یخ و برف پوشانده است.

ترکیه یکی از فعال‌ترین مناطق زلزله‌خیز در جهان است. آخرین زمین لرزه ۷.۸ ریشتری این کشور در سال ۱۹۳۹ به وقوع پیوست که در آن ۳۳ هزار نفر در استان «ارزنجان» واقع در شرق ترکیه جان خود را از دست دادند.

از طرف دیگر، منطقه دوزجه ترکیه در سال ۱۹۹۹ دچار زلزله ۷.۴ ریشتری شد که در آن بیش از ۱۷ هزار نفر کشته شدند.

مرکز لرزه نگاری مدیترانه اروپا (EMSC) اعلام کرد که زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۶ ریشتر مرکز ترکیه را لرزاند.

این زمین لرزه در عمق دو کیلومتری زمین و در ۵ کیلومتری منطقه گلباسی رخ داده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1170564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =