عباس اعتماد فینی درگذشت + سوابق

استاد عباس اعتماد فینی پدر باستان شناسی تجربی روز گذشته به دیار باقی شتافت.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، استاد عباس اعتماد فینی پدر باستان شناسی تجربی فخر باستان شناسی ایران زمین امروز سه شنبه به دیار باقی شتافت.

استاد عباس اعتماد فینی در سال ۱۳۱۳ در کاشان متولد شد و به واسطه حضور پدرش در گروه باستان شناسی فرانسه به سرپرستی گیرشمن در سال ۱۳۲۷ در حفاری‌های، شوش چغازنبیل خوزستان و سیلک حضور داشته و تجربیات گرانبهایی در این زمینه کسب کرده است. وی از سال ۸۰ در کاوش مجدد محوطه سیلک به سرپرستی صادق ملک شهمیرزادی با میراث فرهنگی همکاری کرده و در نهایت در شهریور سال ۹۸ از نظر اداری به مقام بازنشستگی نائل شد.

فین کاشان درباره زندگانی او می‌نویسد استاد عباس اعتماد فینی در سال ۱۳۱۵ در فین کاشان به دنیا آمد. پدرش استاد احمد اعتماد به واسطه مهارت در رشته بنایی با هیئت باستان شناسی فرانسوی در سیلک که زیر نظر پروفسور رومن گریشمن هدایت می‌شد آشنا شد و نتیجه این آشنایی ورود فرزندش به گروه بود.

بی شک استاد عباس اعتماد فینی باستان شناس کهنه کار و یار دیرین پروفسور گریشمن را بسیاری از فرهنگ دوستان این سامان به خوبی می‌شناسند.گریشمن در آخرین نامه خود اندوخته‌های علمی او را می‌ستاید و تعامل و همکاری صمیمانه با این شخصیت ارجمند را از مسئولان فرهنگی ایران درخواست می‌نماید

استاد اعتماد در ۱۳ سالگی به هیئت باستان شناسی فرانسوی پیوست اولین همراهی او با گریشمن در حفاری‌های خوزستان بود. به واسطه آنکه پدرش در گروه به عنوان سرکارگر همکاری می‌نمود.

او نیز دارای نفوذ و احترام خاصی از سوی اعضای گروه بود. از بدو ورود به گروه با خانم تانیا، گریشمن همسر رومن گریشمن همکاری نمود و در مرمت اشیای باستانی او را یاری می‌کرد. به دلیل تجربه فراوان هم اکنون نیز عباس اعتماد از بزرگترین مرمت گران اشیای باستانی در کشور به شمار می‌آید.

انتهای پیام /

کد خبر: 1170684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =