کدام مشاغل در خطر جایگزینی روبات‌ها هستند؟

با ورود ChatGPT انقلابی در ابزارهای هوش مصنوعی به وجود آمده و به نظر می‌رسد که این ابزارها توانایی انجام کارهای پیچیده‌ای را که زمانی تصور می‌شد فقط انسان‌ها از پس آن برمی‌آیند، به دست آورده‌اند و به راحتی می‌توانند جایگزین انسان‌ها در مشاغل شوند. اما به نظر شما کدام مشاغل بیشتر از همه در معرض این خطرند؟

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ ChatGPT هم‌اکنون توانسته وارد حیطه‌هایی چون شرکت در امتحانات دانشگاهی، ایراد سخنرانی، نوشتن نرم‌افزار و توصیه‌های ارتباطی شود و سوالات بسیاری را برای افراد ایجاد کرده که آیا هوش مصنوعی می‌تواند شغل ما را بگیرد؟

محققان دانشگاه پرینستون آمریکا در این زمینه تحقیقی انجام داده‌اند و ۲۰ شغلی را که بیشتر از همه در معرض خطر بیکار شدن به وسیله هوش مصنوعی هستند، فهرست کرده‌اند. در این فهرست، اپراتور مرکز تماس در رتبه اول قرار دارد و هشت شغل بعد از آن را معلمان رشته‌های مختلف از جمله زبان، تاریخ، حقوق و دین شامل می‌شود.

رمزگشایی از یک لوح باستانی ۲۰۰۰ ساله با هوش مصنوعی

محققان می‌گویند: تاثیر هوش مصنوعی بر مشاغل احتمالا چندوجهی خواهد بود. در برخی موارد، هوش مصنوعی ممکن است جایگزین کارهایی شود که قبلا زیرساخت آنها توسط انسان انجام شده است و در مورد دیگر، دستیار انسان شوند.

فهرست ۲۰ شغلی که به احتمال زیاد توسط هوش مصنوعی گرفته می‌شود:

یک مثال برجسته از چگونگی ادامه پیشرفت قابلیت‌های هوش مصنوعی، پیشرفت‌های اخیر در مدل‌سازی زبان هوش مصنوعی است؛ به ویژه، ChatGPT، یک مدل‌ساز زبان که توسط شرکت OpenAI در اواخر سال 2022 منتشر شده و توجه و بحث زیادی را به خود جلب کرده است.

محققان برای مطالعه خود ابتدا الگوریتمی ساختند که میزان خودکارسازی 800 شغل توسط هوش مصنوعی را ارزیابی می‌کند. آنها این کار را با پیوند دادن 10 برنامه کاربردی مبتنی بر هوش مصنوعی، مانند ترجمه، مدل‌سازی زبان و تولید تصویر به 52 توانایی انسانی مانند درک شفاهی و ثبات بازو انجام دادند. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند بیشترین حجم کاری را به عهده بگیرد.

بسیاری از این مشاغل نقش‌های پردرآمدی هستند که به سطح قابل توجهی از تحصیلات، از جمله تحلیلگر بودجه، حسابدار و قضات نیاز دارند. اما زمانی که نویسندگان این مطالعه الگوریتم را برای توضیح پیشرفت‌های قابل توجه در مدل‌سازی زبان که در چند ماه گذشته شاهد بودیم تنظیم کردند، فهرست متفاوتی از مشاغل در معرض خطر ارائه شد.

کارکنان مرکز تماس به عنوان پرخطرترین افراد رتبه بندی شدند که شاید تعجب‌آور نباشد، زیرا بسیاری از شرکت‌ها در حال حاضر از چت‌روبات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای این موقعیت استفاده می‌کنند. Lyft، Spotify و Mastercard تنها چند مورد از این گروه بزرگ هستند که کاربران را وادار می‌کنند تا از یک روبات چت سوال کنند تا سوالات خود را بهتر هدایت کنند.

محققان می‌گویند: شاید بتوان تصور کرد که بازاریاب‌های تلفنی انسانی می‌توانند از مدل‌سازی زبان برای تقویت کارشان بهره ببرند. به عنوان مثال، پاسخ‌های مشتری را می‌توان در یک موتور مدل‌سازی زبان در زمان واقعی وارد کرد و پیام‌های مرتبط و خاص مشتری را به سرعت به بازاریاب تلفنی ارسال کرد یا ممکن است تصور شود که بازاریاب‌های تلفنی انسانی با روبات‌های فعال مدل‌سازی زبان جایگزین شده‌اند.

با این حال، 14 شغل از 20 شغل معلمان آموزش عالی در رشته‌های مختلف از جمله تاریخ، جغرافیا، دین، جامعه شناسی و انگلیسی هستند.

کد خبر: 1174019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =