کشف اجساد باستانی در پرو با پارچه‌های نقاشی شده

باستان‌شناسان در منطقه‌ای از پرو یک معبد باشکوه کشف کرده‌اند که در آن مردگان به روشی کاملا خاص دفن و با پارچه‌هایی با طرح‌های پیچیده و عجیب و غریب پیچیده شده‌اند.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ باستان‌شناسان در پرو یک معبد به یادماندنی را کشف کردند که در آن مردگان به روشی دفن شده‌اند که تاکنون نمونه آن دیده نشده است. آنها در پارچه‌های چاپ شده با طرح‌ها و الگوهای پیچیده زئومورفیک عجیب و غریب پیچیده شده‌اند. علاوه براین، هدایای مختلف و وسایل شخصی با این اجساد دفن شده‌اند که به گفته محققان، مشابه آنها در مقبره‌ها و غارهایی یافت شده که برای صدها یا حتی هزاران سال پیش است.

تدفین افراد برجسته

باستان‌شناسان در داخل این گوردخمه، بقایای پیچیده شده یک پسر جوان را شناسایی کردند که جمجمه او عمدا تغییر شکل داده شده است. محققان گزارش دادند که این پسر در یک پارچه بلند سه متری پیچیده شده که با نقاشی‌های زئومورفیک کاملا منحصر به‌فرد تزئین شده است. آنها با مشاهده این تزئینات حدس می‌زنند که این پسر جوان در خانواده‌ای با موقعیت بالا به دنیا آمده است.

گفتنی است که تغییر شکل جمجمعه در پرو یک عمل رایج به شمار می‌رود. پرویی‌ها سر نوزادان را می‌بستند تا جمجمه آنها به صورت صاف یا کشیده رشد کند و با این کار سعی می‌کردند موقعیت اجتماعی یا وابستگی فرهنگی این کودک را بالاتر از بقیه جامعه نشان دهند.

یک باستان‌شناس زیستی که روی فرهنگ‌های پیش از کلمبیا در پرو و همچنین سلامت، رژیم غذایی و سبک زندگی انسان‌های قدیم مطالعه می‌کند، می‌گوید: نمونه پارچه‌های پیچیده شده این پسر که با اشکال زئومورفیک بی‌نظیر نقاشی شده، تا به امروز در کوه‌های آند یافت نشده است.

پیچیدن پارچه برای زندگی پس از مرگ

این اجساد در منطقه سرو کلرادو در زندگی شهر ساحلی بارانکا در پرو کشف شده که تپه قرمز معروفی است که رنگ آن به دلیل سطح بالای اکسید آهن در خاک ایجاد شده است. این سایت باستان‌شناسی مهم با مناظر وسیع از مناظر اطراف شامل اقیانوس آرام و کوه‌های آند می‌شود و دارای میدانی است که در آب غرق شده و همچنین آمفی‌تئاتری دارد که در دوران پیش از کلمبیا محل تجمع مردم بوده است.

به گزارش محققان و باستان‌شناسان، چهار تپه خاکی در سال ۲۰۲۲ در این منطقه حفاری شده و در میان ساختار معبدی به یادماندنی، چهار مقبره حاوی بقایای نقاشی شده انسان کشف شد که در پارچه‌های باکیفیت پیچیده شده‌اند و مربوط به سال‌های ۷۷۲ تا ۹۸۹ پس از میلاد مسیح می‌شود. محققان معتقدند که هدف از این نوع تزئین مردگان در آن زمان، زنده شدن آنها در دنیای پس از مرگ با ابهت و شکوه زیاد است.

اسرار کودکان مومیایی دخمه "کاپوچینی" در ایتالیا فاش می‌شود

قدمت بالای این اجساد مشخص کرد که این گورها متعلق به فرهنگ واری است که میراث آن را می‌توان در قلعه‌ای ساحلی در پرو یافت که در قرن شانزدهم توسط برادر زن فاتح اسپانیایی فرانسیسکو پیزارو ساخته شده است. این قلعه به دلیل ترکیب فوق‌العاده خاص سبک‌های معماری اسپانیایی، اینکاها و چیمو معروف است و نقاشی‌های بسیار زیبایی روی دیوارهایش کشیده شده که به خوبی حفظ شده‌اند و زندگی روزمره مردم را در این منطقه و یک مقبره راوی به تصویر کشیده‌اند.

کشف اجساد باستانی در پرو با پارچه‌های نقاشی شده

نمونه‌ای از پارچه‌های فرهنگ واری که دور مردگان خود می‌پیچیدند

علاوه براین، روی دو تپه هرمی شکل تازه حفاری شده، معبد یادبودی کشف شد که با استفاده از آجرهای سفالی قرمز خشک و بلوک‌های سنگی ساخته شده است.

زئومورفیسم چیست؟

زئومورفیسم کلمه‌ای است که از یونان باستان مشتق شده است و هنری را توصیف می‌کند که در آن انسان به شکل حیواناتی غیرانسانی به تصویر کشیده می‌شود. در واقع، در این هنر یک گونه از حیوانات مانند گونه دیگری به تصویر کشیده می‌شود یا از حیوانات به عنوان یک موتیف بصری استفاده می‌شود و از این رو، گاهی به عنوان «سبک حیوانی» نیز نامیده می‌شود.

در دین مصر باستان، خدایان به شکل حیوانی ترسیم می‌شدند که نمونه‌ای از زئومورفیسم نه تنها در هنر، بلکه در زمینه مذهبی است. همچنین نشان‌دهنده توانایی تغییر شکل به شکل حیوانی است، با این تفاوت که با زئومورفیسم شکل حیوانی به یک جسم فیزیکی اعمال می‌شود که به معنای نسبت دادن صورت حیوان یا خصوصیات حیوانی به حیوانات دیگر یا غیر از حیوان است.

کشف اجساد باستانی در پرو با پارچه‌های نقاشی شده

برخلاف آنتروپومرفیسم که رفتار حیوانی یا غیرحیوانی را در قالب انسان می‌بیند، زئومورفیسم تمایل به نگریستن رفتار انسان برحسب رفتار حیوانات دارد. همچنین در ادبیات برای به تصویر کشیدن عمل انسان یا اشیاء با رفتار یا ویژگی‌های حیوانی استفاده می‌شود. گاهی از زئومورفیسم به عنوان یک عنصر تزئینی برای اشیائی که معمولاً از نظر شکل و طراحی بسیار ساده هستند، استفاده می‌شود.

کشف اجساد باستانی در پرو با پارچه‌های نقاشی شده

کد خبر: 1174852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =