دلایل پرخوری و خطرات آن برای سلامتی بدن

حتما برای شما هم پیش آمده است که در عین سیری دوست دارید چیزی بخورید و این ولع خوردن در شما فروکش نمیکند، چنین وضعیتی دلیلی دارد که باید بدانید.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، خوردن غذا به ما حس خوب می دهد و ما می توانیم از خوردن بعضی از وعده ها مخصوصاً هنگام گرسنگی لذت ببریم اما گاهی اوقات گرسنه نیستیم اما باز هم تمایل به خوردن غذا داریم. به نظر شما چه اتفاقی می افتد و چرا زمانی که گرسنه نیستیم، با خوردن چیزی حس خوب پیدا می کنیم؟ در این قسمت با ما همراه باشید تا علل این موضوع را به شما بیان کنیم.

خوردن این ماهی‌ها برای افرادی که ریزش مو دارند ممنوع است

کلافگی

معمولاً گاهی اوقات ما به دلیل کلافگی و بی حوصلگی و اینکه نمی دانیم چه کاری انجام دهیم، مدام سر یخچال می رویم تا یک چیزی پیدا کنیم و بخوریم و سر خودمان را گرم کنیم یا با درست کردن یک میان وعده سعی می کنیم از انجام کار های دیگر سر باز بزنیم. 

راه حل موجود برای این مسئله این است کاری را پیدا کنید که به غیر از درست کردن غذا باشد. به عنوان مثال با دوستان تان چت کنید، یک تمرین ورزشی کوچک انجام دهید و خودتان را برای چند دقیقه به چالش بکشید.

جستجوی یک طعم 

تمایل به خوردن غذا راهی برای دوری از کلافگی است. گاهی اوقات بدون هیچ دلیلی احساس می کنید نیاز به چشیدن طعم های مختلف دارید و این با گرسنگی متفاوت است. 

در چنین حالتی می توانید طعم های مختلف را احساس کنید؛ بدون این که به کالری روزانه شما اضافه شود. به عنوان مثال می توانید آدامس بدون قند بجوید یا دندان های خود را با خمیر دندانی مسواک بزنید که طعم نعناع دارد. با انجام این کار فضای داخل دهان شما خوش طعم و مطبوع می شود.

استرس

ما در محافل اجتماعی راحت ترین کاری که پیدا می کنیم، خوردن است. علت آن هم این است که استرس داریم و در نتیجه سعی می کنیم سر خودمان را با خوردن گرم کنیم. خوردن از روی استرس می تواند در موقعیت های اجتماعی مختلف اتفاق بیفتد.

راه حل موجود این است که اگر در یک محفل اجتماعی هستید که در آن احساس راحتی ندارید، به خودتان آگاهی داشته باشید و دور از خوراکی ها بایستید. به دنبال کاری بگردید که می تواند سر شما را گرم کند. به عنوان مثال می توانید به مهمان های دیگر نوشیدنی تعارف کنید یا با کسی هم صحبت شوید.

نیاز به راحتی از لحاظ احساسی 

بسیاری از افراد با غذا خوردن از لحاظ احساسی و عاطفی خودشان را تامین می کنند. یعنی بعد از غذا خوردن احساس راحتی، گرما و رضایت می کنند و همین به آن ها حس لذت و آرامش می دهد. 

پس اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که برای پاسخ به نیاز های عاطفی غذا می خورید، باید سعی کنید یک راه حل دیگر پیدا کرده و حواس خود را از غذاخوردن پرت کنید. به عنوان مثال انجام فعالیت فیزیکی مانند پیاده روی یا انجام یوگا می تواند به شدت عاملی برای جلوگیری از پرخوری در چنین اوقاتی باشد. 

غذا خوردن از روی عادت

خوردن بدون فکر در بسیاری از افراد وجود دارد و معمولاً بعد از این که بی حوصله می شوند، این کار را انجام می دهند. آن ها هر روز از سر عادت سر یخچال می روند و شروع به غذا خوردن می کنند یا هنگام تماشای تلویزیون، مدام چیزی می خورند؛ بدون اینکه بخواهند در موردش فکر کنند. 

اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید و از روی عادت شروع به غذا خوردن می کنید، بهتر است که آگاهانه غذا بخورید و فقط هر زمان که گرسنه شدید به سراغ غذا رفته و این عادت را در خودتان ترک کنید. 

محدود کردن وعده های غذایی

بعضی از افراد زمانی که واقعاً گرسنه نیستند غذا می خورند زیرا فقط می خواهند انواع خاصی از غذاها را استفاده کنند. در نتیجه در زمان هایی که لازم نیست غذا می خورند تا در اوقات گرسنگی به دنبال یک سری از غذاهای خاص نروند و در نتیجه هیچ رضایتی در نوع غذا خوردن آن ها وجود ندارد. 

در چنین حالتی باید به دنبال یک تعادل در وعده های غذایی خود بگردید و سعی کنید از همه چیز هایی که دوست دارید، به مقدار کم در رژیم غذایی خود جای دهید. 

غذا خوردن در بعضی از مکان های خاص

بعضی از محیط ها هستند که تمایل شما را به غذا خوردن زیاد می کنند؛ حتی زمانی که گرسنه نباشید. رستوران مشخصاً اولین جایی است که شما در آن تمایل به خوردن غذا پیدا می کنید؛ حتی اگر گرسنه تان نباشد. معمولا افراد در سفر بیشتر احساس گرسنگی می کنند. پس بهتر است که بدانید دقیقا چه جاهایی چنین اتفاقی می افتد و مراقب خودتان باشید. 

محل غذا خوردن را برای خودتان تعریف کنید و برای غذا خوردن در طول سفر ساعت و زمان بندی داشته باشید. می توانید غذا های خود را در منزل آماده کنید تا در حین سفر مجبور نباشید به رستوران های بین راهی مراجعه کنید و میل به غذا خوردن در شما فوران نکند.

غذا خوردن در بعضی از شرایط خاص

در چنین حالتی شما غذا خوردن خود را با رفتارهایی که دارید تغییر می دهید. البته انجام این کار ناخودآگاه است. خوشبختانه می توانید تمرین کنید و ببینید که در چه اوقاتی بیشتر غذا می خورید و خودتان را بیشتر کنترل کنید. 

اگر بتوانید غذا خوردن آگاهانه را تمرین کنید و دقیقاً حساب و کتاب رفتار خود را داشته باشید، در نتیجه می توانید پرخوری خود را هم کنترل کنید و کاهش وزن را نیز تجربه کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1175472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =