راهکارهایی برای درمان خارش گلو

خارش گلو اغلب به دلیل عفونت ها و آلرژی ها ایجاد می شود و خارش گلو و سرفه مزمن یکی از نشانه های سرطان گلو می باشد پس باید آن را جدی بگیرید و درمان کنید.

 به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، هر کسی آن را زمانی در گلو، چیزی بین غلغلک و خارش، اغلب همراه با سرفه خشک حس کرده است.سرفه یک هدف دارد، رهایی از خلط، ماده ای استنشاقی و یا آزاردهنده ای که باعث خارش می شود اما مشکل اینجاست که سرفه همیشه هر چیزی که باعث خارش گلو می شود را حذف نمی کند. راههای رهایی از خارش در گلو درک علت آن و ایجاد یک استراتژی درمانی مناسب است.

طرز تهیه نشاسته برای گلودرد و سرفه

خلط و خارش گلوی کم تر از دیگر انواع گلو دردها رایج است.اگر چه نادر است، اما خارش در گلو و یک سرفه مزمن می تواند نشانه سرطان گلو باشند ؛ خارش در گلو اغلب یک واکنش آلرژیکی است. این بخش را به بررسی خارش گلو و علل و راههای درمان آن خواهیم پرداخت.

خارش گلو چیست؟

سرفه یک واکنش طبیعی به یک ماده خارجی یا عامل سوزش در گلو است با این حال، سرفه از گلویی که می خارد می تواند مزمن و طولانی شود. پزشک این وضعیت را به عنوان خارش در گلو طبقه بندی می کند.

خارش گلو

خلط و خارش گلو چه علتی دارد؟

علت خارش گلو:

در اغلب موارد، این شرایط آزاردهنده است و ممکن است ناشی از این موارد باشد:

آبریزش بینی

سینوزیت

گلو درد

التهاب حنجره

آسم

محرک های محیطی

کم آبی بدن

هم چنین بیماری رفلکس اسید معده (GERD) منجر به سرفه مزمن و خارش خواهد شد.

خارش و خلط گلو احساس خاریدن در پشت دهان را دارد، افراد ممکن است صدایشان خشن شود و مشکل در صحبت کردن پیدا کنند.اگر آبریزش از عقب بینی علت خارش باشد، گلو درد و ناراحتی احساس می کنید. افراد ممکن است احساس کنند که بغضی در گلو دارند که اغلب به خاطر تورم لوزه ها است.

چه چیزی باعث خارش گلو می شود؟

دلایل بالقوه زیادی برای خارش گلو وجود دارد که علاوه بر انچه در ابتدای این بخش از سلامت نمناک گفتیم موارد مهم دیگری نیز موجب این مشکل می شوند که شامل:

عوامل خارجی خارش گلو

ممکن است به خاطر مواجهه با چیزی که خارج از بدن شما رخ می دهد, خارش گلو را تجربه کنید.این عوامل خارش گلو ممکن است شامل این موارد باشد:

هوای سرد و خشک

آلودگی هوا ناشی از ترافیک, دود و یا مواد شیمیایی

دود سیگار

سعی کنید از تماس با این عوامل خارجی اجتناب کنید تا احتمال ایجاد خارش گلو را کاهش دهید.

فارنژیت

این وضعیت, اصطلاح پزشکی برای گلودرد است که در این اصطلاح گلو متورم است. این ممکن است نتیجه یک ویروس یا باکتری باشد که وارد بدن شده, مانند سرماخوردگی یا استرپتوکوکوس گروه A.

لارنژیت

خارش گلو ممکن است نشانه ای از لارنژیت باشد. یکی از رایج ترین اثرات لارنژیت, از دست دادن صدا است. این شرایط ممکن است زمانی رخ دهد که شما " تارهای صوتی خود را با فریاد زدن و بلند کردن صدایتان در یک محیط و یا صحبت کردن برای ساعت ها در یک زمان - اذیت کرده اید.همچنین می تواند ناشی از عفونت های ویروسی و باکتریایی باشد.

سرما خوردگی های معمول

سرماخوردگی ممکن است منبع خارش گلوی شما باشد. این وضعیت ویروسی باعث بروز علائمی در دستگاه تنفسی فوقانی شامل گلو می شود و ممکن است منجر به خارش گلو شود.

آلرژی

خارش گلو می تواند تحت تاثیر حساسیت های مختلف باشد.آلرژی وقتی رخ می دهد که بدن شما آنتی بادی هایی را آزاد کند، تا از یک ماده خارجی دفاع کند.شما می توانید یک واکنش آلرژیک نسبت به طیف وسیعی از عناصر شامل گرده, حیوان خانگی, نیش حشرات, نیش حشرات, کپک, غذا و غیره تجربه کنید.

سینوزیت

عوامل این مورد:گرفتگی بینی. درد و فشار در صورت. سرفه مزمن.این اتفاق ممکن است چندین بار در یک سال تکرار شود.سینوزیت ممکن است به عنوان یک عفونت ویروسی شروع شود, اما در طی این شرایط یک عفونت باکتریایی یا قارچی ایجاد می کند.

برگشت اسید معده

ممکن است باعث تعجب شما شود اما اسید معده می تواند منجر به خارش شود. اگر شما برگشت اسید یا ریفلاکس معده - مری (gerd) داشته باشید, اسید معده می تواند باعث تحریک احساس خارش شود.این شرایط می تواند ناشی از پرخوری, خوردن غذاهای خاص و یا دراز کشیدن فوری بعد از غذا خوردن باشد.

سرطان گلو

خارش گلو می تواند نشانه مشکل جدی تری باشد، مانند سرطان گلو.اگر در معرض الکل و دود هستید یا ویروس پاپیلومای انسانی دارید, ممکن است مستعد این وضعیت باشید. این وضعیت می تواند شامل علائم دیگری باشد، مانند:

کاهش وزن

تغییر در صدا

برآمدگی در نزدیکی گلو

بخور گیاهی برای گلودرد

خارش گلو و سرفه با سرماخوردگی

درمان خارش گلو با توجه به دلیل بروز خارش

هدف از درمان خارش گلو، حل علت اساسی این مشکل است.

آبریزش از عقب بینی:

بهترین راه برای درمان خارش گلو به خاطرآبریزش از عقب بینی، پرداختن به علت ریشه ای افزایش در تولید خلط است.علل شایع، آلرژی ها، GERD و عفونت های باکتریایی و ویروسی هستند.

گلو درد:

گلو درد می تواند ناشی از عفونت باکتریایی یا ویروسی باشد.بین 15 تا 30 درصد موارد در کودکان و 5 تا 20 درصد موارد در بزرگسالان گلودرد استرپتوکوکی است.اینها توسط باکتری استرپتوکوس ایجاد می شوند و به درمان با آنتی بیوتیک ها نیاز دارند.

آلرژی ها:

برای رهایی از خارش در گلو که به خاطر آلرژی است، فرد باید آنچه را که باعث آلرژی می شود تشخیص دهد و سپس از آن اجتناب کند.

سینوس عفونی:

عفونت های ویروسی ناشی از باکتری ها را می توان با آنتی بیوتیک درمان کرد.

کم آبی :

افزایش تولید آب دهان می تواند به کاهش علایم کمبود آب بدن و از بین بردن خارش در گلو کمک کند.هم چنین تکه های یخ می تواند به آرام کردن گلو درد کمک کنند.

غبار:

محرک های محیطی مانند گرد و غبار, آلودگی هوا و دود سیگار همگی می توانند موجب خارش گلو شوند. یکی از بهترین راه ها برای رفع این مشکل ترک سیگار و محدود کردن دود است وGERD:را می توان با ترکیبی از دارو و تغییراتی در سبک زندگی مانند خوابیدن با سر بالا و اصلاح عادات غذایی و آشامیدن درمان کرد.

آسم:

آسم یک بیماری مزمن ریوی است که ملتهب می شود و نفس کشیدن را مشکل می سازد.برای برخی افراد, خارش گلو و سرفه مزمن، نشانه های اصلی آسم است.افراد مبتلا به آسم نیازمند مراجعه به پزشک هستند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

گاهی اوقات افراد به پزشک مراجعه می کنند، چون فکر می کنند که سرفه مزمن و یا خارش گلو دارند, اما معمولاً این طور نیست.اگر خارش گلویی که بیش از 3 هفته طول بکشد و با غده های متورم, تب, دشواری در بلع, خس خس سینه, کاهش وزن و یا سایر علایم جدی همراه باشد, فرد حتما باید به پزشک مراجعه کند.

عوامل خطر خارش گلو:

تماس با آلرژن شناخته شده و غذاهایی که بسیاری از افراد به آن حساسیت دارند, می توانند به عنوان عوامل خطر در نظر گرفته می شوند.

آلرژن های شایع:

موی حیوانات

نیش حشرات

کنه های گرد و غبار

کپک

گرده ها

همچنین بسیاری از افراد نسبت به غذاهای زیر حساسیت دارند:

آجیل

صدف

لبنیات

تخم مرغ

غلات

درمان های خانگی رفع خارش گلو

این موارد پیشنهاد شده را دنبال کنید:

غرغه نمک

بیش از نصف قاشق چای خوری نمک را به یک لیوان آب اضافه کنید و آن را در دهان خود غرغه کنید و پس از مدتی کوتاه تف کنید.

قرص مکیدنی گلو

قرص مکیدنی و حتی آب نبات های سفت می توانند به تحریک تولید بزاق کمک کنند که می تواند باعث مرطوب نگه داشتن گلو و تسکین خارش شود.

داروی بدون نسخه (otc)

شما می توانید از ضد دردهای otc و یا اسپری آن البته فقط با تجویز پزشک استفاده کنید.

بیشتر استراحت کنید

اگر فکر می کنید که خارش گلویتان نتیجه مبارزه بدنتان با ویروس هاست زیادی به خودتان فشار نیاورید و بیشتر استراحت کنید.

مایعات بنوشید

آب و حتی نوشیدنی های گرم مثل چای های گیاهی را امتحان کنید.از نوشیدنی های الکلی و کافیین دار دوری کنید اینها می توانند باعث کم آبی و خشک شدن گلویتان شوند.

رطوبت و حرارت را به هوا اضافه کنید

هوای خشک و سرد اغلب باعث ناراحتی گلو می شود. سعی کنید در اتاقتان دستگاه بخور قرار دهید.

مراقب محرک ها باشید

شما ممکن است بدانید که عناصر خاصی می توانند باعث خارش گلو شوند. اینها ممکن است شامل آلرژن هایی مانند گرده یا گرد و غبار باشند. گلو باید مرطوب شود تا سوزش کاهش یابد.

لیمو و عسل

لیمو به برداشتن مخاط اضافی کمک می کند و عسل گلو را نرم می کند.در یک لیوان آب, یک قاشق چای خوری عسل و چند قطره لیمو ترش اضافه کنید. این مخلوط را دو بار در روز بنوشید تا گلودرد خود را آرام کنید .

درمان های خانگی خارش گلو

درمان خارش گلو با لیمو ترش و عسل

درمان خارش گلو با داروی گیاهی و طبیعی

حمام بخار

حمام بخار می تواند برای گلودرد شما شگفتی ایجاد کند. بخار، گلوی شما را مرطوب می کند و مخاط گلو را صاف می کند.

سرکه سیب

سرکه سیب به عنوان یک عامل ضد باکتریایی و قارچ کش عمل می کند و یک روش ارگانیک برای حفظ رطوبت گلو است.

چند قاشق چای خوری سرکه سیب را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و این محلول به شما کمک می کند تا عفونت گلو را درمان کنید.سرکه و بخار خواص درمانی دارند که به طور طبیعی به گلوی شما کمک می کنند.

اگر هنگام خوابیدن مشکل دارید می توانید قبل از خوابیدن یک لیوان آب گرم بنوشید

احساس خلط و خارش را از بین می برد و به شما کمک می کند که یک خواب آرامش بخش داشته باشید.

فلفل قرمز می تواند به خارش و خلط گلو کمک کند

فلفل قرمز را با یک فنجان سرکه سیب اضافه کنید تا عفونت شما را درمان کند.

دمنوش های گیاهی

برای رفع و درمان گیاهی خلط گلو آویشن، پونه، گل ختمی، گل پنیرک توصیه می شوند که باید به صورت دمنوش برای درمان خلط استفاده کرد. چای های گیاهی مثل بابونه و یا چای نعناع نیز برای گلو شما عالی هستند. چای گیاهی گرم را دو بار در روز بنوشید تا گلو شما التیام یابد.

بخورهای گیاهی برای درمان خارش گلو

اگر میل دارید برای درمان خلط گلو از بخورها استفاده کنید پیشنهاد می شود از بخور آویشن و پونه، نعنا فلفلی، دمنوش و بخور اکالیپتوس، جوشانده مخلوط آویشن و پونه و پنیرک روزی سه مرتبه استفاده شود تا خلط گلو به خصوص خلط های صبحگاهی رفع شود.

در بخش های قبلی درمان های خانگی در سلامت نمناک عنوان کرده بودیم که عصاره آلوئه ورا برای خارش گلو و سرفه می تواند شگفتی ایجاد کند. عصاره آلوئه ورا را در آب گرم رقیق کنید و با این مخلوط را غرغره کنید. همچنین می توانید از این محلول برای درمان مجاری تنفسی خود استفاده کنید.

درمان های دیگر خارش گلو:

سوپ داغ

داروی نیروبخش از آب داغ، آبلیمو، عسل و فلفل قرمز

چای زنجبیل

منبع:نمناک

انتهای پیام/

کد خبر: 1175541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =