تاثیر روزه بر پیشگیری از چاقی و بهبود عملکرد سیستم ایمنی

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با بیان اینکه رعایت اصول صحیح تغذیه تأثیر بسیاری در افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد، گفت: روزه‌داری مناسب می‌تواند موجب پیشگیری از چاقی و اضافه وزن شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، آرزو کاوه‌ئی به داشتن برنامه غذایی متنوع و متعادل در ماه مبارک رمضان تاکید کرد و گفت: در این ماه مبارک باید از انواع مواد غذایی به تناسب مصرف شود و هیچ گروه غذایی همچون نان و غلات، سبزی‌ها، میوه‌ها، شیر و لبنیات، گوشت و تخم مرغ، حبوبات و مغز دانه‌ها حذف نشود.

مادران باردار و شیرده چگونه می‌توانند روزه بگیرند؟

کاوه‌ئی با اشاره به اینکه هیچ وعده‌ای نباید در ماه مبارک رمضان حذف شود، افزود: وعده افطار از منظر محتوای کالری مانند صبحانه باشد و وعده سحر نیز جایگزین وعده ناهار شود. با حفظ این وعده‌های اصلی در فاصله میان افطار و شام یک نوع میان وعده و در فاصله شام تا سحر نیز یک میان وعده مصرف شود.

وی تصریح کرد: برای میان وعده مصرف میوه‌ها، مغزدانه‌ها، تنقلات با ارزش غدایی بالا همچون نخود و کشمش پیشنهاد می‌شود. در ماه مبارک رمضان موادغذایی با انرژی و مغذی باید مصرف شود، مصرف غذاهای کم حجم، کم چرب و کم نمک برای وعده سحر توصیه می‌شود تا بدن دچار کم آبی نشود. با مصرف سبزی‌های مختلف و سالاد در وعده سحر بدن را می‌توان از تشنگی نجات داد.

 رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان تاکید کرد: مصرف موادغذایی شیرین در وعده سحر توصیه نمی‌شود چراکه موجب گرسنگی خواهد شد به منظور پیشگیری از کم آبی سبزی، صیفی، کاهو، کلم، خیار و گوجه در وعده سحر توصیه می‌شود.

کاوه‌ئی گفت: همچنین برای این وعده نوشیدنی‌های خیلی شیرین هم توصیه نمی‌شود، در مورد چای هم باید کم رنگ استفاده شود چراکه چای پررنگ باعث از دست دادن آب بدن خواهد شد.

استفاده از غذاهای پر پروتئین در وعده سحر ممنوع

وی خاطرنشان کرد: استفاده از غذاهای پر پروتئین همچون کباب، کتلت و غذاهای پرچرب همچون سوسیس و کالباس، کله پاچه و... نیز در وعده سحر ممنوع است چراکه موجب تشنگی خواهد شد در عوض غذاهایی همچون عدس پلو، استانبولی، لوبیاپلو برای وعده سحر توصیه می‌شود.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان درباره وعده افطار نیز گفت: وعده افطار حتما باید سبک باشد، چراکه مدت‌ها دستگاه گوارش خالی بوده و با مصرف یک وعده سبک فعالیت خود را به راحتی انجام می‌دهد. استفاده از قند ساده به ویژه خرما برای وعده افطار توصیه می‌شود چرا که قند خرما به آهستگی رها می‌شود از این رو در طول روز قند خون بدن حفظ خواهد شد.

کاوه‌ئی مطرح کرد: استفاده از شیر ولرم همراه با خرما و یا شیر و عسل، چای کم رنگ، فرنی، شیربرنج، نان، پنیر و سبزی، انواع سوپ، آش و حلیم کم چرب، بدون روغن، کم حبوبات برای وعده افطار توصیه می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه استفاده از زولبیا و بامیه موجب اضافه وزن و چاقی می‌شود و سیستم ایمنی بدن تضعیف خواهد شد بنابراین مصرف این دو توصیه نمی‌شود.

در ماه مبارک رمضان وعده شام را حذف نکنید

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با تاکید بر اینکه به هیچ وجه نباید در ماه مبارک رمضان وعده شام را حذف کرد، افزود: وعده شام حتما باید یک یا دو ساعت پس از وعده افطار مصرف شود. استفاده از گوشت‌ها، کوکو، کتلت، نان سبوس دار و نوشیدنی آب و دوغ کم نمک در وعده شام توصیه می‌شود.

کاوه‌ئی درباره مقارن شدن ماه مبارک رمضان با ایام نوروز، گفت: در نوروز مصرف شیرینی جات بالا می‌رود، با توجه به اینکه مصرف مواد شیرین موجب تشنگی می‌شود بنابراین توصیه می‌شود از شیرینی‌هایی با سایز کوچک‌تر استفاده شود و یا میوه را جایگزین آن‌ها کرد.

وی افزود: در این ماه مبارک که با نوروز مقارن شده توصیه می‌شود آجیل کم نمک و یا بدون نمک استفاده شود تا از کم آبی بدن جلوگیری شود همچنین زیاده روی در مصرف شیرینی، شکلات و تنقلات در این ماه توصیه نمی‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1175741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =