حمایت چین از ایده تشکیل نیروی دریایی مشترک ایران و برخی کشورهای خلیج فارس

وانگ ونبین سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه اعلام کرد پکن از ایده تشکیل نیروی دریایی مشترک ایران، عربستان، امارات و برخی دیگر کشورهای منطقه درجهت کمک به تقویت امنیت و ثبات منطقه حمایت می کند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، وانگ ونبین در نشست خبری امروز خود تصریح کرد:حفظ صلح و ثبات منطقه خلیج فارس در خاورمیانه بر رفاه کشورها و مردم منطقه تأثیر می گذارد و برای حفظ صلح جهانی، تقویت رشد اقتصادی جهانی و حفظ تامین انرژی پایدار از اهمیت حیاتی برخوردار است.

بلینکن: هیچ تهدیدی برای اسرائیل خطرناک‌تر از ایران نیست

وی تصریح کرد: چین از کشورهای منطقه در حل و فصل اختلافات و بهبود سیاست حسن همجواری از طریق گفت وگو و مشورت حمایت می کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین خاطرنشان کرد: پکن به عنوان یک دوست خوب برای کشورهای منطقه خاورمیانه به شمار می آید.

وی افزود: چین نقش مثبت و سازنده ای را در ترویج صلح و ثبات منطقه ای ایفا خواهد کرد.

اخیرا امیر دریادار «شهرام ایرانی» فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از تشکیل ائتلاف دریایی در شمال اقیانوس هند با حضور کشورهایی نظیر ایران، عربستان، امارات، قطر، بحرین، عراق، پاکستان و هند و تقریباً همه کشورهای این حوزه خبر داد.

امیر دریادار ایرانی ادامه داد: امروز کشورهای منطقه به این نقطه رسیده‌اند که اگر قرار است امنیتی در منطقه برقرار باشد، حتماً با هم‌افزایی و همکاری یکدیگر قابل انجام و برقراری است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش اضافه کرد: در این راستا، ائتلاف‌های جدیدی در حال شکل‌گیری در منطقه و فرامنطقه است.

وی با اشاره به ائتلاف دریایی ایران، روسیه و چین بیان کرد: این ائتلاف سه‌جانبه به همراه روسیه و چین که سالیانه رزمایش‌هایی را هم در قالب آن برگزار می‌کنیم در حال توسعه است؛ علاوه بر این، ائتلاف‌های منطقه‌ای در حال شکل‌گیری است.

وی ادامه داد: به‌زودی شاهد آن خواهیم بود که منطقه ما از هر نیروی غیرموجه عاری شده و مردم منطقه با استفاده از سربازهای خود در حوزه امنیتی خود مسلط باشند.

دریادار ایرانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کدام کشورها تقاضا دارند تا در اقدام اشتراکی منطقه‌ای به همراه ایران حاضر باشند، گفت: ما پیش از این با عمان اقدام اشتراکی را داشتیم و اکنون عربستان این هدف‌گذاری را انجام داده و به آن ورود کرده است؛ امارات، قطر، بحرین، عراق، پاکستان و هند هم جزو این کشورها هستند.

وی افزود: تقریباً همه کشورهای حوزه شمال اقیانوس هند به این باور رسیده‌اند که باید در کنار جمهوری اسلامی ایران قرار گیرند و به‌صورت مشترک با هم‌افزایی قابل توجه امنیت را برقرار کنند.

کد خبر: 1184198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =