ضرورت توجه به الگوهای بومی و مهارت‌محوری در کتب درسی

وزیر علوم گفت: دانشگاه‌های ما از نظر محتوا فاصله‌ای با جهان ندارند؛ اما باید در کتاب‌های درسی الگوهای بومی و مهارت‌محور کردن آموزش دیده شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم در دومین اجلاس سرآمدان آموزشی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی که ۱۸ تیرماه ۱۴۰۳ در دانشگاه علامه برگزار شد، اظهار کرد: معلمی یک افتخار و یک نعمت بزرگ الهی است. معلم با یک جمله مسیر زندگی جوانان را تغییر دهد. معلم با گفتن کلمه آفرین یا جمله من از تو انتظار نداشتم زندگی شاگردان را تحت تاثیر قرار بدهد.

وی افزود: استادان باید احترام ویژه‌ای برای دانشجویان قائل باشند. به طوریکه وقتی دانشجوی ترم اول هم وارد اتاق استاد می‌شود، استاد به احترام او برمیخیزد. رهبری وظیفه دانش را تربیت عالم، تولید علم و جهتدهی به علم و عالم می‌دانند. در راستای تحقق این وظایف باید همت خود را متمرکز کنیم. وزارت علوم در دولت سیزدهم ۵ اولویت را سرلوحه کار خود قرار داد. این موارد شامل مرجعیت و دیپلماسی علم و فناوری، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری، تولید ثروت، خدمت و سرمایه، شاگردپروری است.

زلفی گل خاطرنشان کرد: آموزش هدفمند بخشی از این اولویت‌ها است. مبنای هر پیشرفتی آموزش است. اگر بخواهیم فرهنگ خوب داشته باشیم از رهگذر آموزش اتفاق می‌افتد. امیرکبیر معتقد است که مملکتی آباد می‌شود که مردم دانا داشته باشد. اکر بخواهیم جامعه دانا داشته باشیم، مبنای اصلی آن آموزش است. پس آموزش در آموزش عالی و آموزش و پرورش باید جدی گرفته شود. آموزش خوب به پژوهش و فناوری شکل می‌دهد.

وزیر علوم تصریح کرد: هدف از این مراسم، ایجاد یک جریان است، نه این که یک یا چند نفر به عنوان سرآمد آموزشی معرفی شوند. آموزش ارکانی دارد. یک استاد، دو دانشجو و سوم محتوا. باید توجه ویژه‌ای به محتوا داشته باشیم. دانشگاه‌های ما از نظر محتوا فاصله‌ای با جهان ندارند؛ اما باید در کتاب‌های درسی الگوهای بومی و مهارت‌محور کردن آموزش دیده شود. یکی از برنامه‌های ‌وزارت علوم صدور مجوز برای معلمی است. آموزش نیازمند گواهینامه است. نظام سنجش و انگیزش بسیار مهم است و در این راستا، ۶۰ پایه تشویقی تعریف شده است. برای انتخاب دانشجویان سرآمد هم تسهیلاتی مانند ارائه خوابگاه فراهم شده است.

وی تاکید کرد: یاوران علمی و کارکنان دانشگاه هم می‌توانند از پایه‌های تشویقی بهره‌مند شوند. در راستای تبدیل علوم به فنون اتفاقات خوبی رخ داده است. یکی از وزارتخانه‌هایی که بروندادهای علمی و آموزشی آن متقاضی خارجی دارد، وزارت علوم است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها: جریان سرآمدی آموزشی باید به سایر بخش‌های سیاستگذاری دانشگاه‌ها نفوذ کند

حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ه در ادامه این مراسم به تشریح سجایای اخلاقی رئیس جمهور شهید اشاره کرد و گفت: ما در دوره مختلف ریاست جمهوری‌های متفاوتی داشتیم؛ اما در دولت سیزدهم یعنی دولت سیزدهم رئیس جمهوری داشتیم از جهات مختلف آموزه‌های فراوانی را در حوزه حکمرانی در جوامع داشت.

وی در ادامه تصریح کرد: قطعا هیچ کس از نقد بر عملکرد خود مصون نیست، بجز معصومین هیچ کسی بی خطا نیست. اما اینکه در شرایطی باشیم که بتوانیم طراز مسولیت را ارتقا بدهد توفیقی است که خدا نصیب شهید جمهور رئیسی کرد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تاکید کرد: ما در این دوره توفیقات فراوانی در وزارت علوم شاهد هستیم که توجه به سرآمدان آموزشی یکی از این موارد است.

رستمی یادآور شد: با تغییر دانشگاه‌ها از آموزش محور به پژوهش محور و همچین سایر مقوله‌ها، کمترین توجهی به مقوله آموزش که پرکاربردترین بخش‌های دانشگاه است صورت گرفت. بر این اساس حمایت‌ها و تشویق‌ها برای سوق دادن به سمت پژوهش بود و به رسالت اصلی استاد که آموزش است بی‌توجهی صورت گرفته بود.

این مقام مسئول مقوله تربیت دانشجو، کارشناس و انسان طراز را جز مسئولیت‌های مهم اساتید دانست و گفت: توجه به نقش‌های مهم اساتید دانشگاه‌ها موجب غفلت این نقش شده است و بیشتر توجهات بر آئین‌نامه‌ها بر پژوهش تکیه دارد. بنابراین بازنگری آئین‌نامه ارتقا موجب توجه به بخش‌های کمتر توجه شده اعضای هیئت علمی است چون جریان تربیت دانشجو در فضای آموزش صورت می‌گیرد حتی جریان پژوهش بخشی از فرآیند تربیتی و آموزشی استاد بود.

رستمی خاطرنشان کرد: باید لازمه تربیت دانشجو و طراحی جریان آموزش و تربیت بخشی از وظیفه استاد در دانشگاه باشد. این در حالی است که مهارت معلمی جز سرفصل‌های معلمی در دانشگاه نیست  و قرار بود این امر در دانشگاه فرهنگیان و تربیت مدرس صورت بگیرد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: باید به بخش آموزش اساتید توجه کنیم تا بتوانند دانشجوی محقق، متعهد که دانش را بر ثروت ترجیج می‌دهند تربیت کنند. همچنین جریان سرآمدی آموزشی در فضای دانشگاه باید به سایر بخش‌های جریان مدیریت و سیاست‌گذاری دانشگاه از جمله آئین‌نامه ارتقا ارتقا یابد.

در ادامه این مراسم از سرآمدان آموزشی تقدیر شد. سیروس آقانجفی استاد مهندسی مکانیک دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، مجتبی ازهری استاد مهندسی عمران دانشگاه صنعتی اصفهان، مهتا اسکندرنژاد دانشیار رفتار حرکتی دانشگاه تبریز، سیدمحمدامین امامی استاد کانی‌شناسی دانشگاه هنر اصفهان، منوچهرجهانیان استادیار جغرافیای سیاسی دانشگاه علم و فرهنگ، محمدرضا حسنی‌آهنگر استاد مهندسی‌کامپیوتر دانشگاه جامع امام حسین (ع)، علی خاکساری رفسنجانی استاد شهرسازی دانشگاه علامه طباطبائی،رامتین خسروی استادیار مهندسی‌کامپیوتر دانشگاه تهران، امیر رجب زاده دانشیار مهندسی کامپیوتر دانشگاه رازی، سیامک سادات گوشه دانشیار فیزیک دانشگاه شهیدبهشتی، رسول عبداله میرزایی دانشیار شیمی دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی، کوروش عشقی استاد مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف، سیدمحمود فدوی استاد تصویرسازی دانشگاه تهران، انوشیروان کاظم نژاد استاد آمار حیاتی دانشگاه تربیت مدرس، مریم کشاورزی استاد زیست شناسی دانشگاه الزهرا (س)، رحیم مرادی استادیار تکنولوژی آموزشی دانشگاه اراک، علیرضا نعمت‌اللهی استاد آمار دانشگاه شیراز، مسعود هادیان استاد ریاضی دانشگاه علم و صنعت ایران و مهدی هاشم زاده استاد علوم کامپیوتر دانشگاه شهیدمان آذربایجان اعضای هییت علمی دومین دوره سرآمدان آموزشی هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1236131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =