لیلی گلستان: اگر جایزه جلال را به من می‌دادند،‌نمی‌گرفتم

لیلی گلستان می‌گوید دولت می‌تواند برگزارکننده جایزه ادبی باشد اما این که چقدر می‌توان به این جایزه اعتبار دارد جای اما و اگر دارد.

به گزارش ایسکانیوز، لیلی گلستان مترجم و عضو کانون نویسندگان ایران در پاسخ این سوال که جایزه ادبی جلال را چطور ارزیابی می‌کند؛ گفت: در مورد اینکه برگزار کننده یک جایزه ادبی دولت باشد، بله دولت می‌تواند برگزار کننده جایزه ادبی باشد؛ اما اینکه ما چقدر میتوانیم به آن اعتبار بدهیم، مشکوک هستم .

او حرف و حدیث‌ها در مورد اعتبار جایزه ادبی جلال آل احمد را ناشی از اعمال نظرهای غیر هنری در یک موضوع هنری قلمداد کرد و گفت: نظرات شخصی و سیاسی قطعاً در انتخاب اثر برتر موثر خواهد بود. نظرات شخصی در مقوله سیاست و ایدئولوژی در این جایزه دخالت خواهند داشت و داوری‌های اینچنینی که با گرایش‌های دولتی و ایدئولوژیک پیش می‌رود نزد اهالی ادب و هنر اعتبار ندارد.

این مترجم در مورد اثرات جایزه ادبی جلال آل احمد گفت: وقتی اسم دولت روی یک جایزه باشد، جایزه کمکی به پیشبرد هنر و ادبیات نمی‌کند حتی به نظر من کسانی که این جایزه را برده‌اند از قدرشان در جامعه هنری کاسته خواهد شد.من به شخصه اگر نویسنده بودم و این جایزه به من داده می‌شد، آن را نمی‌پذیرفتم.

او افزود: جایزه ادبی، خیلی مهم است اما به شرطی که از سوی نهاد مستقل اتفاق بیفتد. در این صورت جایزه ادبی می‌تواند مشوق جوانان باشد. جایزه ادبی گلشیری،‌جایزه شهرکتاب مرکز، لاک پشت‌های پرنده و جایزه‌های مستقل اینچنینی باعث تشویق نویسندگان می‌شود اما وقتی یک جایزه انگ «دولتی» داشته باشد به شدت تاثیرگذاریش کم می‌شود.
503

کد خبر: 546750

وب گردی

وب گردی