کمالوندی: بخش اصلی  رآکتور اراک حفظ و فقط بخش مرکزی آن با سیمان پر شده است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به اتمام کار در رآکتور آب سنگین اراک گفت: عصر امروز کارهای ما توسط بازرسان آژانس راستی آزمایی می‌شود.

به گزارش ایسکا نیوز بهروز کمالوندی در مصاحبه با خبر نیمروزی سیما با اشاره به این‌که «در مراحل پایانی رآکتور اراک هستیم و کار طی امروز و فردا به پایان می‌رسد» ادامه داد: وارد دوره مهمی می‌شویم، دوره‌ای که ایران تمام فعالیت هسته‌ای خود را از جمله تحقیق و توسعه خواهد داشت و غنی‌سازی با یک افق بسیار روشن و رسیدن به ظرفیت صنعتی صورت می‌گیرد. آن‌چه اهمیت دارد این است که بعد از دو سال کار فشرده به‌ویژه در حوزه های حقوقی و سیاسی، کار بزرگی صورت گرفته است.

وی افزود: در مقابل جمهوری اسلامی ایران، قدرت‌های بزرگی قرار دارند و این قدرت‌ها پذیرفتند احترام به حقوق هسته‌ای ما بگذارند. الآن در شرایط بسیار مطلوبی به لحاظ افق رسیدن به تولید سوخت هسته‌ای هستیم. از روز اجرای برجام تحریم‌های ظالمانه برداشته می شود و ان‌شاءالله افق خوب اقتصادی را شاهد خواهیم بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا هم اکنون قلب رآکتور اراک خارج شده است یا نه گفت: دیروز مرحله نهایی بخش مرکزی را انجام دادیم و حفره های بخش مرکزی با سیمان پر شده است.

اسخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: ابتدا قرار بود این بخش چند تکه شود، به این دلیل می خواهیم آن را به عنون نماد صنعت هسته‌ای خودمان نگه داریم و این کار تمام شده است و عصر امروز بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آن را راستی‌آزمایی می‌کنند و در گزارش آن‌ها قید می‌شود. فکر می‌کنم یکی، دو ساعت کار کوچک که ما داریم ظرف امروز و فردا انجام خواهد شد و فکر می‌کنم رسیدن به مرحله اجرا خیلی نزدیک است.

وی همچنین با اشاره به این‌که «بخش عمده‌ای از رآکتورحفظ و فقط بخش مرکزی آن با سیمان پر می‌شود» گفت: بخش مرکزی همانند توپی یک قفل در به شمار می‌رود که توپی را درمی‌آوریم و یک توپی جدید جایگزین آن می‌کنیم و جای توپی قدیم سیمان تزریق می‌شود و مهم این است که بخش اصلی رآکتور حفظ می شود. در آینده گزارش‌های مربوط به این فعالیت ارائه خواهد شد.

وی گفت: اقدامات عملی دو طرف انجام شده است و کارهای نوشتاری مربوط به این اقدامات در وین در حال انجام است و فکر می کنم طی امروز و فردا وارد مرحله اجرا شود.

کمالوندی در پاسخ به سوالی در این خصوص که چه کسانی در مرحله بازطراحی رآکتور اراک حضور خواهند داشت؟ افزود: چینی‌ها در این بازطراحی حضور خواهند داشت و کشورهای دیگری نیز تعهدات خودشان را در حوزه های مختلف از جمله طراحی، ‌بازنگری در طراحی و ‌تامین تجهیزات به ما اعلام کرده‌اند. اراده متخصصان ایرانی دراین است با توجه به داشتن توانایی، خود این اقدامات را انجام بدهند. آن‌چه مهم است ما کار فرعی را به خارجی ها واگذار می کنیم و کارهای اصلی در اختیار ایرانی ها خواهد بود.

203

کد خبر: 572459

وب گردی

وب گردی