راهنمای خرید تابستانی/چرا کنسول‌‎ ایکس‌باکس ۳۶۰ و پلی‌استیشن۳ بخریم؟

فصل تابستان زمان مناسبی برای بازی کردن خواهد بود و به همین دلیل خیلی‌ها دوست‌دارند یک کنسول بازی تهیه کنند. اگر تصمیم گرفته‌اید که یکی از کنسول‌های ایکس باکس ۳۶۰ یا پلی استیشن ۳ را بخرید، بد نیست این راهنمای خرید را بخوانید.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از دیجی کالا، در این راهنمایی خرید سعی کردیم به بیشتر سوالاتی که در زمان خرید این کنسول‌ها پیش روی کاربران قرار می‌گیرد پاسخ دهیم.

چرا باید ایکس‌باکس ۳۶۰ بخریم؟

ایکس‌باکس ۳۶۰ ، کنسول نسل هفتمی و دومین کنسول بازی ساخته‌‌ی شرکت «مایکروسافت» در سال ۲۰۰۵ با کلی سر و صدا وارد بازار شد. از آن موقع تاکنون بیش از ۱۰ سال می‌گذرد؛ اما هنوز هم می‌توان بازی‌های مختلفی را پیدا کرد که برای ایکس‌باکس ۳۶۰ ساخته شده‌اند؛ بازی‌هایی که هنوز هم می‌توانند بازی‌کننده‌ها را سرگرم ‌کنند.

در حالی که کنسول‌های ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن۴ چند سالی می‌شود که راهی بازار شده‌اند و تمام بازی‌ها جدید برای این پلتفرم‌ها عرضه می‌شوند، ایکس‌باکس ۳۶۰ هنوز پلتفرمی مناسب‌ برای بازی کردن به‌نظر می‌رسد. ایکس‌باکس ۳۶۰ پردازنده‌ا‌ی سه هسته‌ای با ۵۱۲ مگابایت رم دارد.

این کنسول به دلیل شباهت معماری‌اش به پلتفرم کامپیوترهای شخصی، مورد توجه بازی‌سازان قرار گرفت و به سرعت به پلتفرمی محبوب میان بازی‌کننده‌ها و بازی‌سازان تبدیل شد. بیشتر بازی‌های چند پلتفرمی که در نسل هفتم کنسول‌های بازی ساخته شده‌اند به دلیل ساختار راحت‌تر ایکس‌باکس ۳۶۰، با کیفیت بهتری روی این کنسول اجرا می‌شدند. به همین دلیل کنسول نسل هفتمی مایکروسافت در زمینه‌ی اجرای بازی‌های مشترک با کنسول پلی‌استیشن۳، در مقایسه با رقیب قدرتمند شرقی‌اش، عمل‌کرد بهتری داشت.

ایکس‌باکس ۳۶۰ گزینه‌ی مناسبی برای آن دسته از کاربرانی است که می‌خواهند کنسول‌شان تعداد زیادی بازی داشته باشد؛ ‌تا به امروز بیش از ۱۱۶۲ بازی برای این کنسول عرضه شده که از بین آن‌ها، ۱۸۵ بازی به صورت انحصاری برای این کنسول عرضه شده‌اند. البته که مهم‌ترین ویژگی خرید این کنسول بازی در ایران، امکان اجرای بازی‌های کپی روی آن است. بازی‌هایی که می‌توانید آن‌ها را با قیمتی ارزان بخرید و برای تهیه‌ی آن‌ها هم مشکلی ‌پیدا نخواهید کرد. تقریبا در اکثر فروشگاه‌ها می‌توانید بازی‌های این کنسول را پیدا کنید. روش کپی‌خور شدن ایکس‌باکس ۳۶۰ هم بسیار راحت است و کاربران بدون ‌دردسر می‌توانند دیسک‌های کپی را در کنسول قرار دهند و مشغول بازی شوند.

تنوع بازی‌های این کنسول در سبک‌های مختلف باعث می‌شود که افراد مختلف با هر سلیقه‌ای که دارند بتوانند عنوان دل‌خواه‌شان را بازی کنند. مجموعه بازی‌های «فرقه‌ی اساسین» (Assassin’s Creed)، «ندای وظیفه» (Call of Duty) ، GTA، «هیلو» (Halo)، «چرخ‌های جنگ» (Gears of War)، «فورتزا موتور اسپورت» (Forza Motorsport) و حتی بازی‌های آرکیدی هیجان‌انگیزی مانند Braid، Limbo، Castle Crashers و Spelunky از جمله بازی‌های دوست داشتنی این پلتفرم به‌شمار می‌روند. حتی در زمان عرضه‌ی کنسول‌های نسل هشتم هم بازی‌هایی مثل «متال‌گیر سالید: سطح صفر» (Metal Gear Solid: Ground Zeroes)، «سگ‌های نگهبان» (Watch Dogs)، «تایتان فال» (Titanfall) و «سرنوشت» (Destiny) هم برای این کنسول عرضه شده‌اند. در سال ۲۰۱۵ هم شاهد عرضه‌ی دو بازی جدید به نام‌های «متال‌گیر سالید ۵: درد فانتوم» (Metal Gear Solid 5: Phantom Pain) و «خیزش توم‌ریدر» (Rise of the Tomb Raider) روی این کنسول بودیم تا این دو بازی هم‌چنان دلیلی برای خرید ایکس‌باکس ۳۶۰ باشند.

البته ایکس‌باکس ۳۶۰ شبکه‌ی آنلاین قدرتمندی هم دارد. شبکه‌ی «ایکس‌باکس لایو» (Xbox Live) محیط امنی دارد و خیلی کم پیش می‌آید که بازی‌کننده‌ها نتوانند به آن دسترسی پیدا کنند. البته برای آنلاین بازی کردن با کنسول ایکس‌باکس ۳۶۰ باید حق اشتراک طلایی این شبکه را تهیه کنید که با داشتن آن هر ماه دو بازی اورجینال به‌صورت رایگان دریافت می‌کنید. برای استفاده از این دو بازی رایگان باید آن‌ها را روی کنسول‌تان دانلود کنید.

اگر می‌خواهید ایکس‌باکس ۳۶۰ بخرید، باید سراغ مدل‌های جدید این کنسول بروید. مدل‌های اولیه‌ی این کنسول که از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ تولید شدند، خیلی قدیمی هستند و به همین خاطر هم پیشنهاد نمی‌کنیم آن‌ها را تهیه کنید. برای همین هم بهتر است مدل‌های S یا مدل‌های E را خریداری کنید که به ترتیب در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۳ راهی بازار شدند. این کنسول‌ها از نظر قطعات سخت‌افزاری ‌‌به‌کار رفته در آن‌ها بهینه شده‌اند و به همین دلیل گزینه‌ی مناسب‌تری برای خرید به‌شمار می‌روند. البته مدل‌های S و E کوچک‌تر از مدل‌های اولیه هم هستند و فضای کم‌تری اشغال می‌کنند.

هم‌چنین در زمان خرید کنسول بد نیست به حافظه‌ی داخلی آن هم توجه کنید. سعی کنید کنسولی بخرید که از هارد بیشتری برخوردار است. داشتن هارد از این نظر مفید است که باعث می‌شود بتوانید بازی‌های خودتان را روی هارد نصب کنید. نصب کردن بازی روی هارد باعث می‌شود که سرعت اجرای بازی‌ها بیشتر شود. البته باید به این موضوع هم اشاره کنیم که ایکس‌باکس ۳۶۰ از حافظه‌های فلش پشتیبانی می‌کند و می‌توان بازی‌های این کنسول را روی فلش هم نصب کرد. البته این مورد محدودیت‌هایی دارد و برخی بازی‌ها روی فلش نصب نمی‌شوند.

کنسول ایکس‌باکس ۳۶۰ برخلاف کنسول پلی‌استیشن۳ که بازی‌های آن روی دیسک‌های بلو-ری عرضه می‌شدند از دیسک‌های DVD 9 پشتیبانی می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود که نتوانید با این دستگاه فیلم‌های بلو-ری ببینید و حتی بازی‌های این کنسول در برخی موارد روی دو دیسک یا حتی بیشتر، عرضه می‌شوند.

مایکروسافت در سال ۲۰۱۰ حسگر حرکتی «کینکت» (Kinect) را بشکل خاص برای استفاده با کنسول ایکس‌باکس ۳۶۰ معرفی کرد. حسگری که باعث می‌شود بازی‌کننده‌ها بدون استفاده از کنترلر مخصوص و فشار دادن هیچ دکمه‌ای بازی کنند. حسگر کینت در نوع خودش فصل جدیدی در دنیای بازی‌های کامپیوتری و ویدیویی رقم زد. بازی‌های این حسگر نتوانست نظر بازی‌کننده‌های حرفه‌ای را به سمت خودش جلب کند و بیشتر برای افرادی مناسب است که می‌خواهند با سایر اعضای خانواده یک بازی هیجان‌انگیز نه‌چندان دشوار را تجربه کنند. البته نباید این موضوع را نادیده بگیرید که برای تجربه‌ی بازی‌های کینکت باید فضای زیادی در خانه داشته باشید.

از دیگر ویژگی‌های خوب ایکس‌باکس ۳۶۰ می‌توان به اتصال آن به سیستم‌های ویندوزی اشاره کرد. کنسول نسل هفتمی مایکروسافت به خوبی با سیستم‌عامل ویندوز هماهنگ می‌شود و کاربران می‌توانند موسیقی، فیلم و عکس‌های خودشان را از طریق کامپیوتر روی کنسول مشاهده کنند.

در کل اگر دنبال یک کنسول با بازی‌های بسیار زیاد هستید که ‌خیلی راحت می‌توان بازی‌های کپی را روی آن اجرا کرد، ایکس‌باکس ۳۶۰ گزینه‌ی مناسبی است. هم‌چنین ایکس‌باکس ۳۶۰ در بخش آنلاین پلتفرم قدرتمندتری است و مضامین بیشتری را پیش روی کاربران قرار می‌دهد. اگر هم می‌خواهید در کنار خانواده لحظات خوبی را سپری کنید، این کنسول را به همراه کینکت تهیه کنید.

‌‌‌‌‌‌‌

چرا پلی‌استیشن۳ بخریم؟

۱۰ سالی می‌شود که کنسول پلی‌استیشن۳ راهی بازار شده و این کنسول بازی هم‌چنان گزینه‌ی مناسبی برای خرید به‌حساب می‌آید؛ اما چرا باید این کنسول را بخریم؟

سونی کنسول پلی‌استیشن۳ را با قابلیت‌هایی عرضه کرد که در کنسول‌های رقیب‌اش دیده نمی‌شود. اولین ویژگی را می‌توان درایو بلو-ری آن دانست. کنسول پلی‌استیشن۳ از دیسک‌هایی پشتیبانی می‌کند که ۵۰ گیگابایت فضا پیش روی بازی‌سازان قرار می‌دهند تا بتوانند بازی‌های با کیفیت‌تری تولید کنند. از نظر سخت‌افزاری هم کنسول پلی‌استیشن۳ از پردازنده‌های‌Cell استفاده می‌کند. البته پردازنده‌های Cell معماری خاصی دارند و به همین دلیل ساخت بازی برای این کنسول کار دشواری بوده.

کنسول پلی‌استیشن۳ در چند مدل مختلف راهی بازار شد. مدل‌هایی که به نام‌های Fat،‌ Slim و Super Slim شناخته می‌شوند. در حال حاضر خرید کنسول‌های Fat ‌توصیه نمی‌شود و بهتر است یکی از دو مدل Slim و Super Slim را بخرید. در زمان خرید هم به میزان حافظه‌ی داخلی این کنسول‌ها توجه داشته باشید. بسیاری از بازی‌های کنسول پلی‌استیشن۳ باید روی حافظه‌ داخلی دستگاه نصب شوند و به همین دلیل بهتر است کنسولی با حافظه‌ی داخلی بالا خریداری کنید.

همچنین داشتن حافظه‌ی داخلی بالا باعث می‌شود که در زمان کپی خور کردن کنسول، فضای بیشتری برای کپی کردن بازی‌ها روی هارد در اختیار داشته باشید.

اگر موضوعات سخت‌افزاری را نادیده بگیریم، کنسول پلی‌استیشن۳ دستگاهی است که می‌توانید روی آن بازی‌های منحصر به‌فردی را تجربه کنید. یکی از برتری‌های اصلی این کنسول در مقایسه با ایکس‌باکس ۳۶۰ داشتن بازی‌های انحصاری بیشتر است. مجموعه بازی‌های Uncharted، بازی The Last ofUs، Heavy Rain، Infamous، Metal Gear Solid 4 و Gran Turismo از جمله بازی‌های بسیار خوب این کنسول نسل هفتمی به‌شمار می‌روند. در کنار بازی‌های انحصاری همچنان می‌توانید قسمت‌های مختلف مجموعه بازی‌های Call of Duty، Assassin’s Creed و بازی‌های مطرح دیگر را روی این کنسول بازی کنید. پلی‌استیشن۳ میزبان بازی‌های بسیار زیادی است که هرکدام آن‌ها ساعت‌ها هیجان را برای افراد مختلف در بردارند.

درست است که با آمدن کنسول‌های جدید دیگر بازی خاصی برای پلی‌استیشن۳ عرضه نمی‌شود، اما همچنان می‌توان بازی‌هایی مثل Watch Dogs، Kingdom Hearts 2، Final Fantasy X و حتی Persona 5 را روی آن تجربه کنید.

کنسول نسل هفتمی سونی برای فیلم دیدن هم دستگاه مناسبی است. از آن‌جایی که این دستگاه از دیسک‌های بلو-ری پشتیبانی می‌کند، به وسیله‌ی آن می‌توانید به تماشای فیلم‌های بلو-ری بنشینید و از آن‌ها لذت ببرید. هم‌چنین می‌توانید فایل‌های خودتان را روی فلش بریزید و آن‌ها را در کنسول خودتان مشاهده کنید.

البته پلی‌استیشن۳ یک برتری دیگر هم ‌در مقایسه با ایکس‌باکس ۳۶۰ دارد و آن تجربه‌ی رایگان بازی‌های چندنفره است. اگر این کنسول را در حالت اصل (کپی خورد نشده) نگه‌ دارید و از آن برای اجرای بازی‌های کپی استفاده نکنید، می‌توانید به صورت رایگان با سایر دوستان‌تان آنلاین بازی کنید. البته سونی سرویس حق اشتراکی را هم برای پلی‌استیشن۳ در نظر گرفته که با پرداخت مبلغی می‌توانید از ویژگی‌های این سرویس هم استفاده کنید.

سونی بازی‌های کنسول‌های پلی‌استیشن۲ و پلی‌استیشن۱ را هم روی شبکه‌ی آنلاین خودش قرار داده تا بازی‌کننده‌ها بتوانند این عنوان‌ها را خریداری و روی کنسول پلی‌استیشن۳ خودشان تجربه کنند.

بد نیست به این موضوع هم اشاره کنیم که کنسول پلی‌استیشن۳ بسیار دیرتر از کنسول ایکس‌باکس ۳۶۰ هک شد و به همین دلیل بازی‌های اصل آن به راحتی پیدا می‌شوند. البته قیمت این بازی‌ها کمی گران است و شاید هرکسی نتواند آن‌ها را خریدرای کند.

متاسفانه شیوه‌ی هک کردن این کنسول در مقایسه با ایکس‌باکس ۳۶۰ بسیار سخت‌تر است. در حالی که ایکس‌باکس ۳۶۰ دیسک‌های کپی را به راحتی اجرا می‌کند، بازی‌های کپی پلی‌استیشن۳ را باید روی هارد اکسترنال ذخیره کرد. اگر یک هارد اکسترنال در اختیار دارید می‌توانید تمام آن را از بازی‌های کپی پلی‌استیشن۳ پر کنید و برای مدت زیادی مشغول بازی کردن شوید.

مثل مایکروسافت که Kinect را برای ایکس‌باکس ۳۶۰ عرضه کرد، سونی هم کنترلر حرکتی Move را برای پلی‌استیشن۳ در اختیار کاربران قرار داد. حسگرهای حرکتی Move شباهت زیادی به کنترلرهای کنسول Wii دارند، اما دقت آن‌ها بسیار بالا است و بازی‌های بهتری هم دارند.

اگر می‌خواهید در زمان بازی کردن فعالیت فیزیکی داشته باشید و لحظه‌های هیجان‌انگیزی را در کنار خانواده تجربه کنید، حتما به همراه کنسول خودتان یک کنترلر Move و دوربین PlayStation Eye هم خریداری کنید.

البته کنترلر حرکتی Move قطعا مورد توجه بازی‌کننده‌های حرفه‌ای قرار نمی‌گیرد و بیشتر برای افرادی مناسب خواهد بود که می‌خواهند به همراه خانواده بازی کنند.

پلی‌استیشن۳ یک دستگاه چند رسانه‌ای خیلی خوب است. نه‌تنها می‌توانید با آن بازی‌ کنید، بلکه می‌توانید فیلم‌های بلو-ری هم روی آن تماشا کنید. داشتن حسگر حرکتی Move هم تجربه‌ی خوبی از بازی‌های خانوادگی و فیزیکی را به شما منتقل خواهند کرد. البته همان‌طور که گفتیم اجرای بازی‌های کپی روی این کنسول کمی سخت است و شاید بسیاری از کاربران معمولی برای اجرا کردن بازی‌های کپی روی این کنسول با مشکل مواجه شوند. در غیر این صورت این کنسول بازی نسل هفتمی سونی برای بازی کردن انتخاب خوبی خواهد بود.

20101

کد خبر: 661790

وب گردی

وب گردی