دکتر ثمری: ششمین جشنواره ملی اختراعات و نوآوری‌های دانشگاه آزاد اسلامی اسفند امسال برگزار می‌شود

دکتر داود ثمری مدیرکل ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی از برگزاری ششمین دوره جشنواره ملی اختراعات و نوآوری‌های دانشگاه آزاد اسلامی در اسفند امسال به میزبانی واحد تهران مرکزی خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر داود ثمری از برگزاری ششمین دوره جشنواره ملی اختراعات و نوآوری‌های دانشگاه آزاد اسلامی در اسفند امسال به میزبانی واحد تهران مرکزی خبر داد و گفت: یکی از وظایف دانشگاه‌ها، حمایت از نخبگان است. دانشگاه آزاد اسلامی نیز مانند همه دانشگاه‌های دنیا در رویکرد جدید خود تاکید زیادی بر حمایت از مخترعان و نخبگان جوان و توسعه پژوهش و تبدیل دستاوردهای پژوهشی به محصول تجاری دارد؛ رویکردی که لازمه آن توجه به دانشجویان و اعضای هیات‌علمی و دادن امتیازات و تسهیلات ویژه به آن‌هاست. داوود ثمری، مدیر کل ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی است در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از رویکرد این دانشگاه در حمایت از نخبگان سخن می‌گوید.

دانشگاه آزاد اسلامی چه برنامه‌هایی برای حمایت از نخبگان در دست اجرا دارد؟
یکی از رویکردهای اصلی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی حمایت از نخبگان است؛ تاکنون چند اقدام مهم و اساسی هم در این زمینه تعریف شده است. اولین اقدام تشکیل شبکه نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی است که براساس دستور رئیس دانشگاه، ما حمایت از نخبگان را در دو بخش برنامه‌ریزی کرده‌ایم. ابتدا نخبگان اعضای هیات‌علمی و دوم نخبگان دانشجویی هستند. برای اعضای هیات‌علمی شبکه پژوهشی نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی را در نظر گرفتیم که در قالب پژوهشکده‌هایی که در واحدهای دانشگاه داریم، آنها را ساماندهی می‌کنیم. در حال حاضر در حال شناسایی این افراد هستیم که نخبگان ما در مراکز پژوهشی ما هستند. در مورد دانشجویان نیز افرادی را که درجه نخبگی دارند انتخاب می‌کنیم، یعنی دانشجویانی که شرایط تعریف نخبگی چیزی که معاونت علمی و فناوری بنیاد ملی نخبگان تعریف کرده است را داشته باشند.

برای این دانشجویان چه حمایتی در نظر گرفته‌اید؟
دانشجویانی که درجه نخبگی دارند برای اینکه بتوانند اختراع خود را به مرحله تجاری‌سازی برسانند در مراکز رشد خود پذیرای آنها هستیم تا محصولات خود را به مرحله تجاری‌سازی برسانند. معتقدم اگر به دنبال دانشگاهی کارآفرین و نسل سوم هستیم یکی از مولفه‌های مهم این دانشگاه، اعضای هیات‌علمی و دانشجویانی هستند که ما در قالب نخبه از آنها حمایت می‌کنیم. همچنین اگر این دو دسته بتوانند در ادامه کار، واحد فناور یا هسته فناور خود را تبدیل به شرکت دانش‌بنیان کنند، دانشگاه برای آنها حمایت‌های خوبی در نظر گرفته است. علاوه‌ بر این حمایت‌ها، ما هر ساله جشنواره ملی اختراعات و نوآوری‌های دانشگاه را برگزار می‌کنیم که ششمین دوره آن امسال به میزبانی واحد تهران مرکزی برگزار می‌شود. در این جشنواره از نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی و سایر نخبگان دعوت می‌کنیم تا در این جشنواره مشارکت کنند و طرح‌های آنها مورد بررسی و داوری قرار بگیرد و از طرح‌های منتخب نیز حمایت می‌شود.

جشنواره امسال چه زمانی برگزار می‌شود؟
جشنواره امسال هفته اول اسفند برگزار می‌شود. داوری به این صورت است که ابتدا کسانی که صاحب اختراع هستند وارد سایت شده و اختراع خود را در سامانه مجازی پرزنت می‌کنند و از بین آثار رسیده آثاری که قابلیت حضور فیزیکی در نمایشگاه را داشته باشند دعوت می‌شود. پیش‌بینی می‌کنم امسال حداکثر 200 اختراع را در مرحله داوری حضوری داشته باشیم.

اردیبهشت امسال در گفت‌وگویی خبر داده بودید میدان نفتی کرنج به دانشگاه آزاد اسلامی برای اجرای طرح ازدیاد مخازن نفتی واگذار شده است. این طرح اکنون در چه مرحله‌ای است؟
در قراردادی که بین 9 دانشگاه و پژوهشگاه کشور با وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران منعقد شد، دانشگاه آزاد اسلامی افتخار داشت به‌ عنوان یکی از 9 دانشگاه در این پروژه بزرگ ملی حضور داشته باشد و کارها انجام و نقشه‌راه ترسیم شد. این پروژه یک تفاوت با پروژه‌های برون‌دانشگاهی دارد به این معنا که 10 ساله تعریف شده است و ما مشاور توسعه ازدیاد برداشت در یک میدان نفتی هستیم. میدان نفتی که به دانشگاه آزاد اسلامی واگذار شده است میدان کرنج است که مسئولیت داریم از نظر پژوهشی کمک کنیم تا ضریب برداشت در این میدان افزایش پیدا کند. چهار پروپوزال را در این زمینه تعریف کردیم که اولین پروژه ما در خرداد تصویب شد و دبیرخانه کنسرسیوم نفت دانشگاه آزاد اسلامی با بیش از 35 عضو هیات‌علمی کار خود را آغاز کرده است. اولین پروژه ما افزایش تزریق گاز در کلاهک گازی میدان کرنج است که کاملا فناورانه است. دومین پروژه ما پروژه SCALE UP است که هفته گذشته فاز مقدماتی کار تصویب شد و قرار است شروع کار را به ما اعلام کنند. پروژه سوم و چهارم در حال جامع‌سازی پروپوزال هستیم که یکی در مورد بحث گل سبک است که در حفاری میادین نفتی استفاده می‌شود و دیگری سیمان سبک است. ما به دنبال این هستیم سیمانی را تهیه کنیم که بیشترین چسبندگی را داشته باشد. معتقدم این طرح بزرگ‌ترین پروژه برون‌دانشگاهی بود که از ابتدای عمر دانشگاه آزاد اسلامی شکل گرفته است که آن را یک توفیق بزرگ قلمداد می‌کنیم.

برای تحکیم ارتباط بین صنعت و دانشگاه آیا اقدام جدیدی در دست دارید؟
ما حدود 10 روز پیش مرکز رشد ایلخچی در مرکز آذربایجان‌شرقی را افتتاح کردیم. در این واحد یک اتفاق خوبی افتاد و در کنار آفیس‌هایی که به واحدها، هسته‌ها و شرکت‌های فناور داده بودیم، دفتری هم در قالب R&D شرکت طراحی، به شرکت سایپا واگذار کرده بودند که در آنجا دفتر داشته باشد. از آنجایی که دانشگاه آزاد اسلامی از لحاظ پراکنش جغرافیایی موقعیت خوبی دارد، این آمادگی را داریم که در واحدهای دانشگاهی که مرکز رشد دارند، فضایی را در اختیار R&D کارخانه‌ها و شرکت‌های بزرگ قرار دهیم تا بتوانیم ارتباط بین دانشگاه و صنعت را تحکیم ببخشیم.

20101

کد خبر: 666884

وب گردی

وب گردی