بروجردی: ارتقاء سطح روابط بین تهران - لندن و تعیین سفیر مغایرتی با قانون ندارد

رئیس کمیسیون امنیت ملی گفت: مشکل صدور روادید از سوی انگلیس به‌طور اساسی حل نشده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خانه ملت، علاءالدین بروجردی با اشاره به ارتقاء سطح روابط ایران و انگلیس، اظهار داشت: در مصوبه مجلس در زمینه قطع رابطه با انگلیس، تبصره‌ای وجود داشت که اختیاری به وزارت خارجه کشور داده شد تا در صورت بهبود وضعیت سطح روابط را تا سفیر ارتقا دهد که به نظر می‌رسد در این مسیر اقدام شده است.

نماینده مردم بروجرد در مجلس دهم ادامه داد: بنابراین براساس مصوبه مجلس، ارتقاء سطح روابط بین تهران و لندن و تعیین سفیر مغایرتی با قانون ندارد. در شرایطی که دولت تصمیم گرفته سطح روابط را ارتقا دهد همواره باید دیپلمات بریتانیا تحت‌رصد قرار گیرد چراکه انگلیس در طول تاریخ چه قبل و چه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی عملکرد منفی داشته است.

وی گفت: باید مراقب بود که انگلیس به واسطه سفیرش دست از پا خطا نکند و تنها در چارچوب وظایف سیاسی تعریف‌شده در کنوانسیون وین و قوانین بین‌المللی اقدام کند.

بروجردی با اشاره به مشکل صدور ویزا و روابط کنسولی بین ایران و بریتانیا، اظهار داشت: زمانی‌که سطح روابط ایران و انگلستان به کاردار ارتقا پیدا کرد، عنوان شد که شهروندان ایرانی برای دریافت ویزا باید به کشورهای دیگر بروند آن زمان هم عنوان کردیم که چنین مساله‌ای برخلاف روابط تعریف شده است.

وی گفت: تا جایی که اطلاع داریم این مساله به صورت اساسی حل نشده است و نباید اینگونه باشد که ما به آنها امتیاز بدهیم و سطح روابط را تا سفیر افزایش دهیم اما همچنان ایرانی‌ها برای گرفتن ویزا به کشورهای دیگر سفر کنند.

این نماینده تاکید کرد: چنین روابطی قابل‌قبول نیست و باید در شرایطی که شاهد ارتقاء سطح روابط هستیم قواعد بازی بر اساس ضوابط و مقرارت بین‌المللی عمل کند. همچنین انگلیسی‌ها باید متوجه شده باشند که نباید شیطنت‌های گذشته را تکرار کنند و همواره باید عملکرد آنها رصد شود.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حمید بعیدی‌نژاد دیپلمات با سابقه کشور است، عنوان کرد: با توجه به تسلط بعیدی‌نژاد به برجام و همگرایی انگلیس با آمریکا و بدعهدی‌های صورت‌گرفته در توافق هسته‌ای امیدواریم او بتواند از تجربیات خود در راستای احقاق منافع ملی گام بردارد.

202

کد خبر: 676334

وب گردی

وب گردی