دمیرتاش: ۸۰ درصد نمایندگان حزب حاکم از کودتا خبر داشتند

رهبر حزب "دموکراتیک خلق" ترکیه گفت: ۸۰ تا ۹۰ درصد از نمایندگان حزب "عدالت و توسعه" از وقوع کودتای ۱۵ ژوئیه خبر داشتند اما به دلیل جلوگیری از بروز بحران سیاسی سکوت کردند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه جمهوریت، صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر حزب دموکراتیک خلق ترکیه که حامی کردها است، درباره عملیات آزادسازی موصل عراق گفت: در این عملیات انسان‌های بسیاری کشته خواهند شد. آغاز این عملیات به معنای کشته شدن انسان‌های بسیاری است. ما در کنار مردم موصل و صاحبان اصلی آن ایستاده‌ایم. ترکیه یک کشورعادی در منطقه نیست بر همین اساس باید درباره مسائل سوریه، مصر، اردن و عراق پیشنهاداتی ارائه کند.

وی ادامه داد: در حالی که در خاورمیانه آتش شعله‌ور شده است، نمی‌توان انتظار داشت که ترکیه سکوت کند اما آنچه که ما مخالف آن هستیم این است که در حوزه سیاست خارجه عواقب تصمیمات اتخاذ شده محاسبه نمی‌شود. به اظهارات آنها نگاه کنید. می‌گویند موصل برای ماست.

دمیرتاش در ادامه اظهاراتش خطاب به دولت گفت: بیان اظهاراتی مانند اینکه "ما باید در عملیات موصل حضور داشته باشیم"، "تاسف بار" است. اینکه می‌گویند، ما باید هم در میز مذاکره و هم در صحنه عملیات موصل حضور داشته باشیم، به دلیل ترس از اعتراف به از دست دادن هردوی این فرصت‌ها است. شما با جبهه النصره و داعش متحد شده‌اید. با چنین اتحادی دیگر کشوری با شما همکاری نمی‌کند. اگر مذاکرات صلح را خراب نمی‌کردید و صلح داخلی ایجاد می‌کردید و به جای داعش و النصره "پ‌.ک.ک" و یگان‌های مدافع خلق را در جبهه خود قرار می‌دادید و کردها را در کنار خود نگه می‌داشتید به یک کشور مورد اعتماد تبدیل می‌شدید و در مساله موصل به این حال نمی‌افتادید.

دمیرتاش گفت: اکنون ترکیه حامی داعش شناخته می‌شود. این در حالی است که هیچ کشوری با داعش همکاری نمی‌کند. ابتدا شما شهر غازی آنتپ را از نیروهای داعش پاکسازی کنید و بعد بخواهید در عملیات پاکسازی موصل شرکت کنید اکنون در برخی از محله‌های آنتپ به داعش داده شده است. نیروهای دولتی نمی‌توانند در این محله‌ها حضور یابند.

رهبر حزب دموکراتیک خلق با اشاره به اظهارات نومان کورتولموش، معاون نخست وزیر ترکیه درباره اینکه موصل باید توسط مردم اصلی این منطقه اداره شود، گفت: شما که اینگونه می‌گویید چرا نمی‌گذارید که شرناک توسط اهالی شرناک اداره شود.

وی در ادامه اظهاراتش از خداوند خواست که به پیشمرگ‌های کرد نیروی مبارز در عملیات موصل بدهد.

دمیرتاش با بیان اینکه دیگر شرناک از تاریخ ترکیه حذف شده است، گفت: در حال حاضر ۲۱۸ روز است که منع آمد و شد در شرناک برقرار شده و نمی‌گذارند ما کاری انجام دهیم می‌خواهند مردم این منطقه به دلیل نبود امکانات این شهر را ترک کنند و بروند. اکنون در این شهر جرائم علیه بشریت در حال رخ دادن است.

وی درباره شکنجه علیه محکومان در زندان‌های ترکیه به خصوص در زندان‌های مناطق جنوب شرقی این کشور گفت: از وزیر دادگستری ترکیه می‌خواهم که باهم به زندان‌ها برویم. یک پزشک بیاورید و در مورد احتمال شکنجه زندانیان سوالی بپرسیم اگر این پزشک اعلام کند که در زندان‌های ترکیه شکنجه‌ای انجام نمی‌شود من استعفا خواهم داد اما اگر چنین مساله‌ای وجود داشته باشد باید وزیر دادگستری استعفا دهد.

منبع: ایسنا

304/201

کد خبر: 687612

وب گردی

وب گردی