افزایش میل به مصرف مواد مخدر بین 15 تا 18 ساله‌ها/ ۵۸ درصد معتادان مصرف چند ماده‌ای دارند

‌مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: روند شیوع مصرف مواد در سال های ۹۰تا ۹۴ نشان می دهد حجم مصرف مواد در حال افزایش است و باید راهکارهایی برای جلوگیری و کاهش این امر اندیشیده شود.

‌به گزارش‌ ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر حمید صرامی ‌در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: اعتبارات کل پیشگیری طرح کارگاه آموزشی آشنایی با روش های توانمند سازی و پیشگیری از مصرف مواد مخدر و روان گردان ها در مدارس متوسطه کشور ۱۶ میلیارد تومان در سال است که این رقم به تناسب جمعیت، میزان آسیب پذیری و شیوع برنامه‌های مداخله توزیع خواهد شد.

وی با بیان اینکه این طرح ملی در ۱۲ استان سطح کشور انجام می شود بیان کرد: خراسان جنوبی جزو هفتمین استانی است که ۸ ساعت آموزش را برای مربیان و اولیای دانش آموزان اجرا کرده است.

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اهداف این طرح عنوان کرد: کاهش و جلوگیری از مصرف، افزایش دانش خود مراقبتی دانش آموزان از مواد و ارتقای سطح مربیان مقطع متوسطه برای شیوه‌های جلوگیری از اعتیاد از جمله اهداف این طرح به شمار می رود.

صرامی تاکید کرد: مدرسه و خانه می‌توانند با هم در بحث ترویج و پیشگیری از مصرف مواد مخدر موثر باشند؛ همچنین زمینه های مشارکت دانش آموزان در روند امر مبارزه نیز می تواند از جمله راهکارهایی برای کاهش و جلوگیری از مصرف مواد باشد.

وی با اشاره به اینکه بیش از یک میلیون معلم، مدیر و اولیای دانش آموزان زیر چتر این آموزش قرار خواهند گرفت بیان کرد: روند شیوع مصرف مواد در سال های ۹۰تا ۹۴ نشان می دهد حجم مصرف مواد در حال افزایش است و باید راهکارهایی برای جلوگیری و کاهش این امر اندیشیده شود.

مشاور دبیرکل و دبیر اتاق‌های فکر ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در گروه سنی ۱۵ تا ۱۸ سال میل به مصرف مواد افزایش داشته است تاکید کرد: میل به مواد تریاک، قرص های روان گردان و شیشه در بین این گروه سنی مشاهده شده که ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش مقرر کرد این طرح اجرا شود تا زمینه کنترل و پیشگیری در سطح مدارس متوسطه دوم فراهم شود.

صرامی گفت: عدم گرایش جوانان به موضوع مصرف مواد مخدر خواستار هماهنگی مدیران با مدرسان آموزش دیده هر استان خواهد بود.

وی ادامه داد: ۲۳/۶ درصد جمعیت ۱۵ تا ۴۶ سال کشور دارای یکی از اختلالات روانی هستند که اختلالات باعث می شود زمینه برای مصرف مواد بیشتر شود.

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه بیکاری، فقر، تورم و نبود فضایی برای تخلیه اجتماعی جوانان پیش زمینه را برای مصرف مواد فراهم می کند افزود: با وجود بیش از ۵۱ دستگاه فرهنگی در کشور باید زمینه ساز و کار های فرهنگی در جامعه طوری باشد که جوانان کمتر دچار فریب‌های فرهنگی شوند.

صرامی تصریح کرد: ۳ درصد جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال به اعتیاد قطعی دچار هستند که در این گروه ۵۸ درصد زیر ۳۴ سال سن دارند که باید نسبت به این گروه سنی تمهیدات بیشتری اتخاذ شود.

وی بیان کرد: ۵۸ درصد معتادان مصرف چند ماده‌ای را دارند که این امر کار درمان را سخت کرده و معضلات زیادی برای کشور و جامعه رقم خواهد زد.

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر یکی از عوامل گرایش زنان و دختران به مواد مخدر را حضور آنان در عرصه جوامع دانست و افزود: گرایش این قشر به مواد مخدر ۴ برابر است و ۸۰ درصد از زنان و دختران معتاد دارای یکی از اختلالات اضطرابی هستند.

صرامی افزود: ۲۱ درصد از کارگران در محیط های صنعتی دچار اعتیاد قطعی هستند و در خراسان جنوبی در برخی موارد نیز مصرف تریاک و حشیش در طبقه ای از کارگران مشاهده می شود که از سطح میانگین کشوری بالاتر است.

وی با بیان اینکه میزان آسیب پذیری در قشر جوان در حال افزایش است افزود: فقدان مهارت کنترل خشم در دانشجویان، فقدان مهارت ارتباطات و عدم غنی سازی اوقات فراغت باعث بیشتر شدن آسیب پذیری در این قشر شده است.

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه مصارف موادی مانند حشیش و تریاک در برخی از دانشگاه های استان مشاهده شده است بیان کرد: در برنامه ششم توسعه در بند ۵۷ سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری سالیانه باید ۵ درصد مصرف مواد کاهش یابد که در پایان باید این رقم به ۲۵ درصد کاهش پیدا کند.

صرامی تاکید کرد: دستگاه های مبارزه با عرضه طی ۳۷ سال بعد از انقلاب بالغ بر ۱۰ هزار تن مواد کشف کرده که این میزان یک رکورد بی سابقه است.

وی افزود: حداقل ۵۸ درصد معتادان پس از اقدامات درمانی اوج مجدد به اعتیاد دارند و عدم جامعه پذیری و اشتغال و همچنین عدم اعتماد عمومی زمینه ها را برای گرایش مجدد فراهم می کند.


مشاور دبیرکل و دبیر اتاق های فکر ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: باتوجه به ابلاغ سند درمان و حمایت های اجتماعی و ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری تمامی چشم اندازها برای درمان معتادان به مواد توهم‌زا شیوه های حمایتی و مراقبتی لحاظ شود.

صرامی یادآور شد: با توجه به تحولات در سطح جامعه و مصرف نوع مواد در کشور اعدام ها در چارچوب هایی که بیشتر اثر دارد انجام خواهد شد و همچنین اعدام برای قاچاقچیان انجام می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: بیش از ۱۵ درصد دانشجویان کشور سیگار می کشند که باید برای غنی سازی اوقات فراغت جوانان طرح هایی تدوین شود.

700700

کد خبر: 707705

وب گردی

وب گردی