اختلاف آمار تخلف علمی ناشی از همپوشانی است/پارازیت سرطان‌زاست

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه اختلاف آمار وزارت بهداشت و علوم درخصوص تخلف علمی ناشی از همپوشانی است، مسدود کردن راه‌های بروز تخلف علمی را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر رضا ملک‌زاده درخصوص اختلافات بین آمارهای ارائه‌ شده از سوی وزارت بهداشت و علوم در رابطه با متخلفان تقلب علمی اظهار کرد: اعداد یکی است اما ممکن است به دلیل همپوشانی اختلافاتی دیده شود چرا که برخی از متخلفان اصلا وابستگی به دانشگاه نداشتند اما در مقاله نام دانشگاهی را عنوان کرده بودند. از این رو می‌توان گفت اگر اختلافی دیده می‌شود ناشی از همپوشانی‌ها بوده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه همواره با تخلفات برخورد می‌کنیم، افزود: تا پیش از گزارش نیچر نیز هر تخلفی صورت می‌گرفت به طور مستمر با آن برخورد می‌کردیم اما این اتفاق باعث شد قوانین را بازنگری و مقررات جدید و مستحکمی را تدوین و به دانشگاه‌ها ابلاغ کنیم.

وی ادامه داد: براساس دستورالعمل‌های تدوین‌ شده با تخلفات به صورت فعال برخورد خواهیم کرد. به‌ طوری که منتظر نمی‌مانیم فردی تخلف کند و سپس برخوردهای لازم را انجام دهیم بلکه از همان ابتدا راه‌های تخلف را مصدود می‌کنیم.

ملک‌زاده تصریح کرد: از جمله این راه‌حل‌ها می‌توان به ارائه طرح تحقیقاتی به کمیته‌های اخلاق اشاره کرد که پس از ارزیابی در این کمیته‌ها و تصویب در شورای پژوهشی، طرح اجازه اجرا خواهد داشت. این مساله از بروز تخلف جلوگیری می‌کند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن بیان اینکه باید مقالاتی را بپذیریم که مصوبه کمیته اخلاق را داشته باشد و براساس یک طرح تحقیقاتی و طراحی مناسب انجام شده باشند، مسدود کردن راه‌های بروز تخلف را مورد تاکید قرار داد.

وی به کمبود بودجه در امر تحقیقات اشاره کرد و گفت: کمبود بودجه شدید در امر تحقیقات ناشی از کل مشکلات اقتصادی دولت است اما در وزارت بهداشت سعی داریم این بودجه کم را به افراد تخصیص دهیم.

ملک‌زاده ادامه داد: در صورت بهبود وضعیت مالی دولت و گشایش مالی قطعا اعتبارات را به صورت کامل دریافت خواهیم کرد که این مساله موجب بهبود وضعیت تحقیق و پژوهش خواهد شد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین درخصوص تاثیر پارازیت‌ها در بروز بیماری‌های مختلف اظهار کرد: در مطالعات حیوانی ثابت شده پارازیت‌ها بخصوص زمانی که فرکانس و قدرت بالایی داشته باشند منجر به ایجاد بیماری‌های گوناگون از جمله سرطان می‌شوند. هنوز مطالعاتی در این خصوص در ایران انجام نشده اما به دنبال انجام مطالعات در این زمینه هستیم.

201

منبع: ایسنا

کد خبر: 718922

وب گردی

وب گردی