اپل آیفون بعدی را با رم ۳ گیگابایتی عرضه می‌کند

شرکت تحقیقاتی ترندفورس پیش‌بینی کرده است که آیفون بعدی اپل از ۳ گیگابایت رم بهره خواهد برد.

به گزارش ایسکانیوز، کمپانی اپل به دلیل افزایش قیمت حافظه‌ی داخلی و حافظه‌ی رم، احتمالا ظرفیت DRAM آیفون‌های بعدی خود را افزایش نخواهد داد تا بدین ترتیب حاشیه‌ی سود این شرکت از فروش آیفون‌های امسال کاهش نیابد.

اپل در جریان اعلام گزارش مالی سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری‌ خود از افزایش قیمت DRAM و NAND کاملا آگاه بوده است. این شرکت انتظار دارد که روند افزایش قیمت قطعات یادشده همچنان ادامه داشته باشد.

قیمت قطعات یادشده می‌تواند بر ظرفیت حافظه‌ی آیفون‌های بعدی اپل تأثیر مهمی داشته باشد و ترندفورس نیز پیش‌بینی کرده است که با در نظر گرفتن قیمت اس‌اس‌دی و DRAM، ظرفیت حافظه‌ی رم آیفون ۸ معادل ۳ گیگابایت خواهد بود.

ترندفورس همچنین اعلام کرده است رم ۴ گیگابایتی احتمالا در نسل بعد از آیفون ۸ به کار گرفته خواهد شد. بدین ترتیب برای مشاهده‌ی آیفون با رم ۴ گیگابایتی باید تا سال ۲۰۱۸ یا ۲۰۱۹ صبر کنیم.

ترندفورس پیش‌بینی کرده است که امسال سه مدل آیفون جدید معرفی خواهد شد. مدل اول از نمایشگری ۵.۸ اینچی از نوع امولد بهره خواهد برد و مدل دوم به یک صفحه‌نمایش ۵.۵ اینچی از نوع ال‌سی‌دی مجهز خواهد بود. هر دو مدل از ۳ گیگابایت رم بهره می‌برند. بنا به گفته‌ی ترندفورس علاوه بر دو مدل یادشده، آیفون دیگری با نمایشگر ۴.۷ اینچی از نوع ال‌سی‌دی نیز در سال جاری معرفی خواهد شد که حافظه‌ی رم آن۲ گیگابایت در نظر گرفته شده است.

آیفون ۷ پلاس با نمایشگر ۵.۵ اینچی از ۳ گیگابایت رم LPDDR4 بهره می‌برد؛ در حالی که آیفون ۷ معمولی با نمایشگر ۴.۷ اینچی به دو گیگابایت رم مجهز شده است. بنا به اعلام آی‌فیکس‌ایت که معمولا گوشی‌های هوشمند را کالبدشکافی می‌کند، رم به کار گرفته‌شده در آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس توسط سامسونگ تولید شده است.

تولیدکنندگان گوشی‌ هوشمند رفته‌رفته از رم با ظرفیت بیشتر در محصولات جدید خود بهره می‌برند؛ چراکه امروزه کاربران از گوشی‌ هوشمند برای پخش محتوای چندرسانه‌ای، بازی، واقعیت‌ مجازی و هوش مصنوعی بهره می‌برند. سامسونگ گلکسی اس ۸ پلاس را با رم ۶ گیگابایتی نیز تولید کرده که البته این مدل به‌صورت محدود و فقط در کره‌ی جنوبی عرضه شده است.‌

کمبود قطعات باعث افزایش قیمت DRAM دستگاه‌های موبایل و پی‌سی‌ شده است. ترندفورس می‌گوید قیمت DRAM موبایل از جمله LPDDR4 در سال جاری بیش از ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.‌

ماه گذشته نیز گارنتر پیش‌بینی کرده بود که کاهش قیمت DRAM و حافظه‌های فلش احتمالا از سال آینده آغاز خواهد شد.

قیمت دستگاه‌های موبایلی به دلیل قیمت DRAM و حافظه‌های فلش افزایش یافته است. اپل در جریان انتشار نتایج مالی اخیر خود به این نکته اشاره کرد که قیمت متوسط آیفون‌هایی که این شرکت در سال جاری فروخته، ۶۵۵ دلار است که نسبت به قیمت متوسط ۶۴۲ دلاری سال گذشته افزایش داشته است. علاوه بر این، نرخ تبدیل ارز در کشورهای مختلف هم بر قیمت نهایی آیفون تأثیر دارد.

اپل حافظه‌های NAND فلش و DRAM را در تعداد بسیار زیاد خریداری می‌کند و در نتیجه تأمین‌کنندگان این قطعات را با قیمتی کمتر در اختیار اپل قرار می‌دهند. لوکا میستری، رئیس دفتر مالی اپل، گفته است که حاشیه‌ی سود حاصل از فروش آیفون با ارائه‌ی خدمات جانبی مثل سرویس‌های این کمپانی افزایش پیدا می‌کند.

با توجه به وضعیت کنونی، اضافه کردن DRAM و حافظه‌های NAND فلش باعث می‌شود قیمت آیفون‌های بعدی گران‌تر شود و همین امر حاشیه‌ی سود اپل را کاهش خواهد داد. با توجه به همین موضوع، احتمالا اپل اضافه کردن رم به آیفون‌های بعدی را مد نظر ندارد.

ترندفورس پیش‌بینی کرده است که گوشی‌های هوشمند امسال به‌طور متوسط از ۳.۲ گیگابایت رم بهره خواهند گرفت. این در حالی است که قبلا گفته شده بود رم متوسط گوشی‌های هوشمند ۲۰۱۷ معادل ۳.۷ گیگابایت خواهد بود.

کاهش ظرفیت حافظه‌ی رم باعث افزایش حاشیه‌ی سود تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند خواهد شد. این مورد در بازار پی‌سی‌ بیشتر محسوس است و به همین سبب برخی از لپ‌تاپ‌های جدید، شاید با رم کمتر، نمایشگری با رزولوشن پایین‌تر، حافظه‌ی داخلی کمتر و حتی بدون وب‌کم به بازار عرضه شوند.‌

به دلیل افزایش قیمت قطعاتی چون DRAM، نمایشگر، باتری‌ و... در بازار پی‌سی‌ نیز شاهد افزایش قیمت هستیم.جانفرانکو لانچی، رئیس دفتر عملیاتی لنوو در ماه فوریه اعلام کرد که قیمت پی‌سی‌ به دلیل افزایش قیمت قطعات، بیشتر خواهد شد.

اپل در سه‌ماهه‌ی منتهی به اول آوریل به درآمدی ۵۲.۹ میلیارد دلاری دست یافته که نسبت به درآمد ۵۰.۵ میلیارد دلاری این کمپانی در همین بازه‌ی زمانی در سال قبل، افزایش یافته است. سود عملیاتی این شرکت در بازه‌ی زمانی مورد بحث ۱۱ میلیارد دلار بوده که نسبت به سود عملیاتی ۱۰.۵ میلیارد دلار سال گذشته‌‌ی این شرکت در بازه‌ی زمانی مشابه، افزایش داشته است.‌

اپل در سه‌ماهه‌ی منتهی به اول آوریل، ۵۰.۷ میلیون دستگاه آیفون فروخته است که این رقم کاهش یک درصدی در فروش آیفون نشان می‌دهد. در این بازه‌، اپل همچنین ۸.۹ میلیون آیپد به فروش رسانده که این میزان نسبت به سال قبل ۱۳ درصد کاهش یافته است. میزان فروش مک نیز در این باره‌ی زمانی با کاهشی ۴ درصدی، معادل ۴.۲ میلیون دستگاه بوده است.

200/202

منبع:زومیت

دریافت کننده: ناهید سمیعی / انتشار دهنده: پارسا فرخوی

کد خبر: 765012

وب گردی

وب گردی