فرزندان تان را با فرهنگ نوعدوستی و کمک به نیازمندان آشنا کنید

شاید 25 سال پیش که 35 نفردورهم جمع شدند وکنارهم قرآن خواندند و پای مداحی های "قهرمان خداوردی لو" نشستند باورشان نمی شد که روزی این گروه تبدیل به 400 نفر شود و کارهای خیر انجام دهند اما تفاوت این گروه با دیگر خیریه ها وانجمن هایی که کارهای نیکوکاری انجام می دهند این است که تمام این 25 سال را به صورت گمنام کار کرده اند و این اولین گزارشی است که ازآنها گرفته می شود و مسئولانش حتی راضی نمی شوند که نامشان را بنویسیم وبه اسم مستعار قناعت می کنند.

زهره حاجیان- به جرات می توان گفت کمتر کسی است که بداند هیات حضرت زینب(س) شهرک ولیعصر(عج) درکارآموزش قران و تفسیرو آموزش مداحی کارهای خیرهم انجام می دهد اما نه برای همه اقشار.

سید حمید ازموسسان و مسئولان هیات حضرت زهرا(س) می گوید: اعضای این هیات چندین کارفرهنگی انجام می دهند اما مهمترین کارآنها برای گروه خاصی ازجامعه است که نیاز به توجه بیشتری دارند وآن دخترانی است که از نعمت پدرمحروم هستند و مادر برای تهیه جهیزیه آنها و فرستادن آبرومندانه به خانه بخت با مشکل جدی روبرو هستند .

حالا 15سالی می شود که قهرمان خداوردی لو پیرغلام اهل بیت(ع) و پدرهمه مداحان واعضای هیات حضرت زینب(س) ازایتام حمایت می کنند وبه دخترانی که پدراز دست داده اند جهیزیه می دهند.

قصه آموزش قران از کجا شروع شد؟

اوایل مرحوم"پرویز خدایی" مداح و قاری معروف قران به تعدادی ازاعضا هیات که تمایل داشتند قران را می آموخت واز زمانی که به رحمت خدا رفتند آقای خداوردی به من که در رادیوقران و بسیج کارهای فرهنگی می کردم پیشنهاد داد که آموزش قران را ادامه بدهم.

سید حمید با بیان این مطلب می گوید: به این ترتیب از 20 سال پیش آموزش روخوانی و روان خوانی قران به دو گروه از اعضایی که بیشترشان سواد کمی داشتند شروع شد و 4-5 سال به مرحله ترتیل خوانی رسیدند.

او می گوید: این روال هنوزهم ادامه دارد و افراد 4 تا 17 سال در شنبه شب ها به هیات می آیند وآموزش می بینند وپس از آن آموزش مداحی با حضور مداحان معروف شروع می شود وهرکسی دلش خواست می تواند بماند و یا فقط از دوره های آموزش قران استفاده کند وبرود.

..و این صندوق نازنین

راه اندازی صندوق از یک ایده ساده شروع شد. سید حمید با بیان این مطلب می گوید: قرار شد 313 نفری که عضوهیات بودند هرماه هزار تومان به صندوق بیاندازند هزار تومان در ماه شاید به نظر خیلی کم بیاید اما هر ماه موجودی صندوق 313 هزار تومان می شد و حالا که تعداد به 400 نفر رسیده است این مبلغ هر ماه 400 هزار تومان است و خانواده های اعضای هیات هم عضو صندوق شده اند و مبلغ هر ماه صندوق بیشتراز قبل می شود.

با این پول چه می کنند؟

قرار شد 313 نفری که عضوهیات بودند هرماه هزار تومان به صندوق بیاندازند هزار تومان در ماه شاید به نظر خیلی کم بیاید اما هر ماه موجودی صندوق 313 هزار تومان می شد و حالا که تعداد به 400 نفر رسیده است این مبلغ هر ماه 400 هزار تومان است و خانواده های اعضای هیات هم عضو صندوق شده اند و مبلغ هر ماه صندوق بیشتراز قبل می شود

هر عضو1000 تومان ماهیانه در صندوق می اندازد وممکن است اعضای خانواده او هم در این امر خیر سهیم شوند و هرکدام هزار تومان بدهند وبه این ترتیب مبلغ صندوق اضافه می شود ودر قبال آن اعضای هیات متعهد می شوند در ازای عضو شدن هر کس در شادی وغم ها درکنارش باشند وبرایش دعا کنند ، زمانی که به زیارت می روند نایب الزیاره می شوند و... به عنوان مثال یکی از اعضای هیات فوت کرد و همه 400 نفر عضوهیات برایش یک روز روزه گرفتند و به این ترتیب برای او 13 سال روزه قضا گرفته شد.

سید حمید با اشاره به اینکه همین هزار تومان ها درماه جمع می شود و ازآنجاکه خانواده اعضای هیات هم عضوشده اند مبلغ قابل توجهی می شود می گوید: 15سال پیش به صورت تصادفی مادری به هیات مراجعه کرد وگفت از تنگی دست و آبرو داری به پرچم حضرت زینب (س) پناه آورده ام و ازمشکلات مالی خود برای تهیه جهیزیه تنها دخترش پس از مرگ همسرش گفت و ما با اعضای هیات در میان گذاشتیم و با مبلغ صندوق جهیزیه آبرومندی تهیه شد و دختر به خانه بخت رفت و پس از آن اساسنامه ای تنظیم کردیم که بر اساس آن مبلغ جمع آوری شده در صندوق فقط برای تهیه جهیزیه ایتام صرف شود.

غرورخانواده ها باید حفظ شود

یکی از کارهای زیبایی که هیات حضرت زینب(ع) انجام می دهد این است که وسایلی که به عنوان جهیزیه تهیه می شود به دست اعضای هیات به خانواده نمی رسد بلکه وسایل به مادریا یکی ازاعضای فامیل دخترمانند عمو یا دایی یا خاله و عمه داده می شود واو به خانواده تحویل می دهد تا غرور خانواده حفظ شود.

سیدحمید با بیان این مطلب می گوید:از 15 سال پیش تاکنون 18 جهیزیه کامل و 10 کمک جهیزیه به 28 دختر شامل یخچال ، اجاق گاز، فرش ،ماشین لباسشویی و لوازم اولیه زندگی اهدا شده است.

اعزام افرادی که از 15 سال پیش به زیارت امام رضا (ع)نرفته اند به مشهد مقدس

از دیگرفعالیت های این هیات اعزام افرادی است که بیش از 15 سال پیش به زیارت امام رضا(ع)نرفته اند.

سید حمید دراین باره می گوید: زنان سرپرست خانوارو فرزندان آنها و مردان و زنانی که در تهران زندگی می کنند را ثبت نام می کنیم و با بهترین شرایط وامکانات به مشهد مقدس اعزام می کنیم وهمه تلاشمان رامی کنیم که بهترین سفرعمرشان باشد با هواپیما یا قطار درجه یک سفرمی کنند و دربهترین هتل که با باب الجواد 2 دقیقه فاصله دارد اسکان داده می شوند و بهترین پذیرایی از آنها می شود و...

زنان سرپرست خانوارو فرزندان آنها و مردان و زنانی که در تهران زندگی می کنند را ثبت نام می کنیم و با بهترین شرایط وامکانات به مشهد مقدس اعزام می کنیم وهمه تلاشمان رامی کنیم که بهترین سفرعمرشان باشد با هواپیما یا قطار درجه یک سفرمی کنند و دربهترین هتل که با باب الجواد 2 دقیقه فاصله دارد اسکان داده می شوند و بهترین پذیرایی از آنها می شود و...

به گفته سید 24 تیرماه روز اعزام زائران است و کسانی که تاکنون به مشهد مقدس نرفته اند ویا بیش از15 سال از آخرین سفرشان گذشته می توانند به هیات مراجعه و ثبت نام کنند.

از فعالیت های دیگرهیات حضرت زینب (س)می توان به برگزاری مسابقات قرانی و فرهنگی اشاره کرد به این معنی که سوالاتی طرح می شود و به اعضا داده می شود تا همراه اعضای خانواده خود شرکت کنند ودر صورت برنده شدن جایزه بگیرند ودر کنارآن فیلم ها و کلیپ های آموزشی و فرهنگی با موضوع پیشگیری از آسیب های اجتماعی تهیه می شود و بین خانواده ها توزیع می شود و بازتاب خیلی خوبی داشته است.

فرزندان تان را با فرهنگ نوعدوستی و کمک به نیازمندان آشنا کنید

به گفته سید حمید باید مهربانی ومحبت و کمک به نیازمندان را در جامعه و بین خانواده ها ترویج کرد.

اومی گوید: ما به خانواده هایی که می خواهند به تهیه جهیزیه کمک کنند سفارش می کنیم که با فرزندان خود به بازار بروند و کالای مورد نظر خود را با هم بخرند و فرزندان کادو کنند وبه هیات بیاورند که در این صورت فرزندان خانواده ها از زمان کودکی با معنا و فرهنگ ایثار و کمک به همنوع آشنا می شوند و زمانی که بزرگ شوند تبدیل به افراد خیر و نیکوکارمی شوند.

خبرنگار و منتشر کننده : زهره حاجیان

700700

کد خبر: 779294

وب گردی

وب گردی