مسئله فلسطین در نگاه بنیانگذار کبیر انقلاب؛ اسرائیل زاییده تعاون فکری میان دول استعماری

معمار انقلاب اسلامی همیشه و در همه حال افشاگر رژیم جعلی اسراییل بودند و با دمیدن روح مقاومت و جهاد بر پیکره جهان اسلام به دنبال آزادسازی قدس شریف این نماد مظلومیت جهان اسلام از چنگال دژخیمان صهیونیستی بودند.

به گزارش ایسکانیوز مسئله فلسطین و مبارزه با رژیم صهیونیستی یکی از اصول مبارزاتی حضرت امام بود ودر دکترین سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی از جایگاه ممتازی برخورد دار بوده است و در این میان معمار انقلاب اسلامی همیشه و در همه حال افشاگر رژیم جعلی اسراییل بودند و با دمیدن روح مقاومت و جهاد بر پیکره جهان اسلام به دنبال آزادسازیی قدس شریف این نماد مظلومیت جهان اسلام از چنگال دژخیمان صهیونیستی بودند .

از همین روی امام خمینی در پاسخی که در سال 1352 به دانشجویان مسلمان مقیم آمریکا و کانادا ارسال داشته است می‌فرماید: «... اسرائیل زاییده طبیعی تعاون فکری میان دول استعماری شرق و غرب بود، چرا که آنان با ایجاد اسرائیل، دست به استثمار و نابودی و استعمار و تقسیم جهان اسلام زدند و امروز به روشنی می‌بینیم که همه طرف‌های استعماری به آن کمک می‌کنند...»

بنیانگذار انقلاب اسلامی از همان ابتدا مساله فلسطین را موضوعی اسلامی و نه صرفاً عربی می‌دید، زیرا موضوع فلسطین را فراتر از چهارچوب های قومی و نژادی تعریف می کردندو آن را در مرزهای فکری جهان اسلام تعریف می کردند و با این تفکر به دنبال آن بودند تا نشان بدهند که مساله فلسطین وجه المصالحه قرار گرفته و اعراب بیش از آنکه به دنبال آزاد کردن فلسطین و سرزمین‌های اشغالی از دست صهیونیست‌ها باشند، به دنبال حل و فصل مشکلات خود با غرب و عادی سازی روابط با اشغالگران قدس می‌باشند و از همین‌رو است که از جهان اسلام مدد می‌خواهند و با اسلامی کردن مساله فلسطین تلاش می‌کند طیف وسیع‌تری را پشت سر مردم مظلوم و آواره آن بسیج کند.

به طور کلی مهمترین عملکرد اندیشه‌های امام خمینی (ره) را در باب مسئله فلسطین می‌توان افشای ماهیت تروریستی، نژادپرستانه و ضد انسانی رژیم صهیونیستی، شکل‌گیری و پیروزی حرکت‌های اسلامی و شهادت‌طلبانه در روند مبارزات ملت فلسطین و شکست روند سازش و طرح‌های آمریکا دانست.

رژیم صهیونیستی غده سرطانی

از ویژگی های مبارزات حضرت امام در مواجهه با رژیم صهیونیستی صراحت لهجه و دوری از سیاسی کاری در خصوص برخورد با موضوع فلسطین است و به دنبال افشای پلید رژیم صهیونیستی در سطح منطقه و جهان است .

"بطوریکه از رژیم صهیونیستی بعنوان غده سرطانی در جهان یاد می کند و صراحتا اعلام می کنند : "یک دولت پوشالی دو میلیونی - یعنی، اسرائیل - در مقابل یک میلیارد مسلمان ایستاد و حمله کرد و آن قدر جنایت کرد که در تاریخ کم‌نظیر است. آن وقت می‌بینیم که دولت‌های اسلامی در تلاشند که آن را به رسمیت بشناسند. ما می‌گوییم اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود") 1-صحیفه امام؛ ج16؛ ص490)

"مسلمانان حاضر در مواقف کریمه از هر ملت و مذهب که هستند باید به خوبى بدانند که دشمن اصلى اسلام و قرآن کریم و پیامبر عظیم الشان صلى الله علیه و آله و سلم ، ابرقدرت ها خصوصا آمریکا و ولیده فاسدش اسرائیل است که چشم طمع به کشورهاى اسلامى دوخته و براى چپاول مخازن عظیم زیرزمینى و روى زمینى این کشورها از هیچ جنایت و توطئه اى دست بردار نیستند و رمز موفقیت آنان در این توطئه شیطانى تفرقه انداختن بین مسلمانان به هر شکل که بتوانند مى باشد".( صحیفه امام ج 19 ص46)

مسئله قدس یک مسئله شخصی نیست

"هان ای مسلمانان جهان و مستضعفان گیتی بپا خیزید و مقدرات خود را به دست گیرید تا کی نشسته اید که مقدرات شما را واشنگتن یا مسکو تعیین کند تا کی باید قدس شما در زیر چکمه تفاله های آمریکا و اسراییل غاصب پایکوب شود تا کی سرزمین قدس فلسطین لبنان و مسلمانان مظلوم آن دیار در سلطه جنایتکاران بسر برند و شما تماشاچی باشید و بعضی حکام شما آتش بیار معرکه باشند." (صحیفه امام جلد ۱۵ ص۵۹)

"مسئله قدس یک مسئله شخصی نیست و یک مسئله مخصوص به یک کشور و با یک مسئله مخصوص به مسلمانان جهان در عصر حاضر نیست، بلکه حادثه ای است برای موحدین جهان و مؤمنان اعصار گذشته، و حال و آینده، از روزی که مسجدالاقصی پی ریزی شد تا آنگاه که این سیاره در نظام هستی در گردش است. و چه ننگ است برای دولت های اسلامی که با در دست داشتن شریان حیاتی ابرقدرتهای جهان بنشینند و تماشاگر باشند که آمریکا ابر جنایتکار تاریخ یک عنصر فاسد بی ارزش را در مقابل آنان علم کند و باعده‌ای ناچیز عبادتگاه مقدس و قبله گاه اول آنان را از آنان غصب نموده و با کمال وقاحت در مقابل همه آنان قدرت نمایی کند". (صحیفه امام ج ۱۶ ص۱۹۰)

"سران کشورهاى اسلامى باید توجه داشته باشند که این جرثومه فساد را که در قلب کشورهاى اسلامى گماشته اند تنها براى سرکوبى ملت عرب نمى باشد بلکه خطر و ضرر آن متوجه همه خاورمیانه است نقشه ، استیلا و سیطره صهیونیسم بر دنیاى اسلام و استعمار بیشتر سرزمین هاى زرخیز و منابع سرشار کشورهاى اسلامى مى باشد و فقط با فداکارى ، پایدارى و اتحاد دولت هاى اسلامى مى توان از شر این کابوس سیاه استعمار رهایى یافت و اگر دولتى در این امر حیاتى که براى اسلام پیش آمده کوتاهى کرد، بر دیگر دولت هاى اسلامى لازم است که با توبیخ و تهدید و قطع روابط او را وادار به همراهى کنند دولت هاى ممالک نفت خیز اسلامى لازم است از نفت و دیگر امکاناتى که در اختیار دارند به عنوان حربه علیه اسرائیل و استعمارگران استفاده کرده ، از فروش نفت به آن دولت هائى که به اسرائیل کمک مى کنند خوددارى ورزند".( صحیفه امام ج 1 ص920)

اختصاص وجوهات شرعی به مبارزان فلسطینی

در میان نظرات حضرت امام در خصوص مسئله فلسطین انتظار روحیه ایثارگری از امت اسلام در قبال ملت مظلوم فلسطین است ، ایشان انتظار دارند تا مسلمانان جهان باهرچه در توان دارند در راه مبارزه با رژیم صهیونیستی دریغ نکنند.

"اکیداً شایسته و بلکه واجب است که قسمتی از وجوه شرعی مانند زکات و سایر صدقات به مقدار کافی به این مجاهدان راه خدا اختصاص داد؛ کمک به آنان با تمام نیروها و امکانات واجب است."( صحیفه امام ج ۲ ص ۱۹۹)

این در حالی است که جریان مغرض نسبت به خط امام با مطرح کردن "شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران "به دنبال آن بودند تا حمایت های جمهوری اسلامی را به حاشیه ببرند که مغایر با اندیشه های حضرت امام است .

روز جهانی قدس

در این میان از ابتکارات تاریخی حضرت امام در گفتمان مبارزه با رژیم صهیونیستی و دفاع از ملت مظلوم فلسطین نام گذاری آخرین جمعه ماه مبارک زمان به نام روز قدس است .

ایشان با این حرکت به دنبال آن بودند که مسئله فلسطین در قالب زمان و مکان محدود نمی شود و مسلمانان جهان تا آزاد سازی قدس شریف دست از مبارزه برنخواهند داشت و نباید بگذارند شعله های خشم جهان اسلام سرد و بی رمق بشود .

"روز قدس" یک روز جهانی است. روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است. روز مقابله ملتهایی است که در زیر فشار ظلم امریکا و غیر امریکا بودند، در مقابل ابرقدرتهاست. روزی است که باید مستضعفین مجهز بشوند در مقابل مستکبرین، و دماغ مستکبرین را به خاک بمالند. روزی است که بین منافقین و متعهدین امتیاز خواهد شد. متعهدین این روز را روز قدس می‌دانند، و عمل می‌کنند به آنچه باید بکنند. و منافقین - آنهایی که با ابرقدرتها در زیر پرده آشنایی دارند و با اسرائیل دوستی - در این روز بی‌تفاوت هستند، یا ملتها را نمی‌گذارند که تظاهر کنند. روز قدس روزی است که باید سرنوشت ملتهای مستضعف معلوم شود، باید ملتهای مستضعف اعلام وجود بکنند در مقابل مستکبرین. (صحیفه امام ج ۹ ص ۲۷۶)

سطل‌ آب و نابودی اسرائیل

امام خمینی با نگاه عمیق شان نسبت به موضوع فلسطین تنها راه نجات ملت مظلوم فلسطین از چنگال رژیم صهیونیستی را ایجاد وحدت و همدلی در بین امت اسلام می دانند و از مسلمانان و علما و نخبگان جهان اسلام میخواهند فارغ از روحیه سازشکارانه سران خود در قیال رژیم غاصب اسرائیل دست در دست هم صف های مستحکم وحدت را ن=تشکیل دهند تا نابودی اسرائیل را رقم بزنند .

"می بینند که دولت پوشالی اسرائیل در مقابل اسرائیل ایستاده که اگر مسلمین مجتمع بودند هر کدام یک سطل آب به اسرائیل می ریختند او را سیل می برد ، معذالک در مقابل او زبون هستند ، معما اینست که با این که اینها را می دانند، چرا به علاج قطعی که ان اتحاد و اتفاق است روی نمی آورند؟ "( صحیفه امام ج ۹ ص ۲۷۴)

حال که نظام سلطه با ظهور داعش در منطقه به دنبال منحرف کردن نگاه ها به موضوع فلسطین است مسلمانان جهان باید باید در همه حال نگاه شان را از قبله اول مسلمانان برندارند وبا در پیش گرفتن وحدت و همدلی درراه آزادسازی ملت ستمدیده فلسطین گام بردارند که اگر این اتفاق بیفتد تمام فتنه ها و مشکلات از بلاد اسلامی برچیده خواهد شد .

خبرنگار : مهدی تیماجی

کد خبر: 789479

وب گردی

وب گردی