درمان با داروهای«سنتی»

تولید داروهای شیمیایی سالها زمان می برد و وقتی نیز تولید می‌شود جایگزین قبلی خواهد شد یا بخشی از بازار قبل را می‌گیرد. مثلاً «رانیتیدین» می‌آید و جایگزین «سایمتیدین» می‌شود، اما در ارتباط با فرآورده‌های طبیعی و سنتی، روش و چگونگی تولید اینگونه نیست.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از خبرنگار تسنیم، امیر حسین جمشیدی - مدیر کل نظارت بر فرآورده‌های طبیعی سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو در یادداشتی نوشت: غایت آرزو این است که داروهای سنتی در همان داروخانه‌های معمولی فروش برود، البته مخالف روش داروهای سنتی در داروخانه‌های رایج نیستیم، اما می‌گوییم سهم فروش این داروها در داروخانه‌های رایج پایین است، چون تمرکز روی فرآورده‌های دیگر است، ضمن اینکه در حال حاضر هم فروش این فرآورده‌ها در داروخانه‌ها صورت می‌پذیرد و در آینده هم ادامه پیدا می‌کند.

فرض کنید داروخانه ای دارید که فقط فرآورده طبیعی و سنتی می‌فروشد و توسط یک داروساز آموزش دید، اداره می‌شود، از نظر عرضه انتقال دانش این بخش به مردم، کدام موثرتر است؟ ضمن اینکه در این ارتباط به شدت در حال توسعه هستیم. سال 1385، 134 فرآورده طبیعی داشتیم، درحال حاضر 1713 فرآورده داریم، چیزی در حدود 13برابر! این روند در حال رشد است.

همچنین در سال 1385 هیچ داروی سنتی مجوز دار نداشتیم ولی امروزه 746 داروی سنتی داریم، اگر کل فرآورده‌های طبیعی و سنتی و نیز بسته بندی‌ها و مواد اولیه طبیعی را در نظر بگیریم، در 10 سال اخیر 23 برابر شده است. یعنی چیزی حدود 2/1 پروانه در هر روز کاری. این عدد؛ عدد بسیار بزرگی است. این تعداد نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر شرکت‌های داروسازی گیاهی و طبیعی، متخصصین امر که به تولید دانش فنی مداومت کردند و نیز همکاران بنده در سازمان غذا و دارو و دیگر مراکز مرتبط تلاش فراوانی داشتند.

افرادی که در زمینه ثبت دارو فرآورده کار کردند و دستی بر آتش دارند می‌دانند که 2/1 پروانه در هر روز عدد بسیار بزرگی است. اما در ارتباط با داروهای شیمیایی این گونه نیست و برای تولید یک داروی صناعی، سال‌ها زمان طول می‌کشد. وقتی هم می‌آید جایگزین قبلی می‌شود یا بخشی از بازار قبلی را می‌گیرد. مثلاً رانیتیدین می‌آید و جایگزین سایمتیدین می‌شود، اما در ارتباط با فرآورده‌های طبیعی و سنتی این گونه نیست.

یکی دیگر از شاخص‌های بررسی، تعداد دسته‌‌های درمانی است که داروهای طبیعی و سنتی در آنها کاربرد دارند. درگذشته فرض کنید برای 24 دسته بیماری داروی طبیعی داشتیم، الان در 53 دسته داروی طبیعی وجود دارد. یعنی در مدت 10 سال دو برابر شده است.

این روند ادامه پیدا خواهد کرد و داروساز هر روز با فرآورده ای جدید طرف خواهد شد و سرعت رشد این فرآورده‌ها بسیار بالا است. این موضوع نیاز به افرادی دارد که اطلاعات دقیق تر دارند و بیشتر در این زمینه درس خوانده باشند.

705

کد خبر: 824281

وب گردی

وب گردی