مدیر موسسه «یونس امره»: شهریار در شعر فارسی و ترکی جایگاه بالایی دارد

مدیر موسسه فرهنگی «یونس امره» با بیان اینکه بین کشورهای ترکی زبان، شهریار شاعری شناخته شده است، گفت: در ترکیه بسیاری از علاقمندان به شعر، منظومه «حیدربابایه سلام» را می شناسند.

تورقای شفق در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز درباره تاثیر شعر شهریار در خارج از مرزهای ایران، بیان کرد: شهریار در شعر فارسی و ترکی جایگاه بالایی دارد و استادان بزرگ در مورد اشعار فارسی سخنان زیادی را مطرح کردند و این مسئله بیانگر جایگاه ویژه این شاعر در ادبیات معاصر ایران است.

وی درباره نامگذاری روز شعر و ادب فارسی با نام شهریار، گفت: روز شعر و ادب فارسی که در تقویم ایران به نام شهریار نام گذاری شده است می تواند سبب همبستگی اقوام مختلف باشد.

مدیر موسسه یونس امره در این باره اضافه کرد: 150 سال پیش مردم تبریز در شعارهایی که بر علیه حکومت وقت سر می دادند از اشعار یحیی کمال که شاعری ترک زبان است استفاده می کردند. همچنین در قفقاز، تفلیس و گرجستان این اشعار سبب همبستگی در بین ملت های ترک زبان می شد. بخصوص اینکه در این دوره مردم ساکن روسیه، کشورهای بالکان و چین با خواندن گلستان سعدی و اشعاری از این دست احساس نزدیکی با فرهنگ ایران را می کنند.

شفق افزود: پیوندهای زبانی، ادبی و دینی ایران و ترکیه بسیار گسترده است و آسیای صغیر و ترکیه از زمان سلجوقیان و قبل از آن، مرکز پناه و استقرار شاعران و نویسندگان زبان و ادبیات فارسی بوده است که به دلایل مختلف از جمله هجوم تاتار در آنجا اقامت گزیده بودند و این امر سبب تعامل و تاثیر و تاثر زبان و ادبیات فارسی و ترکی شد و سلجوقیان آسیای صغیر به نشر و گسترش زبان و ادبیات فارسی کمک بسیاری کردند.

مدیر موسسه فرهنگی یونس امره با اشاره به اینکه شهریار در بین کشورهای ترکی زبان شاعری شناخته شده است، گفت: ما شعر و ادبیات آذربایجان را با شاعرانی مانند شهریار، بختیار وهاب زاده می شناسیم، مخصوصا شعر حیدربابایه سلام که در ترکیه هر کس این شعر را یا می داند یا حداقل یک بار به گوشش خورده است.

وی افزود: در کشور ترکیه بسیاری از علاقمندان به ادبیات، شعر معروف شهریار با عنوان حیدربابایه سلام را شنیده اند و می‌توان گفت این شاعر نامدار فقط متعلق به ترک های آذربایجان نبوده بلکه متعلق به همه مردم ترک زبان است.

502

کد خبر: 837899

وب گردی

وب گردی