«شاهنامه امین» رونمایی شد

در نشست هفتگی انجمن هم اندیشان ایران فرهنگی در تهران از کتاب "شاهنامه امین" پژوهش ونگارش پروفسور سید حسن امین رونمایی شد.

به گزارش ایسکانیوز بر اساس گزارش رسیده، در ابتدای این نشست عبدالرحمن حسنی،پژوهشگر فرهنگی و عضو هیئت موسس انجمن هم اندیشان ایران فرهنگی با اشاره به اهمیت شاهنامه و فردوسی در پاسداشت تاریخ و فرهنگ ایران زمین با اشاره به نقد غیرمنصفانه احمدشاملو بر شاهنامه در سخنرانی سال1991میلادی آن شاعر فقید در دانشگاه برکلی کالیفرنیا،بخشی از پاسخ مکتوب دکتر اسلامی ندوشن که پس از آن موضوع به نگارش درآمده بود را برای حاضران بازخوانی نمود.

فرشیدخدادادیان، پژوهشگر تاریخ و مدرس دانشگاه نیز در این نشست با اشاره به پیشینه ی "خدای نامگ"نویسی در روزگار ساسانی با اشاره به ترجمه این متون ساسانی به زبان عربی توسط افرادی همچون ابن مقفع،گفت؛اینکه فردوسی بزرگ با اشاره به زحمات سی ساله خود به زنده کردن عجم با احیای زبان پارسی اشاره می کند،علاوه بر توصیف شرایط زمانی و مکانی عصر وی،تاکید بر این مهم نیز هست که از آن پس ایرانیان برای مطالعه تاریخ اساطیری خود نیازی به دانستن زبان عربی برای مراجعه به"سیر الملوک ها"و"سیرملوک الفرس ها"نداشته اند.

خدادادیان با تقدیر از زحمات پروفسور امین،شاهنامه به نگارش درآمده توسط وی را از نظر دانشنامه بودن بسیار واجد اهمیت دانست و به نقل از یک معرفی نامه پیشتر متشر شده در خصوص شاهنامه امین،این اثر را دارای سه ویژگی مهم دانست.نخست اینکه تمام شاهنامه در این اثر منحصر به فرد بوسیله پژوهنده و سراینده به نظم و نثر باز آفرینی،خلاصه،تحلیل و تفسیر شده است.دوم اینکه؛مفاهیم روزآمدی مانند آزادگی، جوانمردی،حقوق بشر و عدم تبعیض جنسیتی، قومی،زبانی و غیره در آن موج می زند و نهایتاٌ سومین ویژگی این است که پرفسور سید حسن امین علاوه بر بازآفرینی شاهنامه،تداوم تاریخ ایران و جهان را نیز در آن گنجانده و ادامه تاریخ ایران تا امروز را به سبک و سیاق فردوسی اما براساس تاریخ مستند هم به انجام رسانده است.

پروفسور سید حسن امین،پژوهشگر ونویسنده دانشنامه منظوم تاریخ ایران نیز در این نشست ضمن قدردانی از انجمن هم اندیشان ایران فرهنگی برای برگزاری نشست رونمایی از کتاب ایشان گفت این اثر حاصل عمر من است و مفتخرم که من نیز به تبعیت از فردوسی بزرگ بیش از سی سال از زمان و عمر خود را صرف تحقیق و نگارش این اثر نموده ام و مفتخرم که امروز و در این نشست علمی ارزشمند و در جمع فرهیختگان این کتاب رونمایی می شود.

پروفسور امین خاطرنشان کرد؛من حرف زیادی برای گفتن در مورد این کتاب ندارم و هرچه را می بایست بگویم نوشته ام اما بی صبرانه منتظر نقد و نظر شما عزیزان و سایر بزرگواران اهل قلم و اندیشه و دوستداران تاریخ و فرهنگ و ادبیات ایران در خصوص این کتاب هفت جلدی هستم و امیدوارم با بهرهمندی از نظرات ارزشمند شما بتوانم در ویرایش های بعدی این اثر را وزن و غنای بیشتری ببخشم.

مدیر دایره المعارف ایرانشناسی و ماهنامه حافظ با اشاره به نقش فردوسی در توسعه زبان فارسی اظهار کرد: فردوسی با به نظم درآوردن تاریخ و هویت فارسی، اعتباری دوباره به زبان فارسی داد. او در دوره ‌ای که زبان فارسی به انزوا رفته بود،آنرا به عنوان یک زبان ارزشمند مطرح کرد و به آن جانی دوباره داد.فردوسی با ارائه شاهنامه خواست به ما بفهماند که باید زبان فارسی را گسترش و توسعه دهیم،بنابراین هرچه زبان فارسی بیشتر رشد کند،او بیشتر خوشحال می ‌شود.

پروفسور داریوش فرهود،رئیس انجمن هماندیشان ایران فرهنگی در پایان این نشست ضمن جمع بندی مطالب و مباحث ارائه شده،با تبریک به پروفسور امین،گفت؛فروتنی علمی این استاد برجسته از این جهت قابل تقدیر بیشتر است که وی بیش از اینکه در خصوص کار خود صحبت کند از فردوسی بزرگ و اثر سترگ او،شاهنامه یاد کرد و بیشتر از او گفت تا اثر خود.

پروفسور فرهود نقد غیرمنصفانه مرحوم شاملو بر شاهنامه را از این منظر قابل پاسخ دانست که باید آن زمان از ایشان و امروز از باورمندان به آن نقد غیرمنصفانه پرسید که؛؛چون دوست دشمن است شکایت کجا برم؛؛؟

عضو هیئت موسس انجمن هم اندیشان ایران فرهنگی گفت کار مهم دکتر امین در احیاء،بازآفرینی و تداوم شاهنامه فردوسی افتخاری بزرگ برای ما هموندان ایشان در انجمن ایران فرهنگی است و امیدوارم این کتاب آنگونه که شایسته و بایسته است،دیده،خوانده و تحلیل شود.

پیش از سخنان دکتر فرهود متنی در تقدیر از پروفسور امین توسط یکی از میهمانان قرائت و در پایان جلسه نیز پرسش های حاضران مطرح و از سوی سخنرانان نشست پاسخ داده شد.

انجمن هم اندیشان ایران فرهنگی،تشکل علمی فرهنگی مردم نهادی است که با حضور جمعی از علاقمندان به تاریخ و فرهنگ ایران،دانشگاهیان و فعالان فرهنگی تشکیل گردیده و ضمن ثبت در سازمان تشکل های مردم نهاد وزارت کشور،مراحل صدور مجوز خود را سپری می نماید.
501

کد خبر: 883570

وب گردی

وب گردی