شهرام مکری: توسعه ناوگان ریلی باید مسئله فیلمساز باشد

داور دومین جشنواره فیلم وعکس راه آهن، معتقد است: نقش فیلمساز در ترویج فرهنگ استفاده از قطار و حساس کردن مسئولان به این حوزه اهمیت زیادی دارد.

به گزارش ایسکانیوز از دومین جشنواره فیلم و عکس راه آهن، شهرام مکری فیلمساز و داور دومین دوره این جشنواره، گسترۀ هنر را بسیار وسیع خواند و گفت: ورود هر سازمانی به بحث برنامه های فرهنگی و هنری را موجب تقویت آن می شود و سازمان ها به فکر برگزاری برنامه ها و جشنواره های فرهنگی و هنری هستند.

وی افزود: این جشنواره ها می توانند به تحرک جامعه هنری کمک کنند. راه آهن در طول تاریخ پیوند خوبی با سینما داشته است و به عنوان یکی از مظاهر دنیای مدرن، داستان های خاصی را پیرامون خود داشته است که همواره مورد توجه سینماگران بوده است.

کارگردان فیلم "ماهی و گربه" فیلمسازی در فضای راه آهن را سرشار از ایده های نو خواند و گفت: تعامل جامعۀ مدرن و سنتی، سفر، حرکت، فراغ و دوری یا وصال و رسیدن همۀ این ها عناصر مهمی هستند که در سینما می توان به آن پرداخت و نقش راه آهن کاملاً در آن ها محسوس است.

وی ادامه داد: رجوع به تاریخ سینما ما را با فیلم های کمی روبرو می کند اما همین فیلم های کم تأثیرگذاری به مراتب بیشتری را بر مردم گذاشتند.

مکری، فرهنگ سازی استفادۀ صحیح از قطار را به فیلمسازان جوان هشدار دارد و خاطر نشان کرد: از گذشته تا حال راه آهن، شاهراه ارتباطی شهرها به هم بوده است ولی خیلی در این سال های اخیر کاری برای توسعه آن انجام ندادیم. همیشه برای من این سؤال وجود داشته که چرا با وجود تحریم شرکت های هواپیمایی در سال های اخیر کاری برای توسعه ناوگان ریلی خودمان نکردیم و با اینکه می توانستیم سفرهای مطمئن تری را با قطار داشته باشیم، خیلی نسبت به آن فرهنگ سازی نشده است. به نظرم نقش فیلمساز در این جشنواره می تواند بر ترویج فرهنگ استفاده از قطار و حساس کردن مسئولان به این حوزه اهمیت زیادی پیدا کند.

کارگردان فیلم "هجوم" سکون و تحرک را از جذابیت های لوکیشن قطار دانست و اظهار داشت: قطار هم می تواند تعریف لوکیشن ثابت را داشته باشد و هم می تواند به واسطه حرکت آن، موقعیت های متفاوتی را بیرون از فضای قطار برای ما بوجود آورد. در نتیجه داستان را انگار در قطار بیان می کنید اما بیشتر از یک فیلم معمولی می توانید تغییر لوکیشن دهید و به نقاط گوناگون حرکت کنید. به نظرم کار کردن در لوکیشن قطار موقعیت منحصر به فردی را برای فیلمساز رقم می زند که باید از آن استفاده بهینه کند.

وی تصریح کرد: ایستگاه ها هرکدام می توانند داستان منحصر به فرد خودش را داشته باشند و از طرفی دیگر با توجه به مدت زمان طولانی که افراد با هم در یک مکان قرار دارند، داستان ها و ایده های متفاوتی را در آن ها می توان شاهد بود.

این کارگردان جوان فیلم های 90 ثانیه ای جشنواره راه آهن را دارای فرم و داستان مخصوص خودش عنوان کرد و بیان داشت: این مدیوم از فیلمسازی خیلی تفاوت ساختاری با فیلم کوتاه ندارد بلکه باید فرم و داستان مخصوص خودش را پیدا کند تا به یک فیلم خوب تبدیل شود.

در فیلم 90 ثانیه ای فیلمساز با مشکلات اقتصادی کمتری روبرو است و از این حیث به وی جسارت بیشتری می دهد آزادانه فیلمی را که می خواهد تولید کند. از این نظر رفتن به سمت فیلم های کوتاه کوتاه فرصت مناسبی برای آماتورها است تا راحت تر فیلم بسازند و ایده های مختلفی که دارند را تبدیل به فیلم کنند.

مکری در پایان پیشنهاد داد: فکر می کنم مسئولان این جشنواره باید برای دوره های بعد، خودشان را هر چه بیشتر به جامعه فیلمساز معرفی کنند. چون که جشنواره با مخاطبان خود معنا پیدا می کند و هر چقدر مخاطب بیشتری داشته باشد، زنده تر هست و هر چقدر خودش را در حوزۀ جذب مخاطب فعال تر نشان دهد، در آینده موفق تر هست.

502

کد خبر: 898105

وب گردی

وب گردی