تورقای شفق: نوروز تنها مختص ایران نیست

رئیس موسسه فرهنگی یونس امره درباره برپایی آئین نوروز در ترکیه گفت: نوروز و آمدن بهار تنها  مختص ایران، قفقاز و اروپا نیست و در ترکیه این آئین مانند یک جشن فولکلوریک منطقه ای بیشتردر مناطق کردنشین رواج دارد.

رئیس موسسه فرهنگی یونس امره در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره برپایی عید نوروز در کشور ترکیه گفت: جشن نوروزعموما میان ترک های آسیای میانه در آناتولی ترکیه و در مناطق مختلف برگزار می شود و هر منطقه از کشور ترکیه برای برپایی این جشن برنامه های خاصی دارند که عموما این جشن در میان عشایر کرد نشین بیش از ساکنان شهرهای بزرگ رواج دارد.

وی افزود: در دوره عثمانی این جشن در دربار پادشاهان به همراه برنامه های خاص برپا می شد. آن ایام شعرا، نوروزیه می سرودند و در ازای تقدیم به سطان، سله دریافت می کردند بنابراین این مراسم به نوعی در ادامه جشن های دینی و آئینی ترکیه به صورت سراسری برگزار می شد.

شفق اظهار کرد: جشن نوروز در شهرهای مختلف ترکیه مانند آدانا، آنتالیا و اقوام کوچ نشین طائفه های ترک زبان ساکن روستاها بیشتر رواج دارد زیرا این افراد پیش از ساکنان شهر آمدن بهار را احساس می کنند.

رئیس موسسه فرهنگی یونس امره گفت: هر یک از ساکنان ترکیه، قسمت هایی ازیونان و بلغارستان جشن های خاصی برای آمدن فصل بهار دارند البته ساکنان اروپا و آسیا میانه قبل از اینکه وارد آناتولی شوند، نوروز را جشن می گرفتند.

وی خاستگاه نوروز را مکان خاصی ندانست و اظهار کرد: در بهار زمانی که طبیعت دگرگون می شود تفاوتی ندارد که یک فرد در چه نقطه ای از دنیا قرار داشته باشد و نوروز مختص ایران، قفقاز یا اروپا نیست.

شفق ادامه داد: مردم بومی تغییرات فصلی در بهار را بیش از دیگران احساس می کنند زیرا تغییر طبیعت را جشن می گیرند و در هر نقطه ای از دنیا بهار تحولی در طبیعت ایجاد می کند. در همه نقاط دنیا در پایان فصل زمستان همزمان با آب شدن برف ها و شکوفایی گل ها، تغییرات طبیعت احساس می می شود.

وی افزود: ساکنان روستاها روز عید نوروز را به چمن زار و صحرا می روند واین آئین در شهرها کمتر رواج ندارد البته برگزاری جشن نوروز تنها مختص کردنشین های ترکیه نیست و قسمت های آدانا، آغری و ایغدیر این رسم را هر ساله به جای می آورند.

رئیس موسسه فرهنگی یونس امره گفت: از شعرای عثمانی که نوروزیه می سرودند می توان به ندیم در قرن 17 و اوایل 18 و نفعی شاعر و طنزسرای اهل امپراتوری عثمانی اشاره کرد که از شعرای نزدیک به دربار بودند.

وی افزود: جشن نوروز در همه شهرهای ترکیه رواج ندارد و مانند ایران در همه مناطق شهری و روستایی نمادهایی از عید و سفره هفت سین وجود ندارد. در ترکیه این آئین مانند یک جشن فولکلوریک منطقه ای به جای آورده می شود و خانه تکانی و خرید لباس نو و دید و بازدید از اقوام و آشنایان در ترکیه، اعیاد بزرگی مانند عید فطر و قربان انجام می شود.

502

کد خبر: 915417

وب گردی

وب گردی