هدف آمریکا از حمله به سوریه روشن شد

خبرگزاری روسی اسپوتنیک در مطلبی به بررسی بهانه‌جویی‌های آمریکا برای آغاز حمله نظامی به سوریه پرداخت.

به گزارش سرویس بین الملل ایسکانیوز، خبرگزاری اسپوتنیک در مطلبی نوشت: پس از آنکه متحدان راهبردی آمریکا در سوریه از نیروهای ارتش این کشور شکست خوردند، واشنگتن از بیم آن که این پیروزی ها دیگر کشورهای منطقه را نیز به پیوستن به اتحاد غالب و توانمند کشورهای ایران، روسیه و ترکیه ترغیب کند، قصد دارد یک حمله نظامی علیه دمشق آغاز کند.

روز شنبه بسیاری از رسانه های غربی در اقدامی هماهنگ دولت سوریه را به انجام حمله شیمیایی در دوما در ده کیلومتری شمال شرق دمشق متهم کردند. ترامپ، بشار اسد (رئیس‌جمهور سوریه) را عامل اصلی این حمله دانست و افزود ایران و روسیه نیز به دلیل حمایت از رئیس جمهور سوریه مسئول هستند.

مرکز آشتی روسیه در سوریه روز یکشنبه به طور رسمی گزارش های منتشر شده از سوی رسانه های بین المللی درخصوص وقوع حمله شیمیایی در دوما را تکذیب کرد. وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرد انتشار چنین اطلاعات غلطی با هدف سرپوش گذاشتن بر جنایات تروریست ها و توجیه مداخله نظامی در سوریه انجام می شود.

«الساندرو برونو» از اعضای سابق سازمان ملل و تحلیلگر موسسه مشاوره ای «لمباردی لتر» در این خصوص اظهار کرد: «آمریکا و متحدانش از جمله عربستان سعودی و اسرائیل متحمل شکست های سنگینی در سوریه شدند. آنها از دستیابی به اهداف خود در خاک این کشور بازمانده اند؛ آنها می خواستند دولت بشار اسد و متحدانش نظیر حزب الله را که نماد مقاومت در برابر قدرت های غربی در جهان عرب هستند، حذف کنند.»

وی همچنین اشاره کرد در 4 آوریل نشستی در آنکارا برگزار شد که سران کشورهای روسیه، ایران و ترکیه در آن شرکت کردند. وی گفت: «روسیه و ایران با همراه کردن ترکیه با خود سعی دارند این کشور را به یکی از متحدان اصلی خود تبدیل کنند.»

برونو در ادامه گفت: «همین امر موجب شده است سوریه به عرصه ای برای رویارویی قدرت های جهانی تبدیل شود. آمریکا فکر می کند اگر در مقابل اقدامات روسیه در خاورمیانه هیچ کاری نکند، ضعیف به نظر خواهد رسید. همچنین ممکن است روسیه و ایران برخی کشورهای عربی منطقه را با خود همراه کنند. یکی از کشورهای مهم حاشیه خلیج فارس قطر است که به نظر می رسد به سمت اتحاد روسیه و ایران سوق پیدا کرده است.»

«ماجد بن عبدالعزیز الترکی» رئیس مرکز رسانه و مطالعات عربی و روسی در ریاض نیز در مصاحبه با اسپوتنیک گفت احتمال حمله نظامی آمریکا به سوریه بسیار بالاست. وی اظهار کرد به نظر می رسد رقابتی بین المللی میان کشورهای قدرتمند جهان در خاورمیانه شکل گرفته است. وی افزود: «اصلا بعید نیست که کشورهای عضو ناتو از ادعای حمله شیمیایی در سوریه به عنوان بهانه ای برای توجیه تجاوز نظامی به خاک این کشور و حمله علیه دولت بشار اسد استفاده کنند.»

احتمالا آمریکا در حمله نظامی به سوریه دریافت تایید شورای امنیت را نیز نادیده خواهد گرفت. وی پیشتر نیز بدون دریافت مجوز از سازمان ملل به کشورهای دیگری از جمله عراق و لیبی حمله نظامی کرده است. بنابراین این بار نیز بدون دریافت تایید سازمان ملل در حمله به سوریه تردیدی به خود راه نخواهد داد. برکناری بشار اسد از قدرت تصمیمی بود که پیشتر اتخاذ شده بود و اکنون آمریکا در تلاش است از تمام توان خود برای رسیدن به این هدف استفاده کند.

کد خبر: 921219

وب گردی

وب گردی