برنامه‎ریزی برای جمع‎آوری گاز‌های مشعل در مناطق نفتخیز جنوب

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به برنامه‎ریزی شرکت ملی نفت ایران برای به صفر رساندن سوزاندن گازهای مشعل اشاره کرد و گفت: برای جمع‎آوری همه گازهای ارسالی به مشعل به ویژه در استان خوزستان برنامه مدونی وجود دارد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ بیژن عالیپور امروز (شنبه، هشتم اردیبهشت‌ماه) در حاشیه افتتاح واحد جمع‎آوری گازهای همراه نفت میدان پارسی افزود: این برنامه‎ها در مدیریت سرمایه‎گذاری و کسب‌وکار شرکت ملی نفت ایران تدوین شده و به‌زودی ابلاغ خواهد شد.

او گفت: در واحد جمع‎آوری گازهای همراه نفت پارسی هم اکنون روزانه ۳ میلیون فوت مکعب گاز سبک جمع‎آوری می‎شود و امکان افزایش این مقدار تا ۷,۵ میلیون فوت مکعب در روز وجود دارد.

مدیرعامل شرکت ملی نفتخیز جنوب به امضای قرارداد مشابه دیگری با شرکتی خصوصی برای جمع‎آوری گازهای همراه نفت در مارون ۶ و منصوری اشاره کرد که با اجرای آن، در مارون ۶ روزانه ۱۵ میلیون فوت‌مکعب و در منصوری ۱۲ میلیون فوت مکعب در روز گازهای سبک جمع‌آوری می‌شود.

بر اساس این گزارش، ایستگاه جمع‎آوری گازهای مشعل میدان پارسی با هدف جلوگیری از سوزاندن روزانه حداقل ۳ و حداکثر ۷,۵ میلیون فوت مکعب گاز مشعل و ممانعت از آلودگی‎های زیست‎محیطی، امروز در منطقه عملیاتی نفت و گاز آغاجاری به بهره‎برداری رسید.

این طرح نخستین طرح جمع‎آوری گازهای مشعل است که با حضور و مشارکت بخش خصوصی به ثمر رسیده و شرکت تامکار گاز به عنوان مجری این طرح با احداث یک واحد تقویت و افزایش فشار گاز با ظرفیت حدود ۷,۵ میلیون فوت‌مکعب در روز، گازهای کم‎فشار واحد پارسی کلاستر را جمع‌آوری و از سوزانده شدن آنها جلوگیری می‌کند.

در این پروژه، گازهای کم فشار میدان پارسی که با افت فشار چاه‎های تولیدی، امکان جمع‌آوری در ایستگاه تقویت فشار موجود را ندارد، با فشار در محدوده ۱۵ تا ۵۰ پام به تاسیسات تقویت فشار تامکار گاز تحویل می‌شود و پس از فشارافزایی با فشار ۱۲۰ پام دوباره به تاسیسات شرکت ملی نفت بر می‎گردد تا در کارخانه گاز و گاز مایع-۱۵۰۰ مایع گیری و به میدان کرنج تزریق شود.

402

کد خبر: 935767

وب گردی

وب گردی