هدف تحریم‌ها معیشت مردم است/ اختصاص۳۰درصدمناصب عالی به زنان

وزیرتعاون،کار ورفاه اجتماعی با بیان اینکه هم اکنون ۴۱ درصد از کارمندان دولت زن هستند،گفت:هدف گذاری شده است که تا پایان دولت کنونی دست کم ۳۰ درصداز مناصب عالی مدیریتی کشوربه زنان اختصاص یابد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از مرکز روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اجلاس ۱۰۷ سازمان بین المللی کار سخنرانی کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت : من پیش از آغاز سخن ، مایلم ماه مبارک رمضان ، ماه رحمت و مبارزه با فقر را به خواهران و برادران مسلمانم در هیات های اعزامی و میلیون ها کارگر روزه دار تبریک بگویم.

ربیعی افزود: در ارتباط با " ابتکار زنان در محیط کار " و با توجه به تحولات سریع اجتماعی و اقتصادی ، دنیای ما برای داشتن آینده ای روشن به اندیشیدن و بیشتر کارکردن برای بهبود وضعیت زنان نیازمند است . " ابتکار آینده کار " نیز باید در تعامل با مساله زنان در محیط کار بررسی و ارزیابی شود .

او گفت : بهبود وضعیت آینده جهان کار نیازمند همکاری همه ما با یکدیگر به منظور فراگیر کردن صلح ، عدالت اجتماعی و کار شایسته است . ما اما متاسفانه در جهانی زندگی می کنیم که برخی کشورها به توافقنامه های بین المللی بی توجه هستند و اینها برای توسعه منافع اقتصادی و سیاسی خود ، بخشی از جهان را به خشونت می کشانند ، کودکان و زنان بی گناه را بمباران می کنند .متاسفانه در جهان امروز ، برخی قدرت ها بحران زایی و تولید خشونت می کنند که نتیجه ناخوشایند آن بیش از همه بر زنان و کودکان تاثیر دارد.

ربیعی افزود : در مورد گفت و گوی اجتماعی نیز که در دستور کار این کنفرانس قرار دارد ، این واقعیت باید لحاظ شود که کشورها هر کدام شرایط متفاوتی دارند و ارایه نسخه واحدی برای همه درست نیست . شرایط بومی هر کشور و مقتضیات سیاست گذاری عمومی باید در این خصوص در نظر گرفته شود. با این اعتقاد که گفت و گوی اجتماعی چه در سطح بین المللی ، چه در سطح ملی و گروههای اجتماعی و حتی خانواده ها نیازمند زندگی شایسته در جوامع امروزی است . کشور من بیش از صد سال تجربه سه جانبه گرایی در موضوعات کار را دنبال می کند و در این دولت بیش از ۵۰ درصد تعداد تشکل ها را افزایش داده ایم .

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت : دیگر دستور کار این کنفرانس " پایان دادن به خشونت در محیط کار " نیز حایز اهمیت است . تلاش برای توسعه اخلاقیات در محیط کار ضروری است اما کماکان شرایط نابرابر و وجود فقر گسترده و شرایط برآمده از اقتصاد سیاسی روابط بین المللی در عرصه کار به باز تولید خشونت می انجامد . خشونت در محیط کار را نمی توان جدای از نابرابری و فقر در درون کشورها و در عرصه بین المللی و صرفا " با تکیه بر موعظه های اخلاقی از میان برد.

ربیعی گفت :ایجاد امنیت شغلی ، مقابله با خشونت ، چه علیه کودکان و زنان و چه در محیط کار اراده ملی ما است . در پیوند با دیگر دستور کار کنفرانس نیز به گسترش همکاریهای بین المللی سازمان بین المللی کار اعتقاد راسخ داریم و از آن حمایت می کنیم .

او افزود : افتخار دارم اعلام نمایم زنان در کشور من از جایگاه رفیعی هم در خانواده و هم در جامعه برخوردارند . هم اکنون ، خانم ها قریب به ۶۰ درصد ورودیها و فارغ التحصیلان دانشگاههای کشور را تشکیل می دهند. آنها فعالانه در پیشبرد اقتصاد اقتصاد جامعه چه از طریق کار ارزشمندشان در منزل و چه از طریق کار در بخش های خصوصی و عمومی کشور مشارکت دارند.

ربیعی گفت : هم اکنون ۴۱ درصد از کارمندان دولت زن بوده و این حاکی از تحقق ۱۰ درصد حضور بیشتر زنان در میان کارکنان دولت در طول یک دهه گذشته است. همچنین هدف گذاری شده است که تا پایان دولت کنونی دست کم ۳۰ درصد از مناصب عالی مدیریتی کشور به خانم ها اختصاص می یابد.

او افزود : از مجموع ۸۰۰ هزار شغل ایجاد شده در سال گذشته نزدیک به ۶۰ درصد از آن به خانم ها اختصاص داشت . توانمند سازی آنها به ویژه زنان سرپرست خانوار از طریق اقداماتی همچون ارایه آموزش ها و مهارت های لازم به صورت رایگان و ایجاد دستیابی به فرصت های برابر اجتماعی دنبال می شود .

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت : زنان و مردان ممکن است ترجیح دهند در مشاغلی فعالیت نمایند که از انعطاف پذیری بیشتری برخوردارند تا از این طریق بتوانند مناسبات خانوادگی و کاری خودر را بهتر مدیریت نمایند .

او افزود : عقیده دارم که باید زمینه فعالیت این دسته از افراد در چنین مشاغلی مطابق با استانداردهای کار فراهم شود. سازمان بین المللی کار باید رهیافت توازن میان کار و خانواده را توسعه دهد.

ربیعی گفت : دولت جمهوری اسلامی ایران در عمل به تعهدات ملی و جهانی خود همواره استوار و ثابت قدم بوده و همه کوشش خود را برای تحقق آنها به کار بسته است . در حالی که ما اینجا در این کنفرانس معظم گرد هم آمده ایم تا با یکدیگر هم اندیشی و گفت و گو کنیم که چگونه می توان شرایط کار را در سراسر جهان ارتقا داد که این البته نیازمند مسئولیت جمعی همه ما است . متاسفانه تحریم هایی ظالمانه و غیرعادلانه بدون هیچ توجیهی بر اقتصاد برخی کشورها از جمله کشور من تحمیل می شود . تحریم هایی که هدف آن اساسا" صدمه زدن به معیشت مردم عادی ، کارگران و اقشار آسیب پذیر است .

او تصریح کرد : و نیز در پایان لازم می دانم نگرانی جامعه کار ایران را از وضعیت سخت زندگی و کشتار زنان ، کودکان و کارگران در سرزمینهای اشغالی فلسطین را اعلام نمایم . باید جامعه جهانی و سازمان های بین المللی از جمله سازمان بین المللی کار که اهدافی عدالت طلبانه دراند در این خصوص حساس باشند.

401

کد خبر: 954173

وب گردی

وب گردی