صف آرایی علیه دشمن از بوکمال تا سوئیس

مواضع قاطعانه رئیس جمهور علیه آمریکا در سفرهای اخیر خود به اروپا موجی از حمایت ها، از جمله حمایت همه جانبه فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در پی داشت.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، پس از خروج غیرقانونی آمریکا از توافق هسته ای، حسن روحانی در پی آخرین تلاش ها برای زنده نگه داشتن برجام به دو کشور اروپایی اتریش و سوئیس سفر کرد؛ وی در جریان این سفر با وزرای خارجه و همچنین روسای جمهور دو کشور دیدار و گفت وگو کرد که محور اصلی این گفت و گوها لزوم حفظ و حمایت همه جانبه از برجام بود.

مهم ترین بخش این سفر، اظهارات مقاومت گونه رئیس جمهور بود که شاید بتوان گفت معادلات طرف های خارجی را در این برهه حساس به شکل کاملا استراتژیک برهم ریخت؛ وی طی این اظهارات مدعی شد: آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند که می‌خواهند به طور کامل جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند. آنها معنی این حرف را نمی‌فهمند، زیرا این اصلا معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود. اگر شما می‌توانید این کار را انجام دهید تا نتیجه آن را ببینید.

این اظهارات روحانی واکنش های مختلفی را در رسانه های داخلی و خارجی در پی داشت؛ برخی رسانه ها از احتمال بستن تنگه هرمز از سوی جمهوری اسلامی ایران خبر می دادند و این سخنان روحانی را مهر تاییدی بر این موضوع قلمداد می کردند.

نکته قابل توجه و اساسی این ماجرا واکنش و حمایت قاطعانه "سردار قاسم سلیمانی" فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران از این مواضع رئیس جمهور بود؛ سردار سلیمانی در پی انتشار نامه ای حمایت خود را از موضع قاطعانه رئیس جمهور به این شکل ابراز کرد: این همان دکتر روحانی است که ما شناخت داشتیم و داریم و می بایست باشد. شما با سخنان حکیمانه ارزشمند و قدرتمندانه خودتان رهبر عزیز، ملت بزرگوار ایران اسلامی و مسلمانان جهان را سرافراز کردید .

این نامه واکنش های مختلفی را در تمامی جناح ها و گرایش های سیاسی کشور در پی داشت و حتی مورد انتقاد برخی از سیاسیون از جمله "حمید رسایی" نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

به گفته برخی کارشناسان این اقدام سردار سلیمانی به نوعی هم پوشانی عرصه های "دیپلماتیک" و" نظامی" جمهوری اسلامی ایران را در این برهه حساس زمانی به رخ مجامع جهانی از جمله ایالات متحده آمریکا کشید و این پیام را به دنبال داشت که نیروهای نظامی و دیپلمات های کشور نه تنها اختلافی با یکدیگر ندارند، بلکه در پیش برد اهداف نظام تقسیم کاری استراتژیک ترتیب داده اند.

در همین باره محمد صالح جوکار عضو اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نهمین مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با اشاره به نامه "سردار سلیمانی" در حمایت از مواضع اخیر رئیس جمهور اظهار داشت: آن چه که مسلم است و موجب اقتدار یک ملت می شود، این است که میان عرصه دیپلماتیک و دفاعی یک هماهنگی و پوشش متقابل وجود داشته باشد.

وی افزود: دشمن به دنبال این است که تنگناهایی جدی برای کشور ایجاد کند؛ در همین خصوص نمی تواند به صورت یک طرفه اقدام کند بلکه طرف مقابل نیز اقداماتی را در دستور کار خود قرار می دهد. پشتوانه مواضع رئیس جمهور مبنی بر این که اگر قرار باشد ایران نفتی صادر نکند دیگران نیز نباید صادر کنند، قطعا نیروهای دفاعی خواهند بود.

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نامه سردار سلیمانی در واقع حامل این پیام بود که در صورت عدم تحقق منافع ملی جمهوری اسلامی ایران، در مقابل، منافع دشمن نیز محقق نخواهد شد و به نوعی این نامه تهدید منافع دشمن بود.

وی با بیان این که اگر دشمن هوش سیاسی داشته باشد کاملا متوجه پیام جمهوری اسلامی خواهد شد، خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران بر مبنای ابزار و امکانات استراتژیک خود در منطقه می تواند اقدامات مناسبی را برای مقابله با دشمن انجام دهد ضمن این که موقعیت استراتژیک ایران این پیام را می دهد که از چه راه و روش هایی برای این که نتیجه مطلوب بگیریم استفاده کنیم.

دست آخر این که، اظهارات حسن روحانی قطع به یقین بدون پشتوانه نیروهای دفاعی کشور از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی میسر نخواهد بود و لذا اقدام سردار سلیمانی و نگارش این نامه مهر تاییدی بر امکان عملیاتی شدن هرگونه اقدام ایران در مقابل تحریم های آمریکا خواهد بود و لذا معادلات دشمن را به شکل قابل توجهی برهم خواهد زد؛ بدون شک حمایت از مواضع قاطعانه دولت در برابر بیگانگان در هر شرایطی می تواند در خنثی سازی هرگونه اقدام علیه جمهوری اسلامی ایران موثر واقع شود.

خبرنگار: شایان دنیادیده

302

کد خبر: 960590

وب گردی

وب گردی