بهترین مسیر برای  سلامتی دائمی ، از سلامت روان خوب می گذرد

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به نقش مهم و کلیدی خودمراقبتی در تمام ابعاد سلامت خصوصا سلامت روان گفت:خودمراقبتی، اقدامات و رفتارهایی است اکتسابی، آگاهانه و هدفدار که مردم برای خود، فرزندان و خانواده شان انجام می دهند تا سالم تر بمانند، سلامت فعلی خود را حفظ کنند و نیازهای جسمی، روانی و اجتماعی خود را برآورده کردند.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری هفتگی با بیان اینکه شعار سال 2018هفته سلامت روان "سلامت روان جوانان و نوجوانان: جهان در حال تغییر" است، تاکیدکرد: این شعار به دولت ها و ملت ها هشدار می دهد که، دنیا درحال تغییر است و در این جهان نوین که نحوه تعاملات اجتماعی و گفتگو در فضاهای مجازی به سرعت در حال دگرگونی و پیشرفت هستند، مزایا و معایب فراوانی نهفته است که برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی و عوارض ناشی از این تغییر، راهی به جز خودمراقبتی وجود ندارد.
وی تصریح کرد: مهمترین مهارت برای توانمند سازی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی، آموزش مهارت خودمراقبتی است که در این راستا توجه و تمرکز و مراقبت از نوجوانان و جوانان، مهمترین و ضروری ترین وظیفه بزرگسالان در این زمینه به شمار می رود.
سخنگوی وزرات بهداشت با بیان اینکه بهترین مسیر برای سلامتی مادام العمر، از سلامت روان خوب می گذرد، تاکید کرد: جوانانی که با عوامل استرس زای بسیار روبرو هستند، به احتمال بسیار زیاد در تمام طول عمر و زندگی شان مشکلات روانپزشکی را تجربه می کنند.

وی توانمندسازی، اقدامات پیشگیرانه، مداخلات زودهنگام، آموزش مهارت های زندگی و تاب آوری، دسترسی به خدمات آموزشی و سلامت را از عوامل کلیدی در ساختن آینده ای سالم برای نوجوانان و جوانان دانست و گفت: سلامتی چهار بعد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی دارد و بعد روانی از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار است.

عدم مراجعه ایرانیان به روانشناس و روانپزشک ریشه در پایین بودن سطح سواد سلامت روان و در نتیجه عدم وجود مهارت لازم برای خود مراقبتی دارد



دکتر حریرچی افزود: مهمترین شاخص های تشکیل دهنده سلامت روان شامل احساس ارزشمندی و مفید بودن، رضایتمندی از خویشتن، توانایی همدلی کردن با دیگران، احساس نشاط و شادمانی و توانمند بودن در ارتباط اجتماعی و حل مساله است که بدون شک بهترین زمان آموزش و توانمند سازی در این زمینه ها دوران کودکی، نوجوانی و جوانی است و مناسب ترین جایگاه آن خانه، مدرسه و دانشگاه است.

وی با اشاره به اینکه در عصر ارتباطات و فناوری، نوجوانان و جوانان مهمترین گروه هدف کاربران دنیای دیجیتال و فضای مجازی هستند،تاکید کرد: دنیایی کاملا متفاوت با دنیای بزرگسالان که مملو از فرصت های مثبت و منفی برای این گروه هدف می باشد و به منظور پیشگیری از آسیب های دنیای دیجیتال و بهره مندی از فرصت ها و امکانات مفید و مثبت اینگونه فضا ها، آشنا شدن والدین و بزرگسالان با ابزارهای الکترونیک فضاهای مجازی یکی از راه های کمک به نوجوانان و جوانان است.

دکتر حریرچی با اشاره به نقش مهم و کلیدی خودمراقبتی در تمام ابعاد سلامت خصوصا سلامت روان، گفت: خودمراقبتی، اقدامات و رفتارهایی است اکتسابی، آگاهانه و هدفدار که مردم برای خود، فرزندان و خانواده شان انجام می دهند تا سالم تر بمانند، سلامت فعلی خود را حفظ کنند و نیازهای جسمی، روانی و اجتماعی خود را برآورده سازند.

وی با اشاره به اینکه 65 تا 85 درصد انواع مراقبت ها می تواند از خودمراقبتی بهره مند باشد، تصریح کرد: خود مراقبتی در بیماری های مزمن می تواند نتایجی از جمله کاهش ۴۰ درصدی مراجعه به پزشکان عمومی، کاهش ۱۷ درصدی مراجعه به پزشکان متخصص، کاهش ۵۰ درصدی مراجعه به مراکز اورژانس، کاهش ۵۰ درصدی در بستری بیمارستانی و کاهش ۵۰ درصدی در روزهای غیبت از کار را به همراه داشته باشد.

خود مراقبتی در بیماری های مزمن می تواند نتایجی از جمله کاهش ۴۰ درصدی مراجعه به پزشکان عمومی، کاهش ۱۷ درصدی مراجعه به پزشکان متخصص، کاهش ۵۰ درصدی مراجعه به مراکز اورژانس، کاهش ۵۰ درصدی در بستری بیمارستانی و کاهش ۵۰ درصدی در روزهای غیبت از کار را به همراه داشته باشد



سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه خودمراقبتی باعث 7 درصد صرفه جویی مالی در نظام سلامت می شود، گفت: خودمراقبتی منجر به ارتقای سلامت و کیفیت زندگی، افزایش رضایت بیماران، استفاده منطقی از خدمات و کاهش هزینه های سلامت می شود.

وی عدم مراجعه ایرانیان به روانشناس و روانپزشک ریشه را در پایین بودن سطح سواد سلامت روان و در نتیجه عدم وجود مهارت لازم برای خود مراقبتی دانست و گفت: اگر به این مساله توجه کنیم که میزان مراجعه ایرانیان به روانشناس و روانپزشک پایین است، موضوع اختلالات روانی می تواند به موضوعی پیچیده و مزمن تبدیل ‌شود.

دکتر حریرچی تاکید کرد: خودمراقبتی در سلامت روان منجر به افزایش سواد سلامت روان می شود، بدین معنی که خود آگاهی و باورهای افراد در مورد اختلالات روانپزشکی افزایش می یابد و به شناسایی، مدیریت یا پیشگیری از این اختلالات کمک می کند. افزایش سواد سلامت روان منجر می شود توانایی شناخت اختلالات روانپزشکی را داشته باشیم، بدانیم چگونه اطلاعات حوزه سلامت روان راجستجو کنیم، عوامل خطر سلامت روان و علل اختلالات روانپزشکی را بشناسیم، نسبت به انواع کمک های بهداشتی درمانی آگاهی داشته باشیم و استفاده به موقع انجام دهیم .

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه جوانان و نوجوانان بیشتر روز در اینترنت با تجربه جرایم سایبری و بازی های خشونت آمیز روبرو هستند، تصریح کرد: به طور کلی جوانان و نوجوانان روزانه در معرض آسیب های روانی و اجتماعی می باشند و ارتقای سواد سلامت روان از طریق آموزش خودمراقبتی را می توان راهکاری در این زمینه دانست.

وی نوجوانی و جوانی را زمانی قطعی برای مداخلات پیشگیرانه مانند رفتارهای خودمراقبتی دانست و گفت: براساس آمار‌های منتشر شده حداقل ۲۳ درصد از شهروندان ایرانی از نوعی اختلال روانپزشکی رنج می‌برند و نیازمند دریافت خدمات سلامت روان هستند.

دکتر حریرچی در پایان تصریح کرد: مهمترین روش ها و تکنیک های خودمراقبتی در سلامت روان را شامل آموزش مهارت خودآگاهی، مهارت حل مساله، مهارت های ارتباطی، مهارت مدیریت خشم و استرس و مهارت همدلی کردن هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 973688

وب گردی

وب گردی