روند رو به رشد فرار مغزها از اسرائیل

آمارها و اطلاعات مراکز رسمی رژیم صهیونیستی ضمن اشاره به کاهش ورودی مراکز آموزش عالی در سال تحصیلی جاری بر افزایش تعداد دانشجویان عرب و همچنین روند رو به رشد فرار مغزها از اراضی اشغالی تاکید دارند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، نظام آکادمیک اسرائیل با مشکل کاهش ورودی های سال تحصیلی جاری مواجه شده است و این در حالی است که برخی اطلاعات حاکی از گسترش پدیده فرار مغزها به خارج از اسرائیل اشاره داد.

کاهش ورودی موسسات آموزش عالی رژیم صهیونیستی

بر اساس اعلام شورای عالی آموزش رژیم صهیونیستی پس از گذشت 25 سال از افتتاح کالج های آکادمیک در اسرائیل که از اهداف اصلی آنها تسهیل پذیرش دانشجویان برای تحصیلات آکادمیک بوده است، اسرائیل در سال جاری تحصیلی شاهد کاهش قابل توجه تعداد متقاضیان جهت تحصیلی در دانشگاه ها و کالج ها بوده و این مساله پس از آن رخ داده است که در 20 سال گذشته تعداد متقاضیان رشد داشته است.

اطلاعات ارائه شده از سوی شورای عالی آموزش رژیم صهیونیستی که توسط روزنامه عبری زبان «ذی مارکر» منتشر گردیده بیانگر آن است که افزایش تعداد دانشجویان در تمام موسسات آموزش عالی اسرائیل متوقف شده و در برخی مراکز کاهش یافته است.

بر اساس اعلام این رسانه صهیونیست چنین وضعیتی در برخی زمینه ها موثر خواهد بود که از جمله آنها ایجاد مانع بر سر راه کاهش شکاف های اجتماعی و اقتصادی است.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) اخیراً در گزارشی اعلام کرد حقوق دارندگان مدرک لیسانس نسبت به دارندگان مدرک دیپلم 39 درصد بیشتر بوده و این افزایش برای دارندگان مدرک فوق لیسانس به 116 درصد می رسد.

از سوی دیگر کاهش ورودی های موسسات آموزش عالی به درآمد مراکز آکادمیک نیز لطمه وارد کرده است. این وضعیت خسارت های فراوانی را برای کالج های دولتی و خصوصی که 60 درصد از دانشجویان اسرائیل در آنها تحصیل می کنند نسبت به دانشگاه ها در پی خواهد داشت چرا که بودجه کالج ها بر اساس تعداد دانشجویان محصل در این مراکز و بودجه دانشگاه ها بر اساس فعالیت های پژوهشی آنها تخصیص داده می شود و از همین جهت ارزیابی های شورای عالی آموزش اسرائیل اشاره به آن دارد که بخشی از کالج ها نمی توانند زیاد در برابر این وضعیت ایستادگی نمایند و با بحران اقتصادی مواجه خواهند شد.

لازم به ذکر است در سال های اخیر 3 کالج پس از مواجهه با بحران های اقتصادی تعطیل شده است چرا که هزینه تحصیل در کالج های خصوصی اسرائیل برای هر ترم به هزاران شِکل می رسد که همین مساله کاهش دانشجویان متقاضی در این مراکز را به دنبال داشته است.

افزایش تعداد دانشجویان عرب در اراضی اشغالی

همچنین شورای عالی آموش اسرائیل اعلام کرد تعداد دانشجویان موسسات آکادمیک در سال جدید تحصیلی 306600 نفر بوده که مشابه سال گذشته تحصیلی است ولی در عین حال کمتر از تعداد ثبت شده در سال 2007 است. از این تعداد 230800 نفر از آنها در دوره لیسانس مشغول به تحصیل هستند که نسبت به سال 2014 از کاهش 7 هزار نفری برخوردار بوده است.

این آمارها پیش از این نیز برای شورای عالی آموزش اسرائیل قابل پیش بینی بود چرا که کاهش تعداد دانشجویان ناشی از تغییرات جمعیتی است مانند کاهش تعداد ساکنان یهودی غیر حریدیم که در سن تحصیلات دانشگاهی هستند، از همین جهت شورای عالی آموزش رژیم صهیونیستی اعلام کرد برای تسهیل ورود اهالی اراضی اشغالی به ویژه عرب ها و حریدیم ها به موسسات آموزش عالی تلاش می کند.

این نهاد آموزشی اسرائیل تاکید کرد برنامه های ورود عرب های ساکن اسرائیل و بهودیان حریدیم موفقیت آمیز بوده و اسرائیل شاهد افزایش حضور آنان در موسسات آکادمیک است اما هنوز تعداد حریدیم ها نسبت به عرب ها با اهداف تعیین شده فاصله دارد.

صدور مجوزهای لازم برای ورود عرب ها و حریدیم ها به موسسات آموزش عالی توانسته تنها کاهش جمعیت دانشجویان را مهار کند اما منجر به بهبود این وضعیت نشده است.

گزارش شورای عالی آموزش رژیم صهیونیستی همچنین به افزایش تعداد دانشجویان عرب در مراکز آکادمیک اسرائیل پرداخته و اعلام کرد در 10 سال گذشته تعداد دانشجویان عرب در دانشگاه ها و کالج ها شاهد افزایش دو برابری بوده و به 48600 دانشجو رسیده است و این به غیر از 20 هزار دانشجوی عرب ساکن اراضی اشغالی است که بیش از نیمی از آنها در کشور اردن و بقیه در دیگر نقاط جهان مشغول به تحصیل هستند.

روزنامه «ذی مارکر» به نقل از مسئولان دانشگاهی اسرائیل اعلام کرد: این پدیده چه ناشی از تغییرات جمعیتی باشد و چه منجر از ورود عرب ها و حریدیم ها به مراکز آموزش عالی، مرتفع شدن آن به سال ها زمان نیازمند بوده و سریعاً از بین نخواهد رفت.

بسیاری مسئول وضعیت موجود را نفتالی بنت وزیر آموزش رژیم صهیونیستی می دانند و معتقدند وی با تمرکز بر توسعه موسسات آموزشی در شهرک آریل و مرکز چند منظوره هرتزلیا از بهبود اوضاع کالج های دولتی در شهرک های اطراف داخل خط سبز غفلت کرده است.

دلیل دیگر کاهش دانشجویان به وزارت آموزش باز می گردد چرا که این نهاد در سال های گذشته نتوانسته نسبت فارغ التحصیلان دبیرستانی که دارای شرایط ورود به دانشگاه هستند را افزایش دهد.

علاوه بر آن برخی معتقدند موسسات آکادمیک نیز در این جریان سهیم هستند چرا که آنها شرایط پذیرش خود را تغییر نداده و به بهانه عدم کاهش سطح علمی خود از ارائه روش های آموزشی جدید و جایگزین خودداری کرده اند.

فرار مغزها

مقامات رژیم صهیونیستی ادعا می کنند تلاش زیادی برای جلوگیری از فرار مغزها از اراضی اشغالی انجام داده اند اما حاصلی جز گسترش این پدیده نداشته است و اطلاعات ارائه شده از سوی مرکز آمار اسرائیل در سال 2017 بیانگر آن است که 33 هزار نفر از افرادی که از دانشگاه ها و کالج های اسرائیل از سال 1980 تا 2011 مدرک دریافت کرده اند بیش از 3 سال در کشورهای دیگر زندگی کرده اند که این تعداد 5.8 درصد از مجموع فارغ التحصیلان را به خود اختصاص می دهد.

بر اساس این اطلاعات پدیده فرار مغزها بیشتر در میان دارندگان مدرک دکترا مشاهده می شود چرا که 11 درصد از آنان خارج از اراضی اشغالی زندگی می کنند.

بر اساس اعلام مرکز آمار رژیم صهیونیستی فرار مغزها همچنان از سال 2003 ادامه یافته و تعداد آن نسبت به سال 2013 از افزایش 26 درصدی برخوردار بوده است چنانچه در 3 سال اخیر اسرائیل شاهد کاهش تعداد بازگشت فارغ التحصیلان دانشگاهی خود به اراضی اشغالی بوده است.

وزیر آموزش رژیم صهیونیستی چندی پیش به افزایش دانشجویان علوم مهندسی و رایانه مباهات نموده و تاکید کرد این مساله می تواند نقش زیادی در اقتصاد اسرائیل ایفا نماید اما اطلاعات مرکز آمار تاکید دارد فارغ التحصیلان این گونه رشته ها همان کسانی هستند که ترجیح می دهند از اراضی اشغالی خارج شوند.

بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی این نهاد رژیم صهیونیستی 25 درصد از دارندگان مدرک دکترای ریاضی از دانشگاه های اسرائیل در خارج از اراضی اشغالی سکونت داشته و مشغول به کار هستند و همچنین این وضعیت در خصوص 20 درصد از فارغ التحصیلان دکترای رشته رایانه، 17 درصد رشته منهدسی مکانیک و 16 درصد از رشته های مهندسی بیوپزشکی، پرواز و فضا نیز صادق است.

این پدیده در میان فارغ التحصیلان مقطع لیسانس رشته های رایانه، مهندسی و ریاضیات با وجود آن که شرایط مناسبی در اسرائیل برای آنها فراهم شده است نیز قابل مشاهده است.

اما فرار مغزها شامل دارندگان مقطع فوق لیسانس در رشته های هایتک و 15 درصد از فارغ التحصیلان رشته های ریاضی و رایانه و همچنین 11 درصد از دانشجویان دارای مدارک فوق لیسانس در رشته های مهندسی نیز می شود.

مرکز آمار رژیم صهیونیستی تاکید دارد 20 درصد از فارغ التحصیلان رشته زیست ‌شناسی مرکز وایزمن، 11 درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه تخنیون و 8 تا 9 درصد از دانش آموختگان دانشگاه عبری قدس و دانشگاه تل آویو در خارج از اراضی اشغالی سکونت داشته و مشغول به کار هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 989213

وب گردی

وب گردی