جدیدترین پیش‌بینی‌ها در عرصه گوشی‌های هوشمند در سال 2019

عرصه گوشی‌های تلفن همراه هوشمند در سال‌های گذشته شاهد تحولات و پیشرفت های خیره کننده ای بوده است که ارائه تکنولوژی G5 و گوشی های تاشو در سال جاری میلادی از مهم‌ترین پیشرفت‌ها خواهد بود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری شبکه الجزیره، سال 2018 شاهد نوآوری های فراوانی در عرصه گوشی های هوشمند تلفن همراه بود و این تحولات با شکاف بالای صفحه نمایشگر (ناچ) آیفون آغاز شد تا دیگر شرکت ها نیز به فکر ایجاد چنین تغییری در گوشی های خود بیفتند، علاوه بر این مسئله افزایش حجم رَم نیز به طور چشم‌گیری افزایش یافت و استفاده از هوش های مصنوعی در گوشی ها گسترش پیدا کرد، ظاهراً این شرکت ها هرگز گستره نوآوری های خود را برای جذب بیشتر مشتری حتی پس از مشاهده نشانه هایی از اشباع بازار نیز کاهش ندادند.

در مقاله منتشر شده توسط روزنامه انگلیسی گاردین ساموئل گیبس از نویسنده و روزنامه نگار متخصص در پوشش اخبار تولیدات مصرفی در عرصه فناوری به تکنولوژی هایی که گوشی های هوشمند در سال 2019 شاهد آن خواهد بود پرداخته که از گوشی های تاشو و افزایش ظرفیت باتری گوشی ها فراتر خواهد رفت.

پیش بینی می شود سال جدید میلادی شاهد رواج فناوری نسل 5 ارتباطات بی سیم (G5) در گوشی های هوشمند و طراحی تشخیص اثر انگشت یکپارچه با صفحه نمایش خواهد بود و می توان گفت سازندگان گوشی های تلفن همراه از تکنولوژی های تولیدات خود در سال 2018 استفاده کرده و انقلاب هایی در طراحی و امکانات گوشی های خود برای سال پیش رو ایجاد می کنند.

دوربین های یکپارچه با صفحه نمایش

تمام شرکت های سازندگان تلفن همراه به جز اپل به این نتیجه رسیده اند که در حال حاضر شکاف بالای صفحه نمایشگر (ناچ) ضروری نبوده در حالی که انتقال دوربین به مکانی دیگر را لازم می دانند و از سوی دیگر شکاف بالای صفحه نمایشگر (ناچ) به شکل مستطیلی بزرگ مانند آنچه در گوشی های آیفون ایکس مشاهده می کنیم را ضروری نمی دانند؛ بنابراین سال 2019 شاهد ظهور صفحه نمایش هایی است که تنها دارای سوراخی کوچک به جای ناچ برای تعبیه دوربین سلفی خواهد بود. شرکت هوآوی هم اکنون اعلام کرده است که دو گوشی جدید آن تنها دارای یک سوراخ در صفحه نمایش خود هستند و سامسونگ نیز اعلام کرد گوشی گالکسی ای 8 اس آن چنین مشخصه ای دارد، با پیش بینی های انجام شده در خصوص تولید دستگاه های بیشتر امکان دارد سال 2019 سال گوشی هایی باشد که تنها در صفحه نمایش خود یک سوراخ برای تعبیه دوربین سلفی و بدون ناچ دارند.

تشخیص اثر انگشت یکپارچه با صفحه نمایش

فناوری های مبتنی به ساختارهای بیومتریک به طور ویژه و ملموس در دنیای گوشی های هوشمند مورد استفاده قرار گرفته که سیستم تشخیص اثر انگشت یکپارچه با صفحه نمایش تلفن همراه در پایان سال 2018 عملیاتی شد و گوشی هایی مانند هوآوی میت 20 پرو از این فناوری جدید بهره‌مند بودند. سال 2019 نیز شاهد توسعه حسگرهای نوری کنونی به وسیله یکپارچه نمودن آنها با حسگرهای بهبود یافته فرا صوت در گوشی های هوشمند خواهدبود.

شباهت میان گوشی‌های هوشمند

تمایل شرکت ها به گوشی هایی که دارای یک سوراخ روی صفحه نمایش آنها برای تعبیه دوربین سلفی هستند نوآوری را کاهش داده و گوشی ها را به لحاظ ساختار ظاهری شبیه یکدیگر خواهد کرد. در این خصوص بن وود رئیس بخش پژوهش های شرکت سی سی اس اینساید گفت: صفحه نمایش مستطیل لمسی به نوعی طراحی رایج در گوشی های هوشمند تبدیل شده است و هیچ نشانه ای برای ایجاد تغییر در این عرصه در آینده نزدیک وجود ندارد. این اظهارات حاکی از آن است که در سال 2019 نباید منتظر گوشی هایی با طراحی های متفاوت باشیم.

توجه ویژه به دوربین ها

پس از عبور از دوربین های دیجیتال فشرده ظاهراً گوشی های هوشمند تلاش می کنند دوربین های دیجیتال تک ‌لنزی بازتابی پیشرفته را نیز کنار بگذارند. گوشی های هوشمند در ابتدا دارای دو عدسی تصویر بودند و پس از آن این تعداد به 3 و 4 رسید تا کاربر بتواند تصویر را تا حدود 10 برابر نزدیک تر کرده و به تصویری با کیفیت عالی دست یابد.در همین حال دوربین های برخی گوشی ها با ارائه الگوهای جدید تصویر برداری امکانات بهتری برای کاربر جهت عکاسی لذت بخش فراهم کرده اند مانند افزودن گزینه Bokeh که می تواند پشت زمینه ای مه آلود به تصویر اضافه نماید. بن وود در خصوص این پیشرفت های قابل توجه می گوید: دوربین ها عرصه گسترده ای برای رقابت است. چنین اظهاراتی ما را به پیش بینی افزایش استفاده از تصاویر فوتوگرافیک رایانه ای سوق می دهد که تجمیع چند تصویر توسط یک یا چند دوربین برای ساختن تصویری به وسیله برخی الگوریتم ها بوده تا تصاویر گرفته شده به ویژه تصویر با نور پایین بهبود یابند.

گوشی های بسیار گران و فناوری G5

احتمالاً سال 2019 شاهد ظهور گوشی هایی است که به شبکه ارتباطی نسل پنجم مجهز هستند و امکان انتقال سریعتر اطلاعات را برای کاربر فراهم می کند که البته از قیمت هایی بسیار گران تر از گذشته برخوردار است. نمی توان گفت که فناوری 5G به تنهایی قادر به تحقق این افزایش قیمت زیاد باشد بلکه این افزایش قیمت برای گوشی های پیشرو و با کیفیت در بازاری که آیفون و سامسونگ بر آن تسلط دارند محقق خواهد شد. گیبس نویسنده انگلیسی تاکید دارد اصلاً تعجب آور نیست که با گوشی های هوشمندی مواجه شویم که قیمت آنها بین 2500 تا 3500 دلار باشد، چرا که ویژگی هایی چون شبکه 5G، استفاده از مواد با کیفیت در ساخت گوشی و صفحه نمایش تاشو در تحقق این افزایش قیمت سهیم خواهند بود. این نویسنده انگلیسی افزود: اپل قیمت گوشی های هوشمند خود را به طور جنون آمیزی افزایش می دهد و پیش بینی می شود سازندگان آن قیمت را بالا ببرند به ویژه آنکه کاربران سال های طولانی از گوشی های خود استفاده می کنند.

جنگ تجاری چین در عرصه گوشی هایی با قیمت متوسط

گیبس در مقاله خود آورده است افرادی که نمی توانند مبلغی بیش از 1000 دلار برای خرید گوشی هوشمند هزینه کنند چینی ها گوشی هایی با کیفیت به آنها ارائه می کنند که به دنبال توسعه بازار گوشی های هوشمند خود هستند و دارای علمکردی مناسب است. شرکت وان پلاس چین که گوشی های هوشمند و پیشرفته آن قیمت کمتر از 600 دلار است توانست در مدت زمانی رشد خود را در بازار آمریکا به ثبت رساند چنانچه دیگر رقبای چینی مانند شیائومی نیز قیمت های مناسبی برای گوشی های هوشمند خود قرار داده است. علاوه بر آن فروش نشان تجاری «هونور» وابسته به هوآوی چین نیز اخیراً رشد قابل توجهی داشته است.

استفاده از گوشی های قدیمی برای مدتی طولانی

کاملاً مشخص است که جهش خیره کننده در عملکرد و توان گوشی های هوشمند نتوانسته تفاوت های زیادی میان مدل های مختلف گوشی های تلفن همراه ایجاد نکرده است و به همین دلیل افراد ترجیح می دهند گوشی های کنونی خود را برای مدت طولانی نگه داشته و آن را تعویض نکنند. در همین باره بن وود می گوید: یک نظر سنجی جدید که توسط شرکت سی سی ای انساید از برخی مصرف کنندگان گوشی های تلفن همراه در آمریکا انجام شده حاکی از آن است که 36 درصد از افراد گوشی های فعلی خود را نسبت به گوشی های قبلی برای مدتی طولانی تر نگه خواهند داشت. هر چه گوشی تلفن همراه گران تر باشد کاربر در حفظ آن تلاش بیشتری می کند و این مسئله گاهی اوقات موجب افزایش قیمت می شود در حالی که تولید کنندگان برای حفظ سود خود با یکدیگر رقابت می کنند.

گوشی های هوشمند تاشو

امسال گوشی های هوشمند تاشو به واقیعت تبدیل می شوند چنانچه در سال 2018 عملاً از این نوع گوشی پرده برداری شد. با تلاش های انجام شده از سوی شرکت سامسونگ قرار است این گوشی ها در زمان مناسبی در سال 2019 روانه بازار شود و احتمالاً چند سال در صدر فروش بازار قرار می گیرد. وود تاکید کرد بر اساس پیش بینی ها با وجود تمایل افراد به تجهیزات هوشمند، قیمت بسیار بالای گوشی های تاشو باعث تولید تعداد محدودی از آنها خواهد شد و احتمالاً این گوشی ها با مشکل اساسی ناخوانا بودن نوشته های صفحه نمایش در زیر نور آفتاب مواجه خواهد شد علاوه بر آنکه صفحات نمایش ضخیم طراحی شده است. با این حال اگر افرادی که به داشتن گوشی هوشمند خاص علاقه داشته باشند برای خرید چنین گوشی هایی هزینه خواهند کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 992060

وب گردی

وب گردی