دکتر فرشته روح افزا معاون شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: این که وجود این مدارس با دریافت شهریه و هزینه های هنگفت از دانش آموزان، برای چه کسانی منفعت بیشتری دارد بسیار جای بحث خواهد داشت. البته برخی از این مدارس با خطوط، جریانات و اهداف سیاسی خاصی تشکیل شده اند که این موضوع هم خلاف قانون اساسی است و چیزی نیست که بر عموم مردم پوشیده باشد.
روح افزا تصریح کرد: البته خصوصی کردن نظام آموزشی و مشارکت مردم در این بخش به خودی خود، کار خوب و پسندیده ای است اما نیاز به دستگاه های نظارتی قوی و همچنین داشتن دغدغه های جدی دارد تا قانون کشور به صورت درست در آن اجرا شود.
وی افزود: در حال حاضر بسیاری از برنامه ها و سیاست هایی که مسئولان و مدیران مدارس غیرانتفاعی به کار می برند، اشکالات فراوانی دارد به طور مثال شنیده شده که در مدارس غیرانتفاعی دخترانه از معلمان مرد استفاده می شود و مسئولان این مدارس دلیل این کار را کمبود معلم زبده و متخصص در حوزه مورد نظر است که این حرف کاملا اشتباه و تاسف آور است.
روح افزا بیان کرد: همچنین ضعف های متعدد دیگری در زمینه برنامه ریزی درسی دانش آموزان وجود دارد برای مثال از زنگ های تفریح و ورزش دانش آموزان کم می کنند و به جای آن کلاس های سنگین فوق برنامه جایگزین می کنند که این موضوع قطعا در طولانی مدت در روح و روان آن ها تاثیرات بسیار مخربی خواهد گذاشت و به دنبال آن، نتایج نامطلوبی در عملکرد درسی و آموزشی و همچنین خروجی این افراد خواهد داشت که در واقع همین موضوع نیز خلاف سند تحول بنیادی و قانون اساسی است.
وی در ادامه گفت: در واقع هدف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، آموختن دانش واقعی و دوری از مدرک گرایی و نمره محوری دانش آموزان است. لایحه مدارس غیر انتفاعی نیز در دهه هفتاد با هدف یاری بخشی به نظام آموزشی دولتی و ایجاد عدالت آموزشی در تمامی مناطق کشور تصویب شد اما امروزه می بینیم از ارزش ها و اهداف اصلی خود دور شده و فرصتی برای منفعت طلبی برخی گروه های سیاسی و همچنین ایجاد شکاف طبقاتی بیشتر در جامعه علمی و آموزشی کشور ایجاد کرده است.
روح افزا در پایان تاکید کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی لازم است با همکاری دیگر نهادهای مربوطه در راستای بررسی و اصلاح این معضل بزرگ گام بردارد و آن را به یک فرصت مناسب برای ایجاد عدالت و امکانات آموزشی بیشتر در سراسر کشور تبدیل کند.
انتهای پیام/