کاهش تلفات برداشت محصولات کشاورزی با ورود فناوری‌های نو

پژوهشگران با ارائه روشی نو راه حل مناسبی برای برداشت محصول نخود با تلفات کم ارائه دادند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، کمبود ماشین های لازم برای برداشت مکانیکی خانواده بقولات، یکی از مانع‌های اصلی بر سر راه تولید این محصولات در ایران محسوب می‌شود. البته نبود تحقیقات کافی در این زمینه نیز یکی از مشکلات در این حوزه است.

البته نگاهی به منابع موجود در زمینه برداشت نخود و خانواده بقولات نشان می دهد که روش‌های مرسوم برداشت (کندن بوته از زمین توسط کارگر و برداشت با استفاده از کمباین) یا ارائه شده توسط محققان پیشین برای برداشت این محصول مناسب نیست.

همچنین به دلیل نبود تجهیزات لازم برای برداشت نخود تلفات برداشت این محصول نسبت به محصولاتی همچون گندم، ذرت و سویا بیشتر است. بنابراین با وجود این مسئله صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در اقدامی از طرحی با عنوان «طراحی، ساخت و ارزیابی ماشین برداشت نخود» حمایت کرد. این طرح توسط محققان در دانشگاه کردستان انجام شد. در این طرح تلاش شد با ارائه روشی جدید راه حل مناسبی برای برداشت محصول نخود با تلفات کم ارائه شود.

مکانیزه کردن برداشت نخود، طراحی و ساخت ماشین برداشت نخود و ارزیابی ماشین از اهدافی بود که طرح با آن شروع شد. همچنین ماشین ضمن کندن دانه و غلاف از بوته سرپا در مزرعه به دلیل کوچک بودن قابلیت مانوور بسیار خوبی دارد و بر خلا ف ماشین‌های پیشین این ماشین بسیار سبک، کوچک و با راندمان بالا طراحی شده است تا بتواند در مزارع کوچک نخود نیز استفاده شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 996901

وب گردی

وب گردی