بررسی نقش موثر دیدگاه‌های امام خمینی (ره) در ارزش‌گذاری به زنان در شورای زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی

دومین جلسه شورای سیاست گذاری نشست زن در گفتمان امام‌خمینی‌ (ره) با حضور رئیس و اعضای شورای راهبردی زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، دومین جلسه شورای سیاست گذاری نشست زن در گفتمان امام‌خمینی‌ (ره) با حضور دکتر فاطمه طباطبایی رئیس شورای راهبردی زنان، دکتر هادی خانیکی، دکتر صدراعظم نوری، دکتر رحیم عبادی، دکتر جواد مددی و دیگر اعضای شورای راهبردی زنان فرهیخته با هدف تعیین سیاست‌هایی برای جایگاه زنان در گفتمان امام خمینی (ره) و تعیین سازوکار و ساختار اجرایی برای آن، برگزار شد.

دکتر طباطبایی گفت: شورای راهبردی زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی درصدد برآمد با توجه به نقشی که امام خمینی(ره) در ارزش‌گذاری به زنان داشت و در حقیقت با رویکری که درباره مسائل زنان داشت، اندیشه‌ها و گفتمان امام خمینی(ره) در این زمینه تبیین کند.

دکتر نوری از اعضای شورای راهبردی زنان فرهیخته گفت: با توجه به اینکه بیت امام خمینی(ره) به عنوان نزدیک‌ترین افراد به منبع هستند، و دکتر فاطمه طباطبایی که به عنوان رئیس شورای راهبردی زنان فرهیخته فعالیت می‌کنند با سیره و گفتمان امام خمینی آشنا و مأنوس هستند به این فکر افتادیم که از این فرصت و ظرفیت استفاده کنیم و سلسله‌ نشست‌هایی را برای تبیین گفتمان و اندیشه امام خمینی (ره) به عنوان یک فقیه و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی بپردازد تا دیدگاه و نگرش امام خمینی درباره زنان در جامعه گسترش پیدا کند.

خانیکی در ادامه اظهار داشت: اگر بتوانیم دغدغه رئیس شورای راهبردی زنان فرهیخته را مدنظر قرار دهیم، خروجی این نشست در بسیاری از سیاست‌گذاری‌ها و ساختارها موثر خواهد بود. درباره تنظیم منشور در این حوزه ما متولی این امر نیستیم. اسناد برنامه ششم توسعه در حال تصویب است و یکی از مفاد آن به مسائل زنان می‌پردازد. ما اگر از اندیشه امام خمینی (ره) را مدنظر قرار دهیم می‌بینیم که چه تغییراتی در وضعیت زن در جامعه به وجود می‌آورد.

او افزود: باید سعی کنیم در این نشست‌ها به این مسئله بپردازیم و آن را به سطح عمومی جامعه بکشانیم. یکی از اتهاماتی که همیشه مطرح شد این بود که نگاه دینی در کنترل زنان در زمینه مطالبات‌شان تاثیر می‌گذارد. ولی می‌بینیم که امام‌ خمینی (ره) این موضوعات را دگرگون کرد تا جایی که این مساله تبدیل به جنبشی اجتماعی شد و پنداشت‌ها تغییر پیدا کرد.

این عضو شورای راهبردی زنان فرهیخته ادامه داد: باید اول اهداف و سطح انتظارات مشخص شود و بعد طرحی درباره سازوکارها ایجاد شود. در نتیجه باید مشخص و کاربردی بحث کنیم تا بتوانیم به اهداف‌مان برسیم. آیا این نشست به دنبال این است که یک بسته تنظیم‌ شده ارائه کند یا می‌خواهد بگوید باید به چه مباحثی پرداخت؟ البته من طرفدار دومین مورد هستم. امامی که ما می‌شناسیم با امام رسانه‌ای شده فرق دارد. در نتیجه در این راه باید در اهداف و روش‌ها تجدیدنظر کنیم.

خانیکی گفت: نقش اجتماعی زنان امروزه افزایش پیدا کرده است. در گفتمان امام‌ خمینی (ره) می‌توان یکسری پرسش‌ها و مسائل جدید مطرح کرد و از نهادهای دیگر خواست که به این مسائل فکر کنند. عنوان کار باید زن در گفتمان امام‌ خمینی (ره) باشد. منظورم از گفتمان، همان تعریف آکادمیک آن است یعنی اینکه زمینه یا کانتکس چه بوده است؟ بعلاوه نسبت این گفتار با گفتارهای نظیر خود یا گفتارهای رقیب نیز بررسی شود.

الهه کولایی در ادامه این جلسه گفت: ما نیازمند مجموعه‌ای هستیم که فقط در تهران فعالیت نکند و طرح موضوع در سطح ملی انجام دهد. باید این بحث‌ها را به درون جامعه ببریم، زیرا این بحث با مسائل سیاسی تنیده شده است. پیشنهاد من این است که از پایین‌ترین سطوح می‌توان به نشر این موضوع پرداخت. اگر این فعالیت‌ها در سطح ملی توزیع شود، دامنه نفوذش بسیار افزایش پیدا می‌کند. باید مخاطبان را مدنظر قرار داد زیرا بخش بزرگی از مخاطبان ما علاقه‌مند به‌ شنیدن نتایج چنین نشست‌هایی هستند. گفتمان امام‌خمینی(ره) را باید حتما در کانتکس ایشان به عنوان فقیه با دو عنصر مکان و زمان مدنظر قرار داد. در واقع وظیفه بازخوانی مهم‌ترین کار ماست.

مددی نیز در ادامه گفت: نظریه‌پردازی، جریان‌سازی، الگوسازی، ایجاد سبک زندگی و نیازسنجی از جمله مواردی است که برای تحقق اهداف‌مان در این زمینه باید به آنها توجه شود. سال 78 کنگره‌ای درباره نقش و جایگاه زن مسلمان از دیدگاه امام‌خمینی‌(ره) برگزار شد. باید بررسی شود که در آن کنگره چه کارهایی انجام شده و از آن کارها استفاده کرد.

دکتر عبادی نظرات خود را در این جلسه مطرح کرد و گفت: باید مانند همه کنفرانس‌ها ابتدا یک سازوکار معمولی توصیف کنیم و میزان تاثیرگذاری این اهداف سنجیده شود. می‌توان از ظرفیت‌های بیت امام‌ خمینی(ره) و دانشگاه آزاد اسلامی برای جریان‌سازی در این زمینه استفاده کرد و طرحی نو نوشت. نظریات امام‌ خمینی (ره) در مقام نظر و عمل بسیار جلوتر از سایرین بود، اما به مرور زمان این اندیشه به حاشیه رفت و اندیشه‌ای نهادینه شد که نقش زنان را کمرنگ کرد. ما این پارادوکس را در جامعه فعلی حس می‌کنیم. در نتیجه نیازمند بازگشت به گذشته هستیم تا حقیقت اندیشه‌های امام‌ خمینی (ره) را درک کنیم. البته پیشرفت در این زمینه نیازمند جسارت، هزینه و وفاق است تا بتوان این رویکرد را به جامعه تسری داد. من دو هدف جزئی یعنی بازخوانی اندیشه امام‌ خمینی(ره) و دوم پاسخ علمی و نظری به مسائل زنان با بهره‌گیری از اندیشه‌های امام‌ خمینی(ره) را مدنظر قرار می‌دهم.

دکتر شهریار نیازی در ادامه این جلسه گفت: امام‌ خمینی (ره) به عنوان یک فقیه تعدادی از دیدگاه‌های فقهی‌اش شبیه بسیاری از فقها است. من معتقدم باید آن بخش‌هایی که می‌تواند وضعیت زنان را بهبود ببخشد را برجسته کرد. البته از طرف دیگر امام‌ خمینی (ره) نسبت به سایر فقهای زمان خود دیدگاه بسیار مترقی‌تری داشت.

او افزود: امام خمینی (ره) یکسری نوآوری‌ها، ساختارشکنی‌ها درباره حقوق زنان در سیاست، اقتصاد، مسائل اجتماعی و غیره داشت. این انعطاف‌پذیری را می‌توان در دیدگاه‌های او دید. اگر با این رویکرد اندیشه‌های او را بازخوانی کنیم، می‌توانیم در راستای بهتر کردن وضعیت زنان در جامعه گام برداریم، زیرا بسیاری از دیدگاه‌های امام‌خمینی (ره) اساسا نسبت به سایر رهبران شیعی انقلابی است. این جسارت و شجاعتی که او نسبت به مسائل زنان داشت در تاریخ شیعه بی‌سابقه بود.

نیازی به ماجرای تفکیک جنسیتی دانشجویان تعدادی از دانشگاه‌ها در اوایل انقلاب و پرده کشیدن بین دانشجویان دختر و پسر اشاره کرد و گفت: بخشی از این دیدگاه ساختارشکن و پیشروی امام‌خمینی‌(ره) را می‌توان در آنجا دید که امام‌ خمینی (ره) نسبت به این امر اعتراض کردند. این مساله نشان‌دهنده دیدگاه متفاوت او نسبت به سایر فقها است. اگر می‌خواهیم در حوزه فقه شیعی قدمی به جلو برداریم، باید از اندیشه‌های امام‌خمینی (ره) عبور نکنیم،‌ زیرا امام‌ خمینی (ره) دریچه‌های زیادی را باز کرد که اگر این دریچه‌ها بسته شود، دوباره به نقطه آغاز برمی‌گردیم.

20101

کد خبر: 668847

وب گردی

وب گردی