هدف از علم‌آموزی، معرفت‌یابی به حضرت حق است/ رسالت ما در تربیت جوانان پایان ناپذیر است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه خادم دانشجویان و اساتید در دانشگاه آزاد اسلامی هستم گفت: برای تعالی تعلیم و تربیت دانشجویان هر تصمیمی که گرفته شود، برای اجرای آن خواهم کوشید.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در نخستین گردهمایی تخصصی روحانیون دانشگاه آزاد اسلامی که صبح امروز در مجتمع «یاوران مهدی عج» جمکران برگزار شد، با تبریک اعیاد شعبانیه گفت: ولادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و روز پاسدار را تبریک می گویم و امروز هم سالروز ولادت حضرت ابوالفضل العباس (ع) است که به نیکی حق برادری و دفاع از حریم ولایت را به جا آورد و اکنون هر زائری که به زیارت ایشان می رود، شهادت می دهد که این حضرت در حق امام حسین (ع) و اهل بیت (علیهم السلام) کم نگذاشت.

دکتر طهرانچی ادامه داد: باعث خشنودی است که در جوار مسجد مقدس جمکران و حرم حضرت فاطمه معصومه (س) که درود خدا بر ایشان و پدر و برادر بزرگوارشان باد، حضور داریم. در مهندسی الهی بی‌حکمت نیست که این بانوی عالمه در ادامه خط بانوان بزرگ اسلام در شهر قم مدفون شده و در این شهر چراغی روشن کرد که منشاء انقلاب اسلامی شد.

وی خاطرنشان کرد: انقلابی که امام خمینی (ره) بنا گذاشت، یک پارادایم در دنیای معاصر شد که چهل سال است تبدیل به مسئله غرب شده، به طوری که غرب امروز مسئله دیگری جز پارادایم به وجود آمده توسط این حجت برآمده از حوزه علمیه ندارد. امام (ره) پرچمی را برافراشت که اکنون چهل سال است غرب نمی داند با آن چه کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سوی رئیس‌جمهور آمریکا اظهار داشت: اگر آمریکا چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی مستأصل اعلام می کند که می خواهیم سپاه پاسداران را در زمره سازمان های تروریستی قرار دهیم، نشان از شکست جدی غرب دارد و گواهی است که جمهوری اسلامی ایران چهل سال است که به سوی صراط حق می رود و از مسیر درست خود منحرف نشده است. غرب با تمام هیمنه پوشالی خود درمقابل یک تفکر به زانو درآمده، چرا که میلیاردها دلار در منطقه هزینه کرد و کشته داد تا هیمنه اهریمنی خود را در منطقه به رخ بکشد، اما درمقابل سپاهیان اسلام عاجز و ناتوان مانده و اکنون با بی منطقی تمام، نیروهای نظامی یک کشور را تروریست می نامد، اما زهی خیال باطل، چرا که ملت ما همانطور که امام (ره) فرمودند «ای کاش من هم سپاهی بودم»، پشتیبان این نیروی انقلابی هستند.

دکتر طهرانچی تأکید کرد: در این اجلاس، اعلام می داریم که ما سپاهی بودن و جندالله بودن و به معنای درست کلمه «سرباز خدا» و انقلاب بودن را در زمره سپاه صدر اسلام بودن می دانیم و بدان افتخار می کنیم و دعا می کنیم ای کاش در زمره بدریون در غزوات کنار پیامبر (ص) بودیم و امروز فعالیت در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مثابه در سپاه اسلام بودن است.

وی با اشاره به برگزاری نخستین گردهمایی تخصصی روحانیون دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: برگزاری این گردهمایی ابتکار خوبی است که دکتر کلانتری به خرج داد. موضوع کار ما در دانشگاه آزاد اسلامی، جوانان هستند و ما با تأسی از رفتار و منش اهل بیت (ع) باید به جوانان توجه داشته باشیم، همانطور که امیرالمومنین (ع) در نامه 31 نهج‌البلاغه خطاب به امام حسن مجتبی (ع) می نویسد: « قلب نوجوان چونان زمین کاشته‌نشده، آماده پذیرش هر بذرى است که در آن پاشیده شود. در تربیت تو شتاب کردم، پیش از آن که دل تو سخت شود و عقل تو به چیز دیگرى مشغول گردد».

دکتر طهرانچی خطاب به روحانیون شاغل در دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به این سیره تربیتی، اگر به موقع به تربیت نوجوانان و جوانان نپردازیم، دیگران آنچه می خواهند در آن می کارند.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه به کتاب «نگاهی انتقادی به دانشگاه هاروارد» اشاره کرد و گفت: هری لوییس 30 سال استاد دانشگاه هاروارد و مدتی رئیس کالج آن بود که سال 2003 پس از کناره‌گیری از ریاست و بازگشت به تدریس، دست به نگارش این کتاب زد. او که در مقدمه این کتاب می نویسد: «در طول این دهه ها ناظر بحث های آکادمیک فراوانی درباره تدریس، برنامه درسی، نمره دهی، ورزش و چگونگی مواجهه با رفتارهای خلاف دانشجویان بوده‌ام. با این حال تقریباً هیچ‌گاه ندیده‌ام اساتید در این باره صحبت کنند که چگونه می توان از دانشجویان انسان های بهتری ساخت.»

وی افزود: هری لوییس در بخش دیگری از مقدمه این کتاب، اذعان می دارد که «رابطه دانشجویان و دانشگاه ها در حال تبدیل شدن به رابطه خریدار و فروشنده کالاها و خدمات گران‌قیمت است.» غرب فکر می کرد با عقل خودبنیان می تواند بشر را به سعادت برساند و اینکه اکنون می بینیم که غرب شکست خورده، به دلیل چنین تفکراتی است، چرا که همانطور که در این کتاب اشاره شده؛ «غرب به جای آنکه استخوان‌بندی اخلاقی دانشجویان را محکم کند، آنها را با آب‌نبات خوشحال و راضی می کند و در نتیجه به جای آنکه دانشجویان را از آشیانه به بیرون هدایت کند، آنها را در حد جوجه های تازه پر و بال درآورده نگه می دارد. به بیان ساده؛ در غرب دانشگاه ها دیگر در زمینه رشد دانشجویان خوب عمل نمی کنند.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: این سخنان را هری لوییس درباره دانشگاهی می گوید که در رتبه اول دانشگاه های جهان قرار دارد. آنگاه عده‌ای در کشور ما با نگاه حسرت‌آمیز به غرب نگاه می کنند و می خواهند مسیر آنها را طی کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: دانشگاه قرن نوزدهم زمانی که مدرنیته در بستر روشنفکری شکل گرفت، سازماندهی شد و سیاست‌گذاری آن با نگاه چیستی، چرایی و چگونگی پایه‌ریزی شد، اما در کشور ما فقط چگونگی دانشگاه مورد توجه قرار گرفت و از رشته ها، دانشکده ها، پارک های علم و فناوری و... الگوبرداری کردیم، در صورتی که باید گزاره ها، سیاست ها و برنامه های دانشگاه به طور کلی استخراج می شد.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه هایی مانند هاروارد و سوربن فرانسه در گذشته مدارس دینی بودند که کشیش تربیت می کردند، یادآور شد: در کشور ما حوزه علمیه جریان چندصدساله خود را حفظ کرد و زمانی که دانشگاه از غرب وارد ایران شد، حوزه و دانشگاه در عرض یکدیگر قرار گرفتند، در صورتی که در غرب مدارس دینی و دانشگاه ها در طول هم قرار دارند. به همین دلیل رشته هایی که در مدارس دینی آنها تدریس می شد، به دانشکاه آمد، چرا که در آنجا نهاد علمی دیگری وجود ندارد و ما هم در الگوبرداری از غرب، رشته های الهیات، قرآن و حدیث و... را به دانشگاه آوردیم، در صورتی که ما مدارس علمیه داریم.

وی خاطرنشان کرد: علم جدید از زمین فلسفه و فرهنگی که در رنسانس قوام یافته بود، رویید. اروپا در آغاز تاریخ فلسفه جدید دریافته بود که می تواند و باید بنای علمی را بگذارد که با آن بتوان طبیعت را مهار کند و به استخدام درآورد و معاش را بهتر و آسان‌تر سازد با این نگرش، علم جدید با تحقیقات و کشف های گالیله، کوپرنیک و دکارت آغاز شد و قوام یافت.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه در قرن بیستم دانشگاه از نخبه‌گرایی وارد توده‌گرایی شد و مفهوم شهروندی و دموکراسی گسترش پیدا کرد، گفت: در این مدل تصمیم گرفته شد این مفاهیم از دانشگاه به متن جامعه منتقل شود. در این قرن دانشگاه دیگر منزوی و جدا از سایر بخش های جامعه نبود، بلکه نقشی محوری در تحقق مجموعه ای از اهداف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی داشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: جامعه مدرن محصول حرکت مدرنی از یکپارچگی اجتماعی مبتنی بر دین و خانواده به سمت یکپارچگی اجتماعی مبتنی بر گروه های شغلی، وابستگی متقابل این گروه ها و نخبه‌سالاری آموزشی است. دانشگاه با این نگرش، خانواده را تضعیف کرد و زندگی مجردی را به دختران و پسران آموخت و این همان الگوبرداری است که متأسفانه از دانشگاه مدل قرن بیستم گرفتیم و توجه به ابعاد آن نداشتیم و اکنون اگر تعارضی با دانشگاه داریم، مربوط به تعارض با دانشگاه قرن بیستم است، نه دانشگاه ایرانی اسلامی.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: قرن نوزدهم در غرب، علم برای علم و در قرن بیستم علم برای جامعه بود و این در حالی است که ما علم را به عنوان آیت الهی می بینیم و نگاهمان با غرب متفاوت است و هدف از علم‌آموزی، معرفت‌یابی نسبت به حضرت حق است که در این معرفت‌یابی خدمت به خلق، آبادانی زمین و... نیز وجود دارد.

دکتر طهرانچی با اشاره به دیدگاه رهبر معظم انقلاب درخصوص دانشگاه گفت: مقام معظم رهبری در دیدار با اساتید، اعضای هیأت‌های علمی و پژوهشگران دانشگاه‌ها و مراکز علمی فرمودند«دانشگاه ما بی‌رودربایستی غلط بنیان‌گذاری شده، از اول غلط بنیان‌گذاری شده؛ این معنایش این نیست که محیط دانشگاه محیط غلطی است یا محیط بدی است؛ نخیر، خوشبختانه دانشگاه ما فرآورده‌های بسیار خوب داشته، لکن بنای دانشگاه به‌وسیله‌ آدم های نامطمئن و با سیاست های نامطمئن در زمان حکومت طاغوت گذاشته شده و این بنا همچنان وجود دارد؛ دانشگاه را مبنی بر دین‌زدایی بنیان‌گذاری کردند.»

وی افزود: رهبر انقلاب همچنین تأکید کردند که «دانشگاه را مبنی بر تقلید علمی و نه ابتکار علمی و تولید علم، بنیان‌گذاری کردند؛ دانشگاه این طور بنیان‌گذاری شده و خب بعضی‌ از آثارش هم تا امروز هنوز امتداد دارد. بنابراین یک اصلاح و یک تحول و یک صیرورت درونی برای دانشگاه به‌طور مستمر لازم است»

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: پیامبر اکرم (ص) دوران تربیت را به سه دوره مهم هفت ساله تقسیم کردند. دوره اول، دوره خانواده‌محور و سیادت، دوره دوم دوره تأدیب و آموزش و دوره سوم دوره تربیت اجتماعی است که مربوط به دانشگاه می شود. می توان گفت غربی ها در مدل دانشگاهی خود این موضوع را لحاظ کرده‌اند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: دوره کارشناسی در دانشگاه ها باید دوره آموزشی و تربیتی باشد و در دانشگاه، تربیت علمی، اخلاقی، دینی، جنسی، رفتاری و اجتماعی از سن 18 تا 21سالگی باید به جوانان آموزش داده شود. با توجه به اهمیت این دوره تربیتی، نقش ما در دانشگاه بسیار جدی است و باید بتوانیم نزد خداوند پاسخگو باشیم. بنده خادم دانشجویان و اساتید در دانشگاه آزاد اسلامی هستم و برای تعالی تعلیم و تربیت دانشجویان هر تصمیمی که گرفته شود، برای اجرای آن خواهم کوشید، چرا که معتقدم رسالت ما در تربیت پایان‌ناپذیر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1001794

وب گردی

وب گردی