دانشگاه اصفهان با دانشگاه نجف اشرف دوره های مشترک راه اندازی می کند

رئیس دانشگاه اصفهان ضمن تاکید بر تبادل استاد و دانشجو و امکان گذراندن فرصت‌های مطالعاتی میان دانشگاه اصفهان و دانشگاه نجف اشرف خواستار راه‌اندازی دوره‌های مشترک که منتج به صدور مدرک مشترک می‌شود، شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از دانشگاه اصفهان، دکترطالبی در این دیدار ضمن معرفی ظرفیت‌ها و دستاوردهای دانشگاه اصفهان اظهار داشت: دانشگاه اصفهان با قدمتی بیش از ۷۰ سال سومین دانشگاه تأسیس شده در ایران و در حال حاضر جز ۵ دانشگاه جامع کشور و ۱۰ دانشگاه برتر ایران است.
وی افزود: دانشگاه اصفهان با ۶۵۰ عضو هیئت علمی و بیش از ۱۵ هزار دانشجو که ۵۰ درصد آن‌ها در مقطع تحصیلات تکمیلی، ۵۰ درصد، در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل هستند در حال فعالیت است.
دکترطالبی اذعان داشت: استان اصفهان با ۳۰۰ هزار دانشجو دومین استان از نظر آموزش عالی است که دانشگاه اصفهان نمایندگی وزارت علوم در استان را برای نظارت بر فعالیت‌های آموزشی بر عهده دار است.
رئیس دانشگاه اصفهان گفت: در سطح‌بندی وزارت علوم ۱۳ دانشگاه ایران از جمله دانشگاه اصفهان، در سطح بین المللی شناخته شدند که فعالیت آن‌ها ابعاد بین المللی دارد، لذا ما موظفیم که رویکرد فعالیت‌های پژوهشی به سوی ابعاد بین المللی سوق داده شود.
دکترطالبی بیان داشت: با تقسیم بندی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه اصفهان به عنوان مسئول و معین ارتباط با کشور کره جنوبی است.
وی همکاری با دانشگاه نجف که یکی از دانشگاه‌های برتر عراق است را باعث افتخار دانست و بر این مهم تاکید کرد.
رئیس دانشگاه اصفهان در ادامه ضمن تاکید بر تبادل استاد و دانشجو و امکان گذراندن فرصت‌های مطالعاتی برای طرفین خواستار راه‌اندازی دوره‌های مشترک که منتج به صدور مدرک مشترک می‌شود، شد.
دکترطالبی همچنین با اشاره به برنامه اراسموس پلاس و بورس تبادل دانشجو اتحادیه اروپا اظهار داشت: کشورهای ایران، عراق و یمن در یک گروه قرار دارند که با همکاری با اتحادیه اروپا پروژه‌های مشترک در قالب طرح‌های مشترک می‌توانند داشته باشند.
رئیس دانشگاه اصفهان همچنین زمینه‌های فرهنگی، اخلاقی و مذهبی مشترک فی مابین را زمینه خوبی برای همکاری‌های متقابل دانست و بر این مهم تاکید کرد.
وی ضمن اشاره به پیشرو بودن دانشگاه اصفهان در جذب اساتیدی فوق لیسانس برای تحصیل در دوره دکتری اظهار داشت: بسیاری از اساتید دانشگاه‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان فارغ‌التحصیلان دوره دکتری دانشگاه اصفهان هستند.
رئیس دانشگاه اصفهان این مهم را زمینه خوبی برای همکاری دانشگاه اصفهان و دانشگاه‌های عراق دانست.
دکتر طالبی در ادامه بر مبادله استاد و دانشجو فی مابین دو دانشگاه تاکید و این مهم را نشانگر زمینه‌های تحقیقاتی مشترک قلمداد کرد.
در ادامه جلسه دکترعمار عبد الأمیرالسلامی رئیس دانشگاه نجف نیزضمن ابراز خرسندی از حضور در دانشگاه اصفهان، به معرفی دانشگاه نجف پرداخت و اظهار داشت: دانشگاه نجف در سال ۲۰۰۳ با رشته‌های حقوق، علوم اسلامی و علوم سیاسی آغاز به کار کرد. در حال حاضر ۸ دانشکده علوم انسانی، علوم تربیتی، حقوق، علوم سیاسی، تجهیزات پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی، مهندسی فناوری و رسانه در این دانشگاه فعال است.
وی با بیان اینکه دانشگاه نجف در حال حاضر ۷۲۰۰ دانشجو دارد و تا کنون ۱۲ هزار فارغ التحصیل داشته است، تصریح کرد: از جنوب بغداد تا بصره، این دانشگاه بزرگ‌ترین مرکز علمی کشور عراق است.
دکترعمار عبد الأمیر السلامی در ادامه بیان داشت: دانشگاه نجف با دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه الزهرا (س) و امیر کبیر تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی دارد و در حال حاضر تعداد قابل ملاحظه‌ای از دانشجویان دانشگاه نجف در دانشگاه صنعتی امیرکبیر و فردوسی مشهد مشغول به گذراندن دوره‌های تحصیلات تکمیلی هستند.
وی افزود: دانشجویان ما در دانشگاه صنعتی امیرکبیر به زبان انگلیسی و در دانشگاه فردوسی مشهد به زبان عربی تدریس می‌شوند.
رئیس دانشگاه نجف همچنین گفت: مرکز آموزش زبان فارسی ما زیر نظر دانشگاه فردوسی مشهد اداره می‌شود.
دکتر السلامی اظهار امیدواری کرد با دانشگاه اصفهان به دلیل تنوع رشته‌ها و گرایشات تحصیلی بتوانند ارتباط بیشتری نسبت به دانشگاه فردوسی مشهد داشته باشند.
وی که در نخستین همایش بین المللی مدیران گروه‌های عربی شرکت کرده بود در این دیدار، این همایش را آغاز خوبی برای سایر همایش‌های مشترک فی مابین دانست.
دکترالسلامی از موارد مطروحه از سوی دکترطالبی، مانند فرصت‌های مطالعاتی و پژوهش‌های مشترک فی مابین دو دانشگاه، استقبال کرد و افزود: دانشگاه ما خواستار برگزاری دوره‌های مشترک یک ماهه در رشته‌های فنی و مهندسی مانند کامپیوتر، مکانیک وعمران است که دکتر طالبی نیز از این پیشنهاد استقبال و اظهار داشت: دانشگاه اصفهان علاوه بر رشته‌های فنی و مهندسی در رشته‌های دانشکده علوم اداری و اقتصاد و همچنین دانشکده زبان‌های خارجی، نیز آمادگی همکاری با دانشگاه نجف را دارد.
رئیس دانشگاه اسلامی نجف همچنین ضمن اعلام ظرفیت‌های موجود در رشته‌های علوم پایه دانشگاه اصفهان، اظهارداشت: رشته‌های علوم پایه دانشگاه اصفهان، در حال حاضر سرآمد هستند و بسیاری از دانشمندان ISI ما از اساتید موفق علوم پایه محسوب می‌شوند.
دکتر عمار السلامی رئیس دانشگاه اسلامی نجف، به تجربه مشترک دانشگاه فردوسی و دانشگاه اسلامی نجف در برگزاری دوره مشترک ارشد علوم قرآنی و برگزاری دوره‌های آموزش زبان فارسی در این دانشگاه اشاره کرد و خواهان گسترش این برنامه‌ها در بخش‌های دیگر شد.
تبادل عمومی استادان و پژوهشگران، تبادل دیدگاه‌های مشترک دانشجویی، تبادل مشترک منابع دانشگاهی، توسعه پروژه‌های تحقیقاتی مشترک، نظارت مشترک پایان‌نامه ها در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، توسعه پروژه‌های تحقیقاتی توسعه و ارائه برنامه‌ها و دوره‌های آموزشی همایش‌ها، کارگاه‌های آموزشی، سمینارهای آنلاین و کنفرانس‌های مشترک تبادل خدمات آزمایشگاهی و اداری تبادل کارکنان یا کارمندان اداری از موارد مطروحه در این تفاهم نامه بود که به امضای طرفین رسید.

کد خبر: 1003426

وب گردی

وب گردی