نقش تاثیر‌گذار مراکز علمی در عدم وابستگی کشور به فروش نفت/ نفت به حیاط خلوت دولت‌ها تبدیل شده است!

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، گفت: مراکز پژوهشی و دانشگاهی به عنوان عقل منفصل تصمیم‌سازان کشور در عینیت یافتن و عملی‌تر شدن طرح عدم وابستگی به نفت می توانند تاثیر گذاری بسزایی داشته باشند.

سید علی ادیانی راد عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره عدم وابستگی اقتصاد به نفت و نقش دانشگاه ها در این حوزه اظهار کرد: تئوری عدم وابستگی نفت پس از انقلاب اسلامی توسط برخی از اندیشمندان و دلسوزان کشور مطرح شد و همچنان بحث درباره آن ادامه دارد.

وی افزود: عدم وابستگی به نفت امری شدنی و عملی است؛ اما متاسفانه دولت‌های مختلف اراده‌ای برای عملیاتی کردن آن ندارند؛ دانشگاه ها و مراکز علمی کشور در این باره نظریه‌پردازی کرده‌اند و به نتایج خوبی دست یافته‌اند؛ اما وظیفه اجرای آن بر عهده قوه مجریه است.

ادیانی‌راد ادامه داد: البته مراکز پژوهشی و دانشگاهی به عنوان عقل منفصل تصمیم سازان کشور در عینیت یافتن و عملی تر شدن طرح عدم وابستگی به نفت می توانند تاثیرگذاری بسزایی داشته باشند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در خصوص این طرح از ناحیه بخش های پژوهشی دولت و مجلس و سازمان برنامه بودجه بررسی های لازم صورت گرفته است؛ اما حلقه مفقوده این طرح، عدم توجه دولت های مختلف به عنوان دستگاه اجرایی کشور به آن است چرا که دولت ها به دنبال درآمد‌زایی از راه‌های آسان مانند فروش نفت هستند.

وی با بیان این که برای درآمد زایی از راه هایی غیر از فروش نفت برنامه ریزی دقیقی صورت نگرفته است، اذعان داشت: متاسفانه نفت تبدیل به حیاط خلوت دولت‌ها شده است و دولت ها به دنبال خلق منبع جدید مالی برای درآمدزایی نرفته اند؛ مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده اند که ای کاش نفت نمی داشتیم.

ادیانی در پایان راد خاطرنشان کرد: عدم وابستگی به نفت به این معنی نیست که هیچ گاه نباید بفروشیم؛ اما باید درآمد حاصل از فروش نفت را به سمت ایجاد ارزش افزوده و خلق سرمایه گذاری های جدید هدایت کنیم؛ در جریان بررسی بودجه سال 98، کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی پیشنهاد بودجه منهای درآمد نفتی را مطرح کرد که متاسفانه در کمیسیون تلفیق رای نیاورد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1004527

وب گردی

وب گردی